Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Evelina04 skrev 2014-08-14 11:28:06 följande:

Finns det en 4 månaders gråt eller vadå??? Hej blödig!! Vi såg en film som handlade om två familjer som träffades varav mamman i ena familjen hade dött i cancer (hej gråt) och när mamman i den andra familjen började sjunga en låt för barnen vars mamma hade dött så var det tydligen samma låt som den döda mamman brukade sjunga för dom när hon levde (heeeej gråt!!) Så fort det är någon situation som är känslosam så sitter jag med tårar i ögonen. Nån annan som har det så haha??

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
    Haha jag har blivit helt blödig ända sedan gumman föddes Förut grät jag nästan bara om det hände ett djur ngt på tv men ni gråter jag åt allt. Nån på tv är gravid - jag gråter - nån på tv får barn - jag gråter - ngt tråkigt händer i en familj på tv - jag gråter - någon på tv gråter - jag gråter.
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-08-18 12:38:38 följande:

Ååå ja blir knäpp snart.. Alfred har sen i tisdags varit sur och grinig.. Han skriker oftast när jag lägger honom vid bröstet även fast jag vet att han är hungrig..

Så då tänkte jag att detta måste ju va ett tecken på att han inte vill amma längre.. :/ så lånade en pump så jag kunde pumpa ur och ge han i flaska.. Nix, fick i han 20ml när han slog bort flaskan och verkligen inte ville ha den.. Så provade ersättning.. Då gallskrek han så fort han smakade lite.. Herregud.. Men igår vände det och han vill nu ha brösten igen..

Gick ner till BVC idag för att väga honom och han hade ändå gått upp 150gram på en vecka så då får han ju i sig mer än jag trott då.. De kanske klunkar större klunkar nu när de är större så de får i sig mer mat än man tror.. Det är nog det värsta med amning att man inte vet hur mycket de får i sig..

Min piga är exakt likadan, tjurig, gnällig och som en båge vid bröstet. Verkar som att hon hellre vill ha smakis så för att behålla amningen utan störning så tänkte jag inte ge henne smakis nu på några dagar (vill inte äventyra amningen så nära utlandsresan)

Men kommer ju kräk efter amningen så även om matstunderna känns kortare och färre så får hon nog i sig tillräckligt, är nog som du säger att de suger mer effektivt nu

Men hoppas det vänder snart så hon är lite lugnare vid bröstet, känns nästan som en kamp ibland :-/
  • Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-08-19 19:47:08 följande:

Ibland kommer det bara över mig vilket underverk vår lilla bebis är. Tänk att hon kommer från mig, jag och min sambo har liksom _gjort_ henne.
    Så jäkla stort och fantastiskt. Så obegripligt!
    Hur är det med er? Har ni fattat att ni har tillverkat en fullt fungerande människa än?

Blir nästan lite gråtmild såhär mitt på en tisdagkväll... :)

Nej, fascineras varje dag över hur denna fantastiska, vackra, coola och alldeles underbara unge vuxit inom mig och nu utanför magen <3 Tittar ofta på min piga och brister nästan i gråt då känslorna är så starka för detta lilla liv, är sjukt stolt över min prinsessa
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-08-19 22:33:05 följande:

Måste fråga er andra om amning, hur ofta äter era barn? Sixten har från ca 3veckors ålder ätit varannan timma och gör fortfarande det. Finns det nån annan som gör det? Känns som det man får höra är att de flesta äter kanske med 3h mellanrum osv. Är väldigt jobbigt eftersom man knappt hinner göra nåt imellan gångerna. Börjar bli trött på det. Trodde han skulle ha dragit ut på det nu, men icke.

Här ammar vi nog var 3:e timma, är lite olika men är vi ute så klarar hon sig tre timmar (är nog möjligt att hon skulle kunna äta oftare men då avleder jag henne) däremot om vi är hemma och jag inte pysslar med något särskilt så blir det mat lite oftare :)

Förstår att det kan kännas jobbigt när det blir så ofta :S hoppas det börjar avta snart
  • Enlängtan
    misspethunia skrev 2014-08-20 07:10:31 följande:

Imponerad på er som orkar amma så frekvent! Osäker på om jag hade stått ut om amningen hade funkat här. Själv pumpar jag ju fortfarande, men ger även ers. Ungefär 50/50.

Wow, är imponerad att du orkar pumpa Kan tänka mig att det annars blir lätt att glida över på att bara ge ersättning för pumpandet är ju lite tidskrävande och som du skrev längre ner att du behöver ström också ex, bra jobbat! :)

Har själv pumpat nån gång men det var så himla jobbigt så har som lagt det på hyllan (så det skulle finnas mjölk om jag är iväg nån sväng) finns ju ersättning som duger lika bra isf :)
  • Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-08-20 15:55:22 följande:

Alfred har fått hög feber.. Har ringt 1177 och det är antagligen 3 dagars feber.. Men usch va synd det är om han :(. Och inte är det lätt att få i han alvedon heller :/

Stackarn Hoppas han inte blir så påverkad och kryar på sig <3
  • Enlängtan
    annab79 skrev 2014-08-21 20:58:47 följande:

Varför ger ni inte mat till era små när dom vill? Till er som "avleder"när barnet signalerar hunger. Det hela handlar ju om att barnet vill ha mat e hungri, jag hade inte kunnat säga nej till mitt barn, känns inte ok.Ska barnet då inte äta för att man tycker det e jobbig, för ofta????!!!.Amning e jobbig och har man valt det så får man stå ut. Mammaledighet handlar om att amma,mysa och vara med sitt barn. Det e min åsikt .

Tycker jag att det inte passar och jag är ute på stan ex då kan bebisen gott vänta tills man kommer hem om jag vet att hon ätit ordentligt innan ^^ samma när man är hemma och är mitt uppe i typ bakning eller ngt så inte mår bebisen dåligt av att vänta 15-30 min.

Det handlar ju inte om att vänta flera timmar men som sagt så tror jag inte de tar skada av att vänta lite sen får väl alla göra som dom själva vill men jag tänker då inte slänga fram tutten och trycka den i munnen för att barnet gnäller lite om jag vet att hon ätit nyligt
  • Enlängtan

Ni som ger ersättning, vilken använder ni? Ska ut till stugan över helgen och så ska vi äta surströmming, vet ju att smakämnen går över i mjölken och ifall pigan skulle matstrejka så kan det ju vara bra att ha med en backup-mat

Evelina: Katastroftankarna har funnits där till och från, att något ska hända pigan eller oss föräldrar. Värst var det nog när gumman var kring 3,5 månad då vi fick höra att sambons tremännings barn gått bort i psd (han var just lite yngre än pigan). Det är första gången psd känts verkligt annars har man hört om det men det har aldrig drabbat någon man känner/vet vem det är. Det måste vara bland det värsta som man kan uppleva att ens barn rycks ifrån en

• Enlängtan

Tack för tipsen, ska fara på affären sen och kika vad de har :) förhoppningsvis bryr pigan sig inte om att jag ätit surströmming men är bättre att ta det säkra före det osäkra och bunkra upp med ersättning

Blir någon av sorterna som finns på tetra då det är lättast att hantera i skogen :)

• Enlängtan

Misspethunia: åh så hemskt att ha haft så många småttingar i närheten som gått bort :/ Kan verkligen förstå att du känt oro :/

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet