• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin

Hur många timmar per dygn sover era? Alltså "aktivt" dvs inte småslumrar vid bröstet eller medan de äter. Min pojk sover i totalt ca 3 h fördelat på 2-3 tillfällen på dagarna, och typ max 5h delat på två på senkvällarna/nätterna. Extremt lite kan jag tycka. Men han är pigg och glad mellan varven men det tar extremt lång tid att mata samt söva honom och då sover han nästan aldrig särskilt länge ändå, speciellt om man lägger ner honom. Men jag kan ju inte ha en bebis på mig hela dygnet runt, tycker det borde räcka att han ligger vid bröstet i typ hälften av dygnets timmar -minst. Har tänkt försöka logga lite men hinner fasen inte...

• Fidelisen
    garin skrev 2014-05-21 11:40:21 följande:
    Hur många timmar per dygn sover era? Alltså "aktivt" dvs inte småslumrar vid bröstet eller medan de äter. Min pojk sover i totalt ca 3 h fördelat på 2-3 tillfällen på dagarna, och typ max 5h delat på två på senkvällarna/nätterna. Extremt lite kan jag tycka. Men han är pigg och glad mellan varven men det tar extremt lång tid att mata samt söva honom och då sover han nästan aldrig särskilt länge ändå, speciellt om man lägger ner honom. Men jag kan ju inte ha en bebis på mig hela dygnet runt, tycker det borde räcka att han ligger vid bröstet i typ hälften av dygnets timmar -minst. Har tänkt försöka logga lite men hinner fasen inte...

Nu är det ju lite åldersskillnad mellan våra barn (har hört att de sover mer vid lägre ålder) men Livia, 3 veckor, sover 2-3 timmar åt gången 2-3 gånger under dagen. Sedan ammar hon vid 23-24 och sover till 2-3 då hon ammar igen och sover till 5-6.

Just nu har hon sovit sedan 8.20 och jag börjar få abstinens efter min lilla tös....
  • peegasus
    Bumblebee92 skrev 2014-05-21 09:20:02 följande:
    Ja får försöka det med han. Inatt vaknade han väl till när hon skrek lite, då erbjöd han sig faktiskt att gå upp och hämta och värma flaskan åt henne! GUD vad skönt det var! Man blir ju ändå lite pigg och mer vaken när man ska upp och värma osv. Så jag tog joline och bytte blöja bara, så kom han med maten. Sen sket hon. Haha. Frågade sambon om han ville vara snäll och byta då för att jag alldeles precis bytt, mutade med att jag kunde klia han lite sen. Men det behövdes inte tydligen, han bytte blöjan åt mig. Och den lilla hjälpen hjälpte mycket! Känner mig faktiskt lite utvilad.

Ja oftast dricker hon upp allt (förutom när sambon matar haha, så jag vet inte vad han gör, eller om hon bara äter lite mindre på kvällarna/eftermiddagarna?....men då brukar det kanske bara blir en liten liten skvätt kvar Max 10-20 ml). Har märkt då oxå att hon gärna äter med två-två och en halv timmes mellanrum. Medans när jag har henne på dagarna äter hon nästan exakt med tre timmar emellan. Igår åt hon vid 18, sen vid 20, 22.30. 02 sen 06 och nu vaknade hon kl 09, gav henne nappen och hämtade en flaska, kommer tillbaka och då har hon somnat om! Så får se när hon vaknar och vill äta. :)

Hon bajsar ca 1-2 gånger om dagen om jag ska snitta. Igår bajsade hon inte alls fören i natt. Vi kör med semp ersättning som man blandar själv. Funderar på om man ska köpa tetra och ha i skötväskan? Läste att det var någon här som sa att den kan drickas som den är? Verkar ju skit smidigt när man inte är hemma eller har möjlighet att blanda/värma vatten. :)

Hur kör ni?

Japp den i tetrapack kan drickas direkt. Inte alla bebisar som gillar rumstempererad dock men det är bara att prova. Vi kör på tetra även när vi är hemma. Bara att hälla upp i flaska och värma i micron. Men jag kan verkligen rekommendera att alltid ha såna i skötväskan,det underlättar enormt :D
  • LyCKa55
    vår sommar skrev 2014-05-21 07:14:21 följande:
    Ååå herregud för miniform.

Småbarnsfamiljens guld.

Inatt va första natten på nästan 2 veckors konstant skrik och gråt som det var en nöjd och glad kille som gott somnade redan vid 21.30. Har inte hänt att vi kunnat gått och lägga oss innan 01.00..

Vi har precis börjat med det också. Verkar funka helt okej. Igår som egentligen var första dagen vi körde det fullt ut så va han jättelugn och mådde bra hela dagen. Idag har det varit gnälligt igen o för nån timme sen gallskrek han av magknip, men så glömde jag ge honom det innan sista amningen. Hoppas det var pga det så att det faktiskt funkar när han får det o att inte gårdagens flyt bara var tur
  • vår sommar
    LyCKa55 skrev 2014-05-21 16:29:16 följande:

Vi har precis börjat med det också. Verkar funka helt okej. Igår som egentligen var första dagen vi körde det fullt ut så va han jättelugn och mådde bra hela dagen. Idag har det varit gnälligt igen o för nån timme sen gallskrek han av magknip, men så glömde jag ge honom det innan sista amningen. Hoppas det var pga det så att det faktiskt funkar när han får det o att inte gårdagens flyt bara var tur
    Det va första dagen för oss också igår.

Ger honom dock inte varje gång då han gärna äter ofta på dagen så han får kanske varannan gång på dagen och varje på natten tänkte jag testa med och än så länge så funkar det :)

Och vad mycket jag har hunnit gjort idag,

En utvilad mamma betyder storstädat, tvättat, sorterat bort för små bebiskläder och har tillochmed hunnit äta.. :))
  • Bumblebee92

Det är mysigt med barn. Joline skrek lite, och sambon kunde inte riktigt få tröst på henne medans jag stog i duschen. "Hon är hungrig" betyder tydligen alla skrik i sambons öron haha. Antar att det är fler karlar som tänker så. Säger åt han att hon åt för ca en timme sen, hon är nog inte hungrig, hon vill väl kanske vara mysa. Men de hjälpte typ inte så han börjar förbereda mat. Men så kommer jag ut ur duschen, tar jollan och går till sängen så får hon ligga på mitt bröst med nappen. Och Gud vad nöjd hon blev! Ligger och snuttar på sin napp och stirrar ut i tomma intet, hur lugn och fin som helst. :) men nu börjar det nig hungra lite i magen på henne. Men så mysigt att ha bebis på sitt bröst. Hon i blöja och jag i trosor :)

• M4nda

Tror nästan inre det är sant. Charlie har ätit 1 gång i natt :O Han som annars äter varannan timme. Ville med det bara säga att ni som har bebisar som äter hela tiden, det finns hopp :D

• CNorberg
    Bumblebee92 skrev 2014-05-21 22:38:02 följande:
    Det är mysigt med barn. Joline skrek lite, och sambon kunde inte riktigt få tröst på henne medans jag stog i duschen. "Hon är hungrig" betyder tydligen alla skrik i sambons öron haha. Antar att det är fler karlar som tänker så. Säger åt han att hon åt för ca en timme sen, hon är nog inte hungrig, hon vill väl kanske vara mysa. Men de hjälpte typ inte så han börjar förbereda mat. Men så kommer jag ut ur duschen, tar jollan och går till sängen så får hon ligga på mitt bröst med nappen. Och Gud vad nöjd hon blev! Ligger och snuttar på sin napp och stirrar ut i tomma intet, hur lugn och fin som helst. :) men nu börjar det nig hungra lite i magen på henne. Men så mysigt att ha bebis på sitt bröst. Hon i blöja och jag i trosor :)
    Haha, precis så tänker min karl med!
    Och nä. mysigare finns väl inte än när man ligger så där nära och ser hur nöjd dem är!
  • Mary 562
    Fidelisen skrev 2014-05-21 09:23:55 följande:
    Hur är era småttingar i magen?
    Vår lilla tjej har nu lyckats, vid blöjbyte, bajsa ner både mig och maken. Hon är riktigt lös i magen och bajsar med kraft så det har kommit lite varstans vid dessa olyckor.

Det är verkligen olika, för det mesta är det väl "smetigt" halvlöst bara,  Provar lite olika märken på ersättning, har haft Semper och Nan,
    Nu provar jag Hipp,  men vet inte om det är märket eller om vi blandat  dåligt (fast vi skrapar av skopan som man ska) ;  sist hon bajsade låg hon och krystade ganska mycket, men när jag skulle byta hade det inte kommit något. Dock fortsatte att hon att krysta på skötbordet så jag petade försiktigt med en tops och jösses, rena korven kom ut! 

Men de verkar ju lite luriga,   , inte helt färdig när man tror det och att det gärna vill komma mer antingen på skötbordet eller när man tagit på nya blöjan , haha
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3
  • Mary 562

Är det ingen annan av er som provat bärsjal? 

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm! <3
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet