Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

BäbisSina skrev 2015-02-13 17:35:40 följande:

Är det någon mer som märker av 10-månaders utv-språnget? Här är det en massa gnäll och så sover han dåligt på natten. Lagom till att jag själv ska somna så ska han vakna och blöjbytena är utmanande. Sen så är han extra klängig.. Men samtidigt så går det framåt en hel del.. Går för fullt runt möbler oc med stöd av lådor och annat som går att skjuta framför sig. Han tar två-tre steg mellan möbler och ett tiotal steg till oss föräldrar smile1.gif så snart är det verkligen slut på lugnet ;D

Här är det svårt att få pigan att vila och somna för natten men nätterna sover hon mycket bättre nu är förut innan sovdags är hon ofta väldigt gnällig och inget är riktigt bra men under dagarna är hon för det mesta riktigt glad.

Här är det full fart på dagarna då pigan också går längs möbler, jagar vovven och kissarna eller försöker ta sig till toan (toalettborsten) eller tvättstugan (djurmaten och kattsandlådan) :)

Tycker hon börjat äta något sämre men tror det är fler tänder på gång (3 st har ploppat upp här på senaste)
  • Enlängtan
    Evelina04 skrev 2015-02-13 20:53:10 följande:

Jag har TVÅ nyheter jag måste dela med mig av!! 1. Vi ska flytta till hus!!!!!!!! Vi ska få hyra ett hus på landet, drygt en mil utanför stan! Så vi flyttar från våran tvåa på 69kvm till ett hus med sex rum på 180kvm!!! Jag är så glad att jag inte vet var jag ska ta vägen! Och 2. Sebbe-bebben går för fullt här hemma! 9/1 tog han sina allra första steg och för drygt en vecka sen så började han släppa det han stod mot och traska iväg på eget initiativ och nu går han för fullt!! :D

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Såååå himla kul med huset, åh vad mysigt ni kommer få där ser fram emot att få se bilder sen.

Och Sebbe är sååååå himla duktig! Gounge är vad han är <3 slickar även ett grattis på 10 månadersdagen åt Sebbe :)
  • Enlängtan
    hannamottosson skrev 2015-02-16 22:07:54 följande:

Våran lilla ska få en gåbil från mini speeders tror jag, så ska vi vara klara med hans rum tänkte vi :) en försenad present blir lillasyster/lillebror som kommer i mitten i september, rul veckan efter han fyllt 1 :D :D

Men grattis till livet i magen <3 det blir han nog glad åt! Kram
  • Enlängtan

Jag håller med i mycket av det Garin skriver. De känslor som uppstår efter långvarig sömnbrist är verkligen bittra, i mitt fall har jag aldrig känt mig bitter mot dem som har barn som sover utan har varit glad för deras skull och såklart liiiite avundsjuk.

Bitterheten vände jag däremot mot min sambo - jag var så bitter och arg för att han tog sig tiden att sova medan jag själv höll på att gå under och samtidigt skulle försöka hålla hem, barn och mig själv i schack. Och det där med hur oförstående andra kunde vara mot ens sömnbrist, det kunde man verkligen bli irriterad på men tack och lov är det inte så många jag stött på som droppat kommentarer om det.

Nu har pigan börjat sova riktigt bra sen några veckor så nu börjar jag sakta men säkert vakna upp ur mitt tuggummi-mode jag befunnit mig i det senaste året typ

Och jag hoppas verkligen att de som haft/har problemnätter ska få börja sova ordentligt, det är något varenda människa behöver/förtjänar för att orka <3

• Enlängtan
    vår sommar skrev 2015-02-26 15:50:43 följande:

Hej mina fina mammor. Tänkte kolla med er vad ni använder för bärselar.

Jag har en bb nu som jag ordagrant avskyr. Min rygg går av snart. Så har klickat hem en ergobaby 360.

Men råkade göra det först och berätta för sambon sen. Hehe typiskt hehe.

Han blev långt ifrån överlycklig, då han tycker den va på tok för dyr.

Men har är ju inte den som bär dygnet runt heller. Men tänkte kolla om det är nån här som har en sådan som kan garantera att jag gjort ett bra köp.

Börjar ju tänka att det kanske inte va så smart att köpa så dyr sele.

Va ju och hämtade ut våra nya tavlor idag oxå för närmare 1500kr. Så kan ju förstå han när han säger att snart får jag veckopeng för jag kan inte hålla i pengar. O:)

Vi har en manduca som vi använder ibland men inte alltför ofta då jag tycker det är krångligt när lillan har vinteroverall på sig men till sommarn kommer den nog användas mer flitigt igen.

Det som är bra med både ergobaby och Manducan är ju att andrahandsvärdet är rätt högt vilket innebär att den går att sälja vidare sedan om man nu inte skaffar syskon som också använder selen ;)

Och som du säger är det du som bär mest och även för barnets skull så är en ergonomisk bärsele bättre, sambon din får helt enkelt vara tyst i detta fall, hihi
  • Enlängtan
    Fidelisen skrev 2015-02-27 11:19:46 följande:

Hur läge planerar alla här att vara föräldraledig? När tänker ni skola in era små?

Jag kommer att vara hemma till augusti och sedan blir maken hemma till januari då lillfia ska skolas in.

När hon börjar på förskolan är planen att jag ska gå ner till 75%, kanske maken också, så att förskolan mest blir en social grej och inte 8 timmar per dag.

Jag kommer börja jobba 4 maj och då går sambon hemma med pigan till sista oktober (inskolning under slutet på oktober).

Jag har också lust att gå ner i arbetstid sen men tänkte att vi prövat och se hur det funkar först med ca 8 timmars dagar och känns det helt fruktansvärt så är det ju bara minska arbetstiden :)
  • Enlängtan
    hannamottosson skrev 2015-02-27 13:08:04 följande:
    Tanken var att jag skulle börja jobba 50% igen i september så skulle Vilgot börja på dagis 1 september. Sambon lägger sitt schema själv så vi hade tänkt att han skulle gå kanske mån-tor men inte så långa dagar :)

Nu är jag ju gravid igen och den lilla beräknas komma första veckan i oktober så planerna har ändrats lite ;)

Han kommer börja 1 september men bara gå 15 timmars veckor så tis-tor 5 timmar per dag hade vi tänkt. Vet att det är mycket delade meningar om att det är "elakt" att låta det "stora" barnet gå på dagis när mamman ändå är hemma med bebisen. Jag tänker så att han nog kommer ha 100 gånger roligare att leka med andra barn och gå på utflykter än att sitta hemma med mig och en bebis hela dagarna eftersom man är ganska låst i början och man mest ammar och byter blöjor.
    Jag tror som du att det äldre barnet gillar att vara några timmar på dagis och härja med kompisar lite istället för att sitta hemma och glo på mamma/syskonet som ska amma/sova och bytas blöja på men sen är det ju såklart upp till var och en hur man vill göra med att ha barnet på dagis eller hemma :)

Minns själv hur ledsen jag blev när jag var tvungen att sluta dagis då jag fick syskon som yngre.
  • Enlängtan

Ja, kan känna att det börjar kännas "sorgligt" då livet börjar "rulla på" och vi alla inte är lika online här mer - jag saknar att logga in och det fanns massa statusar här, numer är det rätt lugnt på den fronten. Samtidigt är det ju så att tiden inte riktigt räcker till på samma sätt längre och numer är man kanske inte heller i samma behov att vräka ur sig gravidnojor/problem/ilska över sambos/bebisar som tjorvar/bebisar som inte sover osv men ah, känns ändå lite sorgligt som att man saaaaakta börjar glida iväg från en del.

Alla som hängt här är verkligen guld och ni kommer vara nära (inte i distans men i hjärtat) för sånt stöd man haft/har av er - det är O T R O L I G T <3

Håller med dig Garin att nu har jag hunnit distansera mig så pass från graviditeten/spädbarnstiden som var rätt tung att jag nu nästan kan börja längta efter det - haha så många minnen man hunnit samla på sig och många väldigt fina och de ger det där rosa fluffiga/guldskimrande skenet :)

Alltså förstå att våra skatter nu redan hunnit bli (tvillingarna från gruppen kom väl här i slutet på mars?) eller fyller inom en snar framtid 1 (E T T) helt år !?!? Stora, små, underbara älsklingar

• Enlängtan
    garin skrev 2015-03-27 21:43:26 följande:

Ok nu kan jag inte hålla mig längre!

Idag har vi varit och gjort kub-test. Ja, Noah blir storebror i oktober! Inte helt planerat då denna lilla busen blev till på första riktiga "mötet" mellan mig och sambon sen förlossningen... Men h*n är självklart väldigt välkommen och redan älskad! phpROH8F616978.jpg

Haha men nej vad spännande och så det kan bli ibland supermassa grattis och många kramar <3

Har nästan själv börjat bli bebissjuk nu igen när man fått sova ordentligt ett tag (trodde aldrig jag skulle känna så igen, kände nästan avsmak inför att skaffa en till när pigan var nyfödd tills hon blev typ 8-9 månader). Men då vi använt upp i princip alla besparingar vi skaffade inför bebisperioden och betalar rätt mycket i lån varje månad så kommer det för ekonomins skull vara bra att jobba lite båda två ett tag. Nu kommer ju sambon vara hemma från maj till november men till sommarn blir vi lite rikare med tanke på att elkostnaderna minskar/ vi tar ut fler föräldradagar och jag har högre lön så nu är det dags att börja bygga på sparkontot och under våren/försommaren 2016 blir det dags att starta syskonverkstaden;)
  • Enlängtan

Säger som Sallysally, är nästan lite avundsjuk att ni får följas åt igen hoppas man själv prickar in en till graviditet med någon annan härifrån senare, hihi <3

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet