garin skrev 2014-05-06 09:07:38 följande:
Enlängtan; åh vad jobbigt med skrikandet! Man blir ju svettig och skakig av det, inget konstigt att känna så som du beskriver då man blir så frustrerad. Hoppas lillan håller sig lugn nu under dagen så du/ni får vila!
Hittills har min gosse inte skrikit utan att någonting (läs bröstet..) till slut har fungerat. Ibland är han då bökig och gnällig under tiden han äter men plötsligt sprakar det till i blöjan och så blir han lugn..
De ggr han skrikit lite längre stunder är för att jag kanske kan tycka att ja men du åt ju för en timme sen, vi får prova nåt annat först liksom. Så man inte alltid känner att man tar den "enkla" vägen och ger bröstet och då kanske hamnar i ett oändligt amningsmaraton eftersom det egentligen var nåt annat han ville. Samtidigt har det som sagt alltid visat sig funka.. Hade han fått välja hade han nog legat och sugit precis hela tiden men lite rim och reson måste det vara!
En fråga till alla, när jag ammat honom länge och sen lägger upp honom på bröstet för att rapa och söva, så börjar han ibland att leta och "picka" direkt igen. I början gav jag honom bröstet direkt igen men nu det senaste har jag tänkt att nä, det MÅSTE räcka nu, och vyssjar/vaggar istället och då brukar han somna. Är det liksom bara nåt han gör automatiskt då? Menar, när han somnar såpass lätt borde det ju inte vara fel att "söva" istället. Hade det inte funkat hade hsn givetvis fått suga lite till. Har ni andra det liknande?
Sen undrar jag en sak till. Ofta så stökar han så när han sover. Som i natt. Lät jättemkt och blökade runt. Men var dock inte vaken. Så jag lät honom vara men kan verkligen inte sova när han håller på så. Hoppas verkligen det går över snart. Känns mest som han gör så på nätterna men det blir ju mer påtagligt då eftersom det är knäpptyst runt omkring och att man själv försöker sova.. Svårt att förklara ljuden, men han typ harklar sig eller vad man ska säga. I natt tog jag då upp honom och gick omkring i några minuter, han lugnade sig direkt i min famn men började låta sådär direkt då jag la ner honom så 3:e gången la jag honom på mage och det tycktes funka. Annars brukar det vara oroligt om han behöver rapa eller spy men det kom liksom aldrig något.
Är inte nojig över PSD.
En sista fråga (längsta inlägget ever..)
Har ni åkt omkring mycket med era små? Det känns som stora projekt men underlättar om man är två som hjälps åt givetvis.. (Villet vi ofta inte är då sambon jobbar typ dygnet runt) Känner mig dålig som tycker det är jobbigt med alla förberedelser osv, men har åkt en del själv med lillen ändå och det känns som en vinst varje gång man verkligen kommer iväg och allt går bra! Idag åker vi till min syster och hälsar på, hon bor en timme bort. Eller sitter folk hemma och varken besöker eller knappt tar emot besök på flera månader?
Ja nu har hon sovit två längre svängar så nu fungerar ens eget huvud igen (
)
Hon har bökat några gånger tidigare men har då gått att lugna i famnen eller så har det sprakat i byxan precis som du beskriver men skriket igår det var det värsta jag upplevt och det kom inget bajs heller.
Jag brukar också tycka att det "räcker" ibland när hon just ammat och då om hon börjar söka och picka hos mig ger jag henne till sambon - fortsätter hon där så brukar jag erbjuda bröstet igen för man vill ju inte övermata henne heller eller göra sig själv till en mänsklig napp
Det är ett projekt att åka iväg med lillan (blöjan ska kollas, det ska matas, kläs på, se till att allt är med i skötväskan osv) men vi har då varit iväg rätt många gånger och jag tror det är bra för barnen att få vara med. Och för oss föräldrar att ändå kunna leva så normalt som möjligt
Mini låter/bökar också när hon sover ibland, speciellt nu den senaste veckan (vet inte om det beror på att de börjat lära sig att de kan låta, för hon knorrar och piper), sen har hon väldigt mycket ryckningar som hon väcker sig själv av ibland. Ofta när gumman ammar knorrar hon (låter nästan som att hon morrar) haha