Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Enlängtan

Kul Och klart ni får hänga här tills bebis kikat ut också och jag tror nog att vi som har fått bebisarna kommer fortsätta kika in i andra tråden också och vänta in er som ännu har bebis i magen

• Enlängtan

Hejja, vi verkar ju bli några iaf och förhoppningsvis droppar även de övriga in

Kanske att "vi" inte kommer vara lika aktiva här som i förra tråden men nu får vi ju inte bestämma över dagarna själva utan vi får anpassa oss efter våra prinsessor och prinsars mat och sovtider <3

• Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-04-26 02:58:54 följande:

Herregud va törstig man blir när man ammar.. Tror jag dricker ca 3 liter vatten om dagen.. Nån fler som känner lika?

Jag! Känns som att man inte gör annat än försöker hälla i sig vatten men ändå är jag fortfarande törstig och på kvällarna får jag ofta lite småont i huvudet (antagligen vätskebrist) så är nog bara att försöka dricka ännu mer
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-04-26 07:40:47 följande:
    Ja det är nog det.. Men det är väldigt skönt att det bara är vatten man är törstig på.. Var under graviditeten väldigt sugen på coca-cola hela tiden så på det sättet är det ju bra med vatten ;)
    Sant :) Jag tycker däremot inte om vatten så har svårt att få i mig det i mängder men brukar blanda med lite Fun light-saft, då håller man ju borta sockret iaf också

Min största last är ju tyvärr dricka (Coca-Cola ) i vanliga fall, är inte så mycket för slisk, fika och godis men nu under amningen dricker jag inget med kolsyra då det kan ge bebis orolig mage och det känns ju onödigt att chansa Sen ser jag det som en möjlighet att bli av med mitt dricka-sug, hihi
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-04-26 10:29:36 följande:

På tal om amning.. Vad är det man ska undvika att äta? Har fått väldigt dåligt med Info om det och läser så olika på olika sidor..

Barnmorskan på BVC menade på att man kan äta allt, sålänge det är i normala mängder och sen om bebis reagerar så får man kanske börja utesluta vissa saker ur kosten för att se om det blir bättre Dock sa hon att all mat som gör oss vuxna "bubbliga" i magen gör även barnet bubblig i magen ex rå lök, starka kryddor, bönor, kål, kolsyrad dryck

Sen finns det ju hur mycket annat som helst som kan vara sånt som påverkar bebisarna som mjölkprodukter, choklad, jordgubbar och mycket mer men det är ju så himla individuellt från barn till barn hur pass gasiga de blir av olika saker
  • Enlängtan
    Junie2013 skrev 2014-04-26 22:25:07 följande:

Jag är också sjukt törstig hela tiden. Går runt med min vattenflaska konstant. Har även börjar bli mindre hungrig om dagarna. Känner mig sällan hungrig och får nästan påminna mig själv om att äta. Någon som känner igen sig?

Även här måste jag instämma, har alltid hört att man ska bli så himla hungrig när man ammar men jag har också minskad aptit.

Försöker äta något så ofta jag kan/kommer ihåg för man vill ju inte slarva med maten nu när man ammar.

Har köpt hem nypon- och blåbärssoppa som man kan ta för lite extra energi mellan de större målen
  • Enlängtan

Uäck, inatt/idag har vi en riktig skitdag. Pigan vill äta typ en gång i timmen (vilket hon inte brukar vilja annars), jag är skittrött och har ont i huvudet - behöver jag ens säga att det är en dålig kombo

Brukar klara mig på lite sömn men tror det är att man inte sovit längre är max 3 timmar i sträck de senaste veckorna och bristen på vila under dagarna som gjort att man nu börjat nå sin gräns på sömnbrist.

När hon äter såhär ofta så resulterar det i att hon äter för mycket och istället spyr hon upp överflödet och sen börjar det om. Önskar att jag hade kunnat koppla lös brösten och lämna dem med henne så jag har kunnat gå iväg en sväng för man är ju med bebis dygnet runt/hela tiden och det är underbart för det mesta men ibland när man gjort allt man kan för att hon ska vara nöjd men hon fortsätter skrika då känner man sig rätt ynklig. Var tvungen att kolla så hon inte hade nå feber som störde för hon har inte heller gasig mage men icke det.

Har inte ens klivit upp idag (förutom blöjbyte, toabesök och för att dricka) :-S Men verkar som att bebisar kan ha en fas kring 3 veckor då de vill äta mer, ha mer närhet och sover oroligare och pigan blir ju 3 veckor imorgon så får nog ställa mig in på att det kan vara såhär några dagar.

Nu har sambon farit ut med gumman så jag ska försöka få mig lite sömn innan de är tillbaka så kanske man blir lite mer människa idag efter det

• Enlängtan
    M4nda skrev 2014-04-27 18:26:12 följande:

Jag hoppar också in här :) Min Charlie ville också ära HELA tiden vilket resulterade i ont i magen och kräk. Då började vi ge honom napp, har varit jätteanti nappen innan, men det fungerar hur bra som helst för Charlie. Han är så nöjd och säger ifrån när han är hungrig och inte bara har stort sugbehov. Hur tänker ni andra kring napp?

Skönt att det funkar med napp :) Jag hade ju hoppats på att pigan skulle ta napp mellan matstunderna men hon tvärvägrar den:/

Vi har provat många ggr och ngr olika nappmodeller men de åker ut allihopa. Hon är envis tösabiten våran
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-04-29 06:53:04 följande:

Jag undrar lite över hur ni som ammar gör på natten med mjölkläckage? Har ni typ bh på er eller nåt annat för att inte söla ner i sängen? Mina bröst läcker rätt mycket o det är väldigt ofräscht att vakna o va täckt med mjölk..

Jag sov också med amningsbh/amningslinnen och inlägg till en början men tyckte det var fruktansvärt oskönt (hatar att sova i kläder).

Nu varvar jag mellan att sova på plastad frotté, handduk eller med amningsbh+inlägg då jag inte läcker lika mycket längre (antagligen har produktionen och bebis matbehov synkat mer)

När jag liggammar utan bh måste jag dock hålla en liten trasa för det bröst som inte ammas för annars tokrinner det mjölk :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet