Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Pigan somnar för natten kring 21:30-22:30 och sen brukar hon sova till kl 9 på morgonen (dock vaknar hon för mat under nätterna också olika antal ggr på senaste allt från 2-10 ggr) jag är rätt nöjd med den rutinen då jag själv är morgontrött som attan , hihi.

Hur ser era dagar ut i övrigt med vila och mat osv? För oss brukar dagarna se ut enligt följande:

Kl 9 vaknar pigan, vi byter blöja sen ammas hon och ligger kvar vi i sängen och leker med lite skallror osv till ca kl 10 innan vi går upp och tvättar av och klär oss.

Kl 10:15 kommer sambon hem på lunch då brukar jag antingen fika eller äta lite jag med och samtidigt har pigan tidigare fått gröt+fruktpuré men numer är det mat+fruktpuré som gäller. Medan jag sen städar undan i köket så får pigan vara i gåstolen.

Kl 11 är det dags för vila, ammar pigan och sen somnar hon och sover ca 1-2 timmar.

Kl 12-13 amning och blöjbyte efter vilan och sen brukar pigan få ligga på golvet en stund och sprattla eller så sitter hon i knäet så sjunger jag och svamlar med henne.

Kl 15 Amning och sen brukar hon somna igen och vila ca 1 timma.

Kl 16 kommer sambon hem och då blir det matlagning, städning och plock. Pigan vaknar och får ny blöja sen hoppar hon mellan våra famnar.

Kl 17-18 äter middag och pigan äter lite gröt + fruktpuré

Sen resten av kvällen är det bara min famn som gäller annars är det skrik och tårar. Men vid kl 19:30 är det dags för pyjamas och D-droppar och sedan vill hon ammas ganska ofta och länge tills hon somnar. Första sovpasset är i egen spjälsäng men sen när hon vaknar på natten så får hon vara kvar i vår säng

• Enlängtan

Detta gäller då de dagar vi bara är hemma :) umgås vi med andra så ser dagarna lite annorlunda ut såklart

• Enlängtan
    Sallysally skrev 2014-10-10 19:05:44 följande:

Men du enlängtan... Sover er flicka ej mer efter 15? Här e de olika men ibland blir vår dotter trött vid 18 , de e om hon vaknar typ 930 sen sover vid 13-14... 18 känns lite dumt men de e svårt ha henne vaken de gångerna.

Jo hon somnar oftast till en sväng på kvällen igen men det varierar väldigt mycket både i hur länge hon sover och när hon somnar
  • Enlängtan

Vi har sovit borta i stugan, på hotell i Luleå och utomlands och det smidigaste har varit att samsova (för då känner de ju lukten av "hemma" och blir nog lite tryggare) :)

Vet inte hur det är på kryssningar men en vattenkokare kan vara bra att ha med för att kunna rengöra flaskor etc med hett vatten, äter Bastian nå smakisar så kan det ju vara bra att ha med nån puré och haklapp - är ju ganska bra att muta småttingarna med när man ska äta middag ex. När vi var utomlands använde jag minibar-kylen till puréburkar (tallrik + sked tog jag i restaurangen varje morgon och middag) :)

Nån filt kan vara bra att ha med och ev vagn om han somnar på båten så kan han ju ligga och vila i den så kan mi använd filten för att täcka över lite.

Annars kommer jag inte på ngt speciellt, det man kan ta med i förebyggande syfte är ju t.ex termometer och barnalvedon ifall att han skulle bli sjuk :)

• Enlängtan

Jag måste svära av mig nånstans! Men fy fan vad less jag är

Ungen låter mig inte sova och jag blir snart galen, det ska snuttas, gnällas, sparkas, rullas, ålas och vändas.

Ex, hon somna 23:40 efter att ha försökts nattas sedan 20:00 (och Gud nåde om jag räcker över henne till pappan för då är det ramaskri från henne), jag kan inte somna förens 01 och sen vaknar hon igen 01:30 - gnäll gnäll gnäll, ska inte äta och ligger bara och sprattlar runt i sängen och halvsover somnar om vid kl 3 och nu vaknar skitungen igen 03:30 och gnäller o har sig igen.

Och såhär har de senaste veckorna sett ut dvs jag snittar mellan 2-4 timmar i sömn per natt, nu vill jag fanimej få sova ut och helst hade jag velat checka ut från mammalivet iaf för en stund!

Jag har prövat allt för att få henne att sova bättre: ge gröt innan läggdags, prövat med välling (det ratar hon), prövat ge ersättning men nej det duger fan inte heller, att hon sover i egen säng (vilket hon inte vill då hon skriker som bara den) samsova men då gör det att jag knappt har nån plats när ungen sover som ett kryss och sambon tar upp resten av sängen och så fort jag försöker lägga mig bekvämt för att sova så vaknar hon till igen.

Mitt tålamod är verkligen nere på 0 under nätterna och helst vill jag bara skrika rakt ut och springa härifrån

• Enlängtan
    Eveluskan skrev 2014-10-13 09:14:03 följande:
    Heja dig! Det är tufft men kan bara bli bättre. Är det inte någon utvecklingsfas just nu? Hur gammal är hon?

När Bastian började bli sådär orolig på nätterna igen så plockade jag fram babynestet och nu håller han inte på och bökar runt så mycket i sängen längre, nästan som om han är tryggare när han ligger tajtare. Det kanske kan vara något att prova? Eller om inte babynestet funkar så bara bulla upp med täcken och sånt.

Be karln om en avlastningsnatt så du får ladda batterierna vettja. Här kör vi varannan natt och det är guld!

Kämpa på, du är grym!
    Tack <3 Det med babynestet är ett bra förslag dock är våran väldigt liten(i bredden) så hon ryms nog inte men ska testa med täcken.

Hon är 27 veckor idag och borde ju därmed ha lämnat den utvecklingsfas hon varit inne i så förhoppningsvis vänder det nu.

Jag har bett om avlastningsnätter eller sovmorgon (på helgerna) men han vaknar inte när hon grinar utan det är jag som vaknar först även om jag går till ett annat rum :S och sen blir det ju svårt om hon blir hungrig då hon inte tar ersättning eller flaska.

En natt här i helgen tog jag till slut på mig att par radiokåpor (för att inte höra när hon grinar) och la mig i ett annat rum men de var så klumpiga att sova med så det funkade bara om man ligger på rygg och sover.

Och typiskt nog börjar tösen bli förkyld så kan nog räkna med fler tjorvnätter och egentligen så vet jag ju det är såhär i perioder men man blir ju så himla nedbruten när man inte får sova och det bara är gnäll vad man än gör. På dagarna går det bra men till natten slår ens egen trötthet till.

Men som du säger man får bara härda ut, för nog kommer det bättre tider :) Är bara så skönt att få gnälla av sig och vädra ut lite dålig energi <3
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-10-13 11:24:06 följande:
    Ja det låter som Noah har varit 9 av 10 nätter fram tills för ca en månad sen... Men är fortfarande en hel del stök ibland...

Jag såg inget mönster, folk pratar om utvecklingsfaser hit och dit (har appen The wonder weeks) men det stämde inte! Tänder på G? Njaaa... NU som först är ju en tand på g men senaste veckan har typ varit bästa någonsin. Haha!

Så jag har ju tyvärr inga tips än det du ju även själv är inne på; Rid ut det! Det blir bättre!

Du gör inget fel. Vissa är bara på detta sättet. Andra som har det hur lugnt som helst nu kanske får en jobbig fas längre fram istället, medans vi inte får det! Osv... Om man nu över huvudtaget ska jämföra sin situation med andras. Men det är ju svårt att helt blunda för hur andra har det, och drömma sig bort. Och (tyvärr) undra vad man gjort/gör för fel vissa stunder...

Men lite avlastning hade inte varit fel! Om inte din sambo nu kan ta Matilda så HOPPAS jag att han gör i princip allt annat iaf de nätter (och dagar) som varit extra jobbiga för dig. Såsom städa, tvätta, ut med sopor, handla, laga mat. Okej, många av dessa sysslor gör man ju såklart bäst själv.. Men det är inte läge att gräma sig över att karln viker kläderna på fel sätt eller att spagettin är överkokt - han har ju iaf försökt..

Men visst är det tungt. Sen är det allt annat man som kvinna oftast automatiskt har huvudet fullt av som inte går att stänga av! Du skrev på Insta för några dagar sedan om alla "måsten" osv. Sånt gör en galen, men jag är likadan! Antar att det är delvis det mina sömnproblem beror på också, mitt huvud jobbar för fullt med dessa problemlösningar dygnet runt, i vaket som sovande tillstånd. Och ingen annan gör ju dessa saker åt en vare sig man hade velat att de gjorde det (vilket man oftast inte vill, det enda man önskar är att dygnet hade ca 30 timmar istället och att ungen sov dessa extra timmar så man kunde sitta i lugn och ro och beta av listan! Det hade gått jättefort!!!)

Kramar i massor till dig och lilla busfröet Matilda!!!
    Tack KARIN <3 Egentligen är hon ju ingen skitunge alls utan det bästa jag vet och jag älskar att vara mamma men vissa gånger skulle man behöva en pause-knapp :)

Och när det börjar bli veckor av dålig sömn så tryter energi och tålamod men det vänder, det vet jag även om man gärna skulle vilja veta när.

Pigan har faktiskt följt utvecklingsfaserna i wonder weeks men nu är det nog tänder och kanske det ökade intaget av mat under dagarna som spökar samt att hon börjat bli förkyld.

Ja alla dessa sysslor och måsten, samtidigt är det himla skönt att ex vara ute i garaget och dona på själv och rensa huvudet men man har ändå en stress hela tiden att bli färdig så snabbt som möjligt. Och alla problemlösningar man ska börja pyssla med nattetid, man borde få betalt ;)

Kramar
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-10-14 13:17:30 följande:

Måste dela med mej av dagens roligaste.

Har upptäckt att alfred tycker det är super kul när man viskar i hans öra.. Alltså ungen skriker av skatt. Haha så här sitter jag och viskar hemlisar hehe

Hihi vad gulligt :)
  • Enlängtan
    hannamottosson skrev 2014-10-14 23:46:56 följande:

Hej tjejer! Måste bara höra om det är någon här som fortfarande inte fått tillbaka sin mens? Kan inte låta bli att noja över att jag inte fått tillbaka den även om jag vet att det kan ta tid när man ammar. Har helammat fram till för ca en månad sen och nu ammar jag bara på natten och morgonen så dumt att oroa sig eftersom att jag vet att det kan ta tid men kan inte låta bli! Skulle vara skönt att få den så att man vet att allt funkar som det ska :)

Jag har inte heller fått tillbaka min och jag är bara glad åt det :) Började dock med p-piller igen för 3 veckor sedan, så ska egentligen ha blödning till veckan men kommer fortsätta äta på nästa karta för att hoppa över den (för det blir ju en konstgjord blödning iom p-pillren) :)
  • Enlängtan
    kerstinsmide skrev 2014-10-15 05:37:21 följande:

Nu rann min bägsre över. Känner mig sjuk av och till och sömnbristen börjar ta ut sin rätt. Är irriterad hela tiden och känner att jag bara vill skrika på livan att hålla käften. Inte för att hon hade förstått men ändå.

Igår somnade hon vid 21. Vaknade vid 00. Var vaken till 02.30 och vaknade för dagen nu vid 04.45 med ett illvrål. Det eda jon gjort när ho varit vaken är att gnälla och gnässa och småskrika. Lämnar snart ut ungen på försäljning. Blocket nästa!

Jag förstår dig <3 har haft så hemma sedan utlandsresan men inatt fick vi äntligen en bra natt dock hade jag så galet ont i benen av någon anledning så jag kunde knappt sova förrens jag tog en alvedon inatt men det blev iaf fler timmar än tidigare nätter.

Sen den där ångesten man känner över att man blir sådär irriterad på de små för innerst inne så vet man ju att de inte gör det med flit och egentligen är de ju det bästa som finns.

Man måste få känna det man känner även om det ibland är negativa känslor och det älskar jag med den här tråden - att man kan få vädra ur sig lite utan att känna sig som ett monster.

Kram på dig <3
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet