garin skrev 2015-01-24 10:24:14 följande:
Åh så skönt, grattis!!!!
Har hon sovit i eget rum länge??
Ska bli spännande efter vår flytt om 2 veckor då Noah får eget rum. Kanske man inte behöver vakna vid varje litet gnäll då. Och tvärtom, det kan ju nån gång vara så att man själv stört honom också, svårt att veta.
Men han måste bli bättre på att lugna sig själv, nu den senaste tiden har han börjat gallskrika först och sen börja leta efter nappen. Ska även se om det hjälper att placera ut lite fler nappar i sängen... Inget jag orkat göra än av nån anledning, har bara 2 nappar hemma som används för tillfället så det har bara inte blivit av än...
Ja blir spännande nu att se om det ska hålla i sig eller om bakslaget kommer nu ;)
Jag började ha henne i eget rum kring julen men då sov hon bara första passet där så brukade sluta med att jag hämtade henne någon gång mellan 00-02 till vår säng och sedan efter nyår så började jag vara mer konsekvens att när hon vaknar på nätterna tar jag upp henne i famnen och vaggar henne till sömns igen (säger dock ingenting och är kvar inne i hennes sovrum) därefter lägger jag ner henne i sängen igen och gungar hela spjälsängen en stund innan jag går ut därifrån, ibland lägger jag bara en hand på henne och gungar henne lite där hon ligger i sängen.
I början grinade hon jättemycket när man kom in till henne (hon blev väl osäker var hon var och att dessutom vara ensam när hon vaknade upp) men med tiden är det som att hon blivit tryggare för nu kan hon gny/grina till men sedan somna om av sig självt igen och på dagarna kryper hon in själv i sovrummet sitt och leker med sina saker :)
Jag tror att man ska börja försiktigt (exempelvis) låta dem vila i sitt rum/sin säng först till att börja med, sedan kanske låta dem sova första passet själva (och hämta/vagga direkt de gråter för att visa att man finns där och inte har övergett dem) för att sedan börja natta om dem och lägga tillbaka i spjälsängen igen.
Ett tips kan ju kanske vara att inte bädda rent i spjälsängen på en gång innan utan låta sängkläderna bli lite "in"sovda så de är van med lukten och känner sig trygga av den (om det nu inte händer någon olycka så det behövs bäddas rent).
Detta är egentligen nästan tyngst för en själv för när man nattammade/samsov var det så smidigt att söva om i ens egen säng och man vaknade så snabbt så man kunde söva om direkt. Nu hinner hon ju grina lite innan man hinner in till henne och därmed vakna till lite mer plus att man själv måste gå omkring/vagga men omsövningarna har gått bättre och bättre och nu kom ju äntligen "lönen" (en hel natts sömn)
jag själv började med att få henne att sova i egen säng lite pga säkerhets skäl då ungen börjar vara så snabb/smidig var jag rädd att hon skulle fara ner från sägen och slå sig så jag sov så oroligt när vi samsov sista tiden.
Tror det kommer gå jättebra för Noah att börja sova i eget rum och som du säger tror jag man "stör" varandra när man sover i samma rum (allra helst om man lägger sig olika tider) :)