Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag hade ju såklart inte heller velat byta bort orsaken till mina vaken-nätter/min avbrutna sömn (dvs pigan) mot att sova hela natten men för det längtar jag ändå efter att få sova utan avbrott dvs då både jag och bebisbus får sova heeeela natten utan amning och bök

• Enlängtan

Och Fidelisen klart det inte låter cheesy, det är ju så du upplever det och din tacksamhet att ni äntligen fick er piga överspeglar den missade nattsömnen :)

• Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-11-09 20:54:10 följande:

Ååå vi kämpar och kämpar med maten här hemma.. Han vill verkligen inte nånting. Igår gjorde jag äggröra som han fick pilla själv med. Och det tyckte han väll va kul med det va ju långt ifrån mycket som han fick i munnen.

Försöker förgäves att ge han välling men då gråter han bara. Det slutar ALLTID med att han ammar och jag gråter för jag känner mej som jordens sämsta mamma som inte kan ge min son matglädje. Jag är svin stressad att han inte ska gå upp i vikt och jag mår allmänt piss över det här..

Känner mej helt utmattad och gråter typ hela tiden..

Men fina fina du <3 du är ju jordens bästa mamma till din son, han är nog dessvärre bara inte redo att ge upp amningen än.

Vad har du prövat ge hittills till skrutten och hur gör du/ni när han får smakis/mat?
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-11-09 21:14:46 följande:
    Vi har provat:

4 sorters gröt

Alla sorters fruktpure

Mat i alla valörer både burkmat och egen mat

Smörgås

Ägg

Potatis och broccoli på bitar

Allt

Försöker ge han samtidigt som vi äter men han är nöjd i sin stol i max 2 minuter sen börjar han gnälla.

Jag har provat att ge han mat när han sitter i mitt eller sambons knä, i soffan tillochmed bär han sitter i sin gåstol men utan resultat.

Jag försöker intala mej hela tiden att det kommer, men det nöter i bakhuvudet hela tiden att han inte kommer att gå upp i vikt..
    Har hört att vissa barn är väldigt svåra att ge mat till men sen en dag så börjar de äta det som bjuds, andra äter från första början och vissa får man truga :) jag kan förstå att man blir orolig när den lille inte vill äta och helst när du prövat så många olika alternativ.

Då du är orolig att det inte räcker med enbart amning har du prövat ge extra ersättning? Ersättningsbarn är ju oftast lite "kraftigare" då ersättningen är lite kraftigare än bröstmjölken så då känns det kanske bättre för dig också om du vet att han får lite "extra" näring
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-11-09 23:15:02 följande:
    Försöker med både ersättningen och välling men han bara slår bort flaskan och gråter tills han får bröstet. Har provat 2 sorters flaskor med alla storlekar på hål och pipmuggar men inte. :/
    Då är set som mina tösabit (dock är hon matglad) inget flytande förutom liiite vatten går ner annars slår hon bort flaska/mugg - typ som de gånger jag prövat ge ersättning och välling.

Kommer inte på några fler tips förutom att ge ersättning med sked (så kanske du får i honom lite). Hoppas ni hittar något som killen gillar och vill börja äta <3
  • Enlängtan

Om man får föreslå nått så galet som att låta honom smaka på godsaker (ex glass, saft eller annat sött) så kanske han får upp intresset för "mat", inte nu trycka i honom mängder såklart men just för att locka och intressera honom av sådant man "själv äter". Förstår ju samtidigt att det kanske inte är det mest idealiska eller att det kanske inte är något ni vill göra (introducera socker i onödan) :)

• Enlängtan
    Chili123 skrev 2014-11-10 10:07:03 följande:

Vår pojke var matglad från start, flickan var omöjlig. Men plötsligt en dag åt hon ALLT. Bara vänta ut barnet tror jag :)

Har ett litet problem... Dottern vägrar plötsligt ersättning. Skriker rätt ut efter några klunkar... Har testat byta ersättning men icke. Försökte få i henne gröt istället men det går inte heller. Hon har ätit Max två skedar gröt och typ 15 ml ersättning sen sju igår kväll smile4.gif

Oj, har hon nå tänder på gång eller kanske ont i magen tänkte då hon annars brukar äta och nu inte vill ha något alls? Hoppas hon börjat äta igen nu
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-11-12 11:54:08 följande:

Nu jäklar är det jag som slutar amma ungen till söms. Hittills har han fått ligga o snutta tills han somnar i princip varje gång eftersom han sover så dåligt och det har varit enda sätter ibland. Jag har ju vetat att det måste jag sluta med men skjutit upp det. Men nu är det slut med det. Ungen BET mig ashårt när han ammade! Fy så ont det gjorde! Och han fattade ju inte att han skulle släppa. Fy! Vi får se hur detta ska gå men han måste ju sova nån gång

Haha men stackarn (du alltså) Än har ju inte pigan fått fram nå tänder, tack och lov men ibland försöker hon ändå gnaga med tandköttet och det kan göra lite ont, så vill inte ens tänka hur det skulle kännas om hon hade tagit tag med små gaddar också :O
  • Enlängtan
    elyse skrev 2014-11-13 08:57:23 följande:

Kryper några av era? 

Pigan har inte börjat krypa än utan ålar eller rullar fram Har Dahlia börjat krypa? :)

Sen får man försöka komma ihåg att alla barn kryper ju inte heller utan vissa hasar sig fram på rumpa, andra drar sig fram med händerna osv Så det är inget fel om de inte kryper.
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-11-16 13:03:49 följande:

Tålamodet har varit bättre...

Först 2 veckors förkylning som avslutades med bihåleinflammation, sen frisk i typ en vecka, opererade sedan ut en visdomstand i måndags som jag enbart kan döva med alvedon som inte biter på mig ens för lite vanlig huvudvärk (nåja, tar en ipren/dygn och det på kvällen då jag vanligtvis har ett 10 timmars amningsuppehåll) så har såklart Noah blivit förkyld och extrastökig, började i fredags. Och i morse när man blir väckt är det givetvis med en svidande hals och kran till näsa... Huvud som dunkar och feberkänsla.

SKJUT MIG säger jag.

Huvva, nog tycker jag ni haft nog med sjukor nu :/ Hoppas ni kryar på er fort <3
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet