Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag brukar vika pigans ben mot huvudet när hon är gasig och det gått ett tag sedan hon bajsat då brukar det släppa och komma ett lass :) Ibland kommer det lite bara men då brukar det komma mer några timmar senare

• Enlängtan

Jag har en fundering, har nån av er fått höra att ni skämmer bort er bebis? Och isf vad är det då de (personen som sagt det) menat att ni gör för att skämma bort ert barn?

• Enlängtan
    Evelina04 skrev 2014-08-08 09:36:06 följande:

Det enda vi har fått höra är att svärmor sagt att vi "skämmer bort" honom med allt guppande. Han älskar att bli guppad upp och ner och de va som sagt de enda som hjälpte när han var mini och hade problem med magen. Hon säger att han måste lära sig att tex somna utan allt guppande (vilket han kan nu! :D ) Han älskar det dock fortfarande, blir lugn, nöjd och glad av det :) Du då? :)
    14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Matilda har också gillat guppandet ända sen hon var mini :)

Min morfars tant har sagt de gånger vi setts att jag skämmer bort pigan då jag har henne i famnen. Gumman vill ju helst bara vara hos mig, speciellt när hon är trött och tar då pappa henne så grinar/skriker hon hysteriskt och tittar på mig tills jag tar henne igen då blir hon knäpptyst.

Det jag inte förstår är vad morfars tant menar att jag ska göra då? Låta barnet skrika och grina tills hon spyr och däckar, inte hålla henne i famnen?!

Jag har ju tid och möjlighet att ha henne i famnen, då är det för mig en självklarhet att se till att hon är nöjd :) Min mamma tycker jag måste träna henne att vara hos andra (välmenande för det blir ju grymt jobbigt att det bara är jag som duger) men samtidigt låter jag ju andra hålla gumman men när hon börjar grina får jag ju tillbaka henne, haha.

Nä tror detta är en fas och vill hon vara hos mig så får hon det, även om det är lite påfrestande ibland. Hos andra får hon vara då hon är nöjd och pigg! Sen kommer det säkert en pappa-fas då det bara är han som duger ;)
  • Enlängtan

Idag är det 1 år sedan jag plussade Tänk då hade man hela graviditeten framför sig och nu idag vaknade man precis upp bredvid sin 4-månaders lilla skatt

Uppskattar definitivt tiden nu mer än tiden som gravid :) <3

• Enlängtan

Haha var visst 1 dag för tidigt ute (trodde det var 11/8 idag) :)

• Enlängtan

Jag kan bli öm kring snittet om jag haft byxor som är hårda i tyget och sitter tight mot magen (typ jeans) sen har jag också haft känselbortfall i huden mellan naveln och snittet men nu börjar känsel långsamt komma tillbaka igen och ger ibland en liten svidande känsla.

Var nog också rätt dålig på att "ta det lugnt" i början efter snittet. Idag är det endast magövningar jag inte törs göra (ska dock höra imorgon på mitt återbesök om när man törs börja träna magen) men i övrigt joggar jag, kör trappträning, lyfter och grejar på

• Enlängtan
    garin skrev 2014-08-12 14:25:07 följande:

Dålig man är på att skriva här numera! Märker att Instagram tar största fokus, vi är ju ett litet gäng som håller ihop där även via kommentarerna till bilderna, tycker det är smidigt ;)

Någon mer här inne som är lite nyfiken kan gärna kika in hos: karinkrus. smile1.gif

För övrigt känns det mycket lättare nu, iaf för stunden! Jag har ju haft mycket bekymmer med en bebis som vill äta hela tiden och aldrig sova, förutom under tiden han äter typ, alternativt på mig.. Mycket frustrerande, men jag har kämpat känpat kämpat och det börjar nog lossna nu! Men jag är väldigt medveten om att man inte ska ta något för givet för att det råkar fungera några ggr/dagar i rad..det kan snart vända igen!

Hur som helst, nu ligger guldklimpen och sover i sin säng sen en timme tillbaks. I förmiddags sov han i lite mer än två timmar. Han somnar dock inte själv, utan vill gärna ammas en stund innan. Men jag är så nöjd över de STORA framsteg han redan gjort, så lite i taget funkar för mig smile1.gif han tar även bröstet utan amningsnapp, bara hände häromdagen. Hade gett upp att prova, och eftersom han är över 4 månader nu trodde jag verkligen att det aldrig skulle gå. Men de ggrna han vill ligga och suga lite längre, inför nattningen och ibland på natten, då har jag gärna amningsnapp på för min egen skull. Blir lätt överkänslig i mitt "nattningsbröst". Haha.

Vi har även bestämt oss för att det blir dop, men inte hunnit planera så mycket än. Bättre sent än aldrig iaf, han kommer vara kring halvåret när han döps istället för 2-4 månader som "alla andra" (känns det som). Men det blir kul! Får lite hjälp av en vän med planering. Har tänkt ha det ganska enkelt ändå, men lite får man ju ändå anstränga sig inför hans dag tycker jag! Jag är ändå lite så att ska det va så ska det va, typ! Kanske lite motsägelsefullt, men ska försöka få ihop det till nåt lagom och bra smile5.gif

Vi ska ha dop 6/9 så dagen innan pigan blir 5 månader

Hade inte heller tänkt ngt jättestort men vi blir strax över 40 pers, fika i församlingsgården efteråt (tänkte göra egen smörgåstårta, baka lite fika, Västerbottenpaj och vanlig tårta), hittade rosa pappersduk på dollar som vi ska ha på borden och servetter med gulligt motiv Utöver det så behövs inte så mycket mer, porslin finns ju i församlingsgården, kläder till mig själv och sambon passa vi på att köpa när vi var på semester söderöver och dopklänningen håller jag på att göra + att man får ha med ombyte till gumman så hon slipper dopklänningen på fikat
  • Enlängtan

LyCKa55, Fidelisen och Peegasus, har följt er, heter veronica :)

• Enlängtan
    peegasus skrev 2014-08-14 06:43:38 följande:

Varken jag eller sambon är för dop. Att döpa någon gör man för att skriva in dom i den kristna tron och att lova att man ska uppfostra barnet med kristna värderingar. Och ingen jag känner som döpt sina barn är kristna. Dom gör det bara för att. Och för att få presenter. Saga kommer få välja sin egen religion/tro,det är inget jag kommer tvinga på henne. Jag är själv döpt och tycker inte att det var okej att min mamma gjorde det. Nu har jag gått ur kyrkan dock.

Istället för dop ska vi ha lite fika och sånt hemma när vi flyttat i september. Så får dom som vill fira att Saga har kommit :)

Jag eller sambon är inte heller kristna och vi båda är döpta, inget vi plågas dessmer av För mig handlar dopet lite mer av tradition och ett sätt att samla ihop familjerna samt att ge henne rättigheterna och möjligheterna att ta ex konfirmation, giftemål osv i kyrkan

Men sen får hon ju givetvis välja annat när hon blir större men ännu är hon så pass liten att vi föräldrar gör de valen åt henne.

För oss handlar det absolut inte om presenter och det är inget vi förväntar oss, utan en dag tillägnad gumman, med fika och släktingar :)
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-08-14 10:04:51 följande:

Känner precis som du Enlängtan vad det gäller dopet. Jag är inte precis kristen, dock är sambon det men inte därför vi gör det utan pga tradition och att samla släkt och vänner för Sixtens skull.

Måste fråga er andra som har barn som vänt sig från rygg till mage, Sixten gjorde det första gången i förrgår och gör det nu HELA tiden! Man kan inte lägga honom på rygg ytan att han snurrar runt. Jag tror dock inte han fattar vad han gör gör han blir jättearg på att han hamnar på mage. Han trivs inte alls på mage. Så man måste vända honom tillbaka nån gång i minuten. Nån annan som känner igen sig? Han gjorde det i sömnen med igårkväll så det slutade med att han fick sova klistrad mot mig. Han som sovit hela nätterna för sig själv innan. Så jobbigt! Hur ska man göra?

Här är en länk till en sånär kudde delta babysleep eller liknande kallas den www.babykoncept.se/babybarn/sova/baby-sleep/sidkudde
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet