• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin

Jo men angående det att vissa blir mer eller mindre irriterade på sina sambos/män.. Så är det ju. Relationen sätts på prov verkligen. Och stressen och sömnbristen som leder till mer stress som leder till mer sömnbrist som leder till... Gott humör? Nej, knappast..

Min sambo jobbar extremt mycket så jag vill kunna vara duktig och sköta både bebis och hemmet, helammar ju så det blir dygnet runt. Och jag åker iväg i några timmar ett par ggr i veckan så sambon ska få vila i lugn och ro... Och även att jag, trots stressfn inför att komma iväg, ändå mår bra av att inte bli så instängd. Sen att man nån gång åkt till mamma och pappa och inte kunnat vara så roligt sällskap pga att jag fått sitta och amma större delen av besökstiden och trots det gnäller bebisen... Det blir väl så ibland.. Och då har jag ändå fått lite variation...

• misspethunia

rpl: Har du kvar ditt problem med att inte känna att du är kissnödig? Har du pratat med nån om vad det kan bero på? Mitt kvarstår så jag har kontaktat min mvc-BM idag, väntar på att hon ska ringa tillbaka. Vill ju ha bekräftat att det är "normalt".

• Eveluskan
    misspethunia skrev 2014-05-19 13:15:53 följande:

rpl: Har du kvar ditt problem med att inte känna att du är kissnödig? Har du pratat med nån om vad det kan bero på? Mitt kvarstår så jag har kontaktat min mvc-BM idag, väntar på att hon ska ringa tillbaka. Vill ju ha bekräftat att det är "normalt".

Spännande att höra vad du får för svar, jag tycker inte heller att jag har samma känsla kvar när jag blir kissnödig. Återkom gärna med råd
  • Eveluskan

Åh nu vet jag varken ut eller in, lillgrabbens har haft panik-skrik i tre dygn nu. Han snuttar och tuttar hur mycket som helst och känns aldrig nöjd. Nu jag jag honom en flaska för två timmar sedan och det var som att trycka på en knapp och min bebis var tillbaka. Han såg helt plötsligt nöjd och tillfreds ut och så har han varit sen dess.

Jag ska till BVC imorgon och ska prata med dom då, vill inte sluta amma helt men det verkar ju onekligen som att han blir bättre mättad av ersättningen än bröstmjölken.

Hur gör ni andra? Kör ni antingen ena eller andra? Eller går det att köra lite 50/50?

• Tussie
    Eveluskan skrev 2014-05-19 14:47:35 följande:
    Åh nu vet jag varken ut eller in, lillgrabbens har haft panik-skrik i tre dygn nu. Han snuttar och tuttar hur mycket som helst och känns aldrig nöjd. Nu jag jag honom en flaska för två timmar sedan och det var som att trycka på en knapp och min bebis var tillbaka. Han såg helt plötsligt nöjd och tillfreds ut och så har han varit sen dess.
    Jag ska till BVC imorgon och ska prata med dom då, vill inte sluta amma helt men det verkar ju onekligen som att han blir bättre mättad av ersättningen än bröstmjölken.
    Hur gör ni andra? Kör ni antingen ena eller andra? Eller går det att köra lite 50/50?
    Det går säkert att köra 50/50 utan problem.. :) Min gosse har aldrig varit särskilt skrikig så länge jag sett till hans behov men nu när han äter ersättning istället för ammas så är han mer nöjd och sover väldigt bra! Han behöver dock nappen nu efter jag slutat amma, sugbehovet finns där.. :) Jag antar att jag var hans napp innan, inte konstigt att man fick sitta och amma 24/7. 
  • LyCKa55

Var på BVC idag, Sixten är nu 56cm lång och väger hela 4240gram! Han hade gått upp 250gram på en vecka! Känns rätt mycket tycker jag(inte för att det kan bli för mycket men ändå)? Men sköterskan va supernöjd så det är ju jättebra

• garin
    LyCKa55 skrev 2014-05-19 16:57:54 följande:

Var på BVC idag, Sixten är nu 56cm lång och väger hela 4240gram! Han hade gått upp 250gram på en vecka! Känns rätt mycket tycker jag(inte för att det kan bli för mycket men ändå)? Men sköterskan va supernöjd så det är ju jättebra

Jättebra! Min gick upp 310g mellan v 2-3. Och 360g mellan vecka 3 och 4... Och från v 4-6 hade han gått upp 630 g. Så 250 låter inte farligt mycket :) utan helt normalt! Hua, synd inte man själv går ner i samma takt som lillen går upp åtminstone... Jag har stått stilla på +10kg i en månad typ... Aaarrrghh
  • kerstinsmide

Glöm inte att ha lite tid för varandra också flickor! Det märkte jag var så himla viktigt. Kunde gå och störa mig på sambon för att han inte gjirde tillräckligt (när han faktiskt gör lite ändå) ända tills vi bestämde oss för att första sovpasset för bebisen på kvällarna är till för bara oss. Inga tv-spel eller kompisar osv. Bara oss. Så då har vi typ 2-3 h kramar och pussar med någon film. Sen är det dags för en matning och soveri för mig och donnan. Efter det så släppte mycket av mina aggressioner mot honom. Jag var kanske avundsjuk helt enkelt. Haha. Ville också ha kramar. Som bebis Fick. ;)

• LyCKa55
    garin skrev 2014-05-19 17:16:09 följande:
    Jättebra! Min gick upp 310g mellan v 2-3. Och 360g mellan vecka 3 och 4... Och från v 4-6 hade han gått upp 630 g. Så 250 låter inte farligt mycket :) utan helt normalt! Hua, synd inte man själv går ner i samma takt som lillen går upp åtminstone... Jag har stått stilla på +10kg i en månad typ... Aaarrrghh

Jaha oj! Ja då hade han visst inte gått upp så mycket ändå. Är väl bara att min son gått upp mindre innan, typ 150gram osv. Men då är ju det här mer normalt kanske. Sköterskan på BVC sa iaf att vi inte behövde boka nån mer tid eftersom vi har en läkartid bokad den 5juni så nu drar de ut lite på tiderna eftersom det går så bra. Då känner man sig nöjd som mamma:)
  • Bumblebee92
    LyCKa55 skrev 2014-05-19 16:57:54 följande:

Stora killen! :D tror 250g är ganska normalt, joline hade gått upp närmare 400g på en vecka!! :o här snackar vi viktökning haha. Jag tänker egentligen inte på hur mycket hon går upp, bara hon ökar varje gång är vi nöjda :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet