Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

misspethunia skrev 2014-12-24 00:11:09 följande:

Förstår verkligen din ilska och frustration, att du inte kan känna att du kan lämna henne hos sambon utan att behöva oroa dig. Men vad skönt iaf att lilla M verkar opåverkad av händelsen. Kram!

Ja man tänker ju att det ska vara en självklarhet :/ Ja är verkligen glad att det inte vart någon skada, inte ens en bula har hon fått. De har verkligen änglavakt de små :)

Kram
  • Enlängtan

Vad härligt :) Här har också julen varit bra.

Började med julbad på badhuset kl 7:30 och sedan tomtegröt och skinkmacka hemma (för pigans del vila, hon vart helt slut av badet). De andra åkte hem till sig för att göra sig iordning och vi gjorde oss klar samt öppnade lite paket med pigan.

Kring kl 14 började det komma folk (min morfar och min syrra + sambo) vi fikade lite och inväntade resten av mina systrar och mamma + man. De dök upp strax före kl 15 så då bänkade vi oss framför Kalle.

Efter Kalle åkte morfar hem och vi fixade iordning maten och åt vid 16:45-17 även pigan fick mat från julbordet (lite leverpastej, ägg, västerbottenpaj, prinskorv, potatis, pyttelite julskinka och köttbullar jag gjort till henne) och det var en hit, hon åt som aldrig förr

Efter maten vilade pigan igen och vi andra kikade sista avsnittet av julkalendern och Trolltyg i tomteskogen därefter öppnades julklapparna, massa fint åt pigan <3

Morfar kom tillbaka en sväng och hade med sin sambo så blev lite fika igen. När morfar + sambo åkt igen spelade vi lite spel innan de andra också började röra sig hemåt. Kollade lite film men var så trött att ögonen gick igen i ett (pigan var dock pigg och härjade på fram till 01:30 men när hon somnade gjorde jag detsamma

Julen gick alltså ut på att umgås med nära och kära och äta gott (i massor) så jag är nöjd!

• Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-12-25 23:53:48 följande:

God jul lite i efterskott alla godingar!! Hoppas ni alla har haft det toppen! Vi har haft det finfint här hos min familj i Karlskrona, endast en liten rinnande näsa på lilltjejen men i övrigt är hon tipp topp.

Har en fråga till er som bor i norra delen av vårt land. På måndag åker vi upp till sambons släkt i Sundsvall och det jag undrar är hur mkt ni klär på era bebisar när det går ner emot -10 och kallare. Vi har inte hunnit få så kallt här än. Jag har tänkt mig en åkpåse i fårskinn samt täckoverall, men behövs det många lager under overallen?

Om jag har pigan i åkpåse i vagnen (fårskinn) när det är ca -10 brukar jag ha fuskpolo, tjock mössa, handskar, tossor och en tjock vinteroverall och 1-2 lager vanliga kläder) om vi är ute under en timme är vi ute längre kan jag sätta på en "underställs"overall i ull också.

Är det kallare brukar jag slänga med en filt i vagnen också :)

Sen om det är -10 och mycket blåsigt/regnigt/snöigt så kan man ju såklart få klä på mer kläder men jag utgick från blås/regn/snöfritt väder :)
  • Enlängtan
    Ellie835 skrev 2014-12-27 06:32:48 följande:

Jag fick en rejäl påhälsning av framtiden i dagarna. Jag skall börja jobba till hösten och tydligen är det lättare att simma till månen än att få dagisplats där jag bor Obestämd

Så nu har jag ställt Evelyn i kö till dagis med start oktober 2015! Vad händer om hon inte får plats?? (Jag får tvinga min mamma att gå i pension Flört ) Vi är lantbrukare jag och min sambo (jag har ett vanligt jobb) men min sambo kan inte vara hemma alls (korna kan inte mjölka sig själva) har inte kommunen skyldighet att ge dagisplats inom 4 månader om man inte får plats???

Oj, vart jag bor är man garanterad dagisplats efter 4 månader men då innebär det ju att man kan få vilket dagis som helst. Jag skickade in dagisansökan tidigt i somras med önskad start (inskolning) i slutet på oktober 2015 och hoppas på att vi får önskat dagis.

Hoppas det ordnar sig med dagisplats för er!
  • Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-12-28 00:27:43 följande:
    Tack för feedback! En fråga till; brukar du skydda kinderna mkt? Har fått lära mig att man inte ska tvätta o smörja in samma dag utan kvällen innan så att inte huden är så fuktig. Bör man ha en sån där "banditmask" på, eller överdriver jag nu? Räcker kanske med mössa som går ner över öronen och lite framför samt fuskpolo? (Känner mig så okunnig, haha!)
    Mössan spänns ihop under hakan med kardborre så den och fuskpolon ger lite skydd på kinderna men utöver det så är kunderna bara :) kan ev dra upp filten lite mor ansiktet men samtidigt är det ju inte bra om den kommer för nära mun/näsa då den blir fuktig av utandningsluften och då är ju risken större att de börjar frysa.

Att bada barnen just innan man ska ut en längre tid kanske inte är att föredra men tvätta av efter ex måltid och smörja lite borde inte vara någon större fara om man väntar tills salvan gått in i huden (det sa iaf barnläkaren när jag rådfrågade vid 6 månadersbesöket) :)

Jag tycker själv det är jättesvårt att klä pigan och oroar mig alltid för att jag ska ha klätt henne för lite men brukar sticka in ett finger och känna på bröstkorgen/ryggen hur hon känns och även när man kommer in känner jag alltid på händerna/fötterna för att försäkra mig om att handskar och tossor håller tillräcklig värme. Tror nog oftast jag klär henne för varmt men hellre det är för kallt, hehe ;P
  • Enlängtan
    aperfectsonnet skrev 2014-12-28 17:35:19 följande:
    Åååååh KRAM till er!!!! Harry har ramlat ner från vår (höga) säng två gånger, två av de värsta stunderna i mitt liv... Men båda gångerna gick SOM TUR ÄR bra. Första gången var det mitt fel, andra "ingens" fel, och jag är verkligen glad att det inte varit min man som fuckat upp - det hade det lätt kunnat vara... Han är en underbar pappa men sover också tungt och på något sätt verkar han inte riktigt få in i sitt huvud att BEBIS ALLTID KOMMER FÖRE hans eget jäkla välbefinnande.
    Jag trodde seriöst hjärtat skulle hoppa ur kroppen när jag hörde dunsen och förstod att det var gumman som trillat i golvet. Jag hann nästan fram till henne innan sambon (och då sov jag i rummet på andra sidan huset) :O

Jag tjatar ofta om att bebis behov går först då sambon kan få för sig att ex börja äta själv innan M när hon är jättehungrig eller typ glo i telefonen och säga vänta när blöjan behöver bytas - direkt/nu verkar inte existera. Men allt detta reflekteras ju i i M för man ser att hon tyr sig mycket mer till mig och är t.o.m hellre hos sina mostrar/mormor/farmor än hos sambon och jag anser det vara straff nog, jag hade nog gråtit ihjäl mig om inte pigan velat vara hos mig utan stortjutit som hon gör hos sambon.

Tror ändå det det var ett uppvaknande för sambon när hon for i golvet för nu sjåpar han som attan med henne när hon reser sig upp mot saker eller ålar omkring så han har nog lärt sig att hålla mer koll även om han verkar förlitar sig på att jag gör det om jag är i närheten ;)

Stackars HK men skönt att båda fallen har gått bra så det inte blivit några skador, man får vara glad att de är så små, lätta och mjuka det skyddar nog dem rätt bra.

Kram
  • Enlängtan

Skulle skicka tidigare men tappade nätet så fick aldrig iväg meddelandet :)

Tack för detta år alla underbara, fina mammor och såklart bebisar också. Jag är så himla glad för att ni finns och alla råd/tips och stöd som ni gett mig <3

Hoppas vi alla får ett toppenår 2015! Gott nytt år

• Enlängtan
    aperfectsonnet skrev 2015-01-05 00:33:47 följande:
    ...så, imorse hände det: HK ramlade ur sängen MEDAN MIN MAN PASSADE HONOM eftersom HAN SOMNADE OM. Alltså jag blir TOKIG! Jag behövde gå och kissa, R var nyvaken men sa "visst, gå du" och fan inte ens trettio sekunder senare kryper min lille tokfrans över kanten eftersom hans pappa hunnit somna om. Gud vad ledsen jag blir nu när jag tänker på det. Undrar hur sjutton det ska gå om knappt tre månader då jag kommer att åka hemifrån klockan sju varje morgon...
    Men stackars Harry :/ Visst är det lite sjukt att VI blir ledsna när vi egentligen inte ens har något med situationen att göra?

Förhoppningsvis ser karlarna det som en "läxa" och vaknar till lite mer så de inser att barnen numer inte är små stillaliggande paket utan väldigt mobila bebisar och därmed kanske gör inte om samma misstag att somna om/lämna dem obevakade.

Känns ju förjävligt att man ska behöva oroa sig för hur det ska gå när man börjat jobba (plugga i ditt fall) igen men man får försöka intala sig att det kommer funka, för det måste det ju göra

Massa kramar till dig och Harry <3
  • Enlängtan
    Tussie skrev 2015-01-06 16:40:25 följande:

Min gosse har ramlat från soffan och slagit huvudet i vardagsrumsbordet två gånger pga sambon. Sedan satte han även lillen på gunghästen och lämnade honom där vilket ledde till att Sam dunsade i golvet då också! Visst han är en klantig liten bebis som alla andra små bebisar. Slår huvudet i golvet i bordet osv när han själv kryper omkring och ställer sig upp osv. Men tycker att man som förälder borde kunna tänka en gång extra för att undvika fler fall osv. I alla fall inte göra om samma misstag två gånger. 

Men lillen <3 är så himla skönt ändå att de klarar sig så galet bra trots att de faller frön höjder/mot saker osv.

Verkar som att karlarna inte kan tänka längre än näsan räcker ibland, eller som att de tror att barnen är mindre (mer stillaliggande) alternativt äldre (typ kunna sitta själv på en gunghäst) så de håller inte koll.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet