• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Enlängtan

Jag är helt färdig, jag får aldrig någon större chans att vila ut. Visst att gumman sover hyfsat då hon väl somnat (ca 3 timmar) men nu har hon börjat vara vaken längre stunder mellan vilket gör att jag hinner vakna till för mycket och har jättesvårt att somna om.

När sambon kommer hem och man hoppas på avlastning så är han hela tiden i samma rum som mig och så fort det är minsta knorrande på pigan så tror han att jag ska mata henne... Jag är så less och trött, är som i en dimma hela tiden och är helt förvirrad, glömmer bort saker hela tiden och har blivit allmänt klumpig (spiller och sölar).

Det ända jag tänker på är att jag skulle vilja få sova en enda hel natt

• garin
    Enlängtan skrev 2014-05-16 06:42:27 följande:

Jag är helt färdig, jag får aldrig någon större chans att vila ut. Visst att gumman sover hyfsat då hon väl somnat (ca 3 timmar) men nu har hon börjat vara vaken längre stunder mellan vilket gör att jag hinner vakna till för mycket och har jättesvårt att somna om.

När sambon kommer hem och man hoppas på avlastning så är han hela tiden i samma rum som mig och så fort det är minsta knorrande på pigan så tror han att jag ska mata henne... Jag är så less och trött, är som i en dimma hela tiden och är helt förvirrad, glömmer bort saker hela tiden och har blivit allmänt klumpig (spiller och sölar).

Det ända jag tänker på är att jag skulle vilja få sova en enda hel natt smile4.gif

Känner precis som du, tyvärr.. Kan inte säga annat än att vi får hålla ut!!!

Min pojk äter långsamt och verkligen hela tiden. Sover typ 1-2 ggr på dagarna då främst förmiddag/lunch eller tidig eftermiddag, i allt mellan 1-3h. Sen går det inte söva honom mer. Sen har han ett bra sovpass på kvällen och då försöker jag sova. Men föredrar att någon "håller vakt" så vi kan sova i skilda rum för då sover jag mycket bättre. Nätterna är tunga, då är man som ensammast.. Lyckas ofta söva honom på 1-1,5h men det är kritiskt när jag ska lägga ner honom. Ibland behöver han ha ut luft och ibland spyr han så man får inte vara för snabb att lägga ner honom när han somnar vid bröstet.. Jobbigt är det!!!
  • Evelina04

1-2 timmars sömn i rad låter som lyx i mina öron!! Inatt blev det totalt ca 20-30 minuters sömn för min del :( på BVC sa dom igår att han kan ha kolik då det inte blivit de minsta bättre av att jag ätit mjölkfritt i två veckor och han är missnöjd och svår/otröstlig större delen av hans vakna tid :( give me a break känner jag! :( hur orkar folk?? Och hur orkar folk skaffa fler??? Jag tycker synd om min sambo som har två stycken att trösta som gråter och gråter :P :( Kerstinsmide - så tråkigt att höra om bonusen! Jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det blir bättre snart! Stor kram på dig!!

Bf 19:e april 2014
  • Ladygum
    Evelina04 skrev 2014-05-16 17:50:33 följande:
    1-2 timmars sömn i rad låter som lyx i mina öron!! Inatt blev det totalt ca 20-30 minuters sömn för min del :( på BVC sa dom igår att han kan ha kolik då det inte blivit de minsta bättre av att jag ätit mjölkfritt i två veckor och han är missnöjd och svår/otröstlig större delen av hans vakna tid :( give me a break känner jag! :( hur orkar folk?? Och hur orkar folk skaffa fler??? Jag tycker synd om min sambo som har två stycken att trösta som gråter och gråter :P :( Kerstinsmide - så tråkigt att höra om bonusen! Jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det blir bättre snart! Stor kram på dig!!
    Bf 19:e april 2014

Tycker så synd om er som inte får sova på nätterna! Kolik alltså? Men kanske blir lättare på något sätt när man får något konstaterat? Det som inte dödar härdar...ett motto att ha med sig när det känns tufft! Håll ut ni som kämpar och tänk på den dagen när ni sitter med era lite äldre, mindre skrikiga barn och skrattar åt den här tiden.

Vår gosse skriker ej på nätterna, men väldigt mkt på dagarna så ska prova mjölkfritt i några veckor nu. Men hörde att man bör köra 4 veckor för att vara säker. Vet du/ni något om detta?
  • vår sommar

Ååå va underbart.. Inatt kom vi på det.. Hur vi ska göra för att slippa skrik/gråt maraton i 3 timmar..

Det börjar alltid 21.00 och håller på till 00-01.

Han somna vid bröstet vid 20 tiden, och sov där till 21.20 då han började vakna till och förstod vad som skulle börja.. Så packade ner han med pyjamasen i vagnen och gick ut och gick. Och han sov till 22.30 och då fick han mat på en gång och nu sover hela familjen utom jag men det dröjer inte länge. God natt allihopa ;)

• vår sommar

Just det. Här är en tips från mig.

Köpte en kökstermometer igår och satte inne i vagnen med utesladden nere vid fötterna på lilleman.

På det sättet har man koll på att det inte blir för varm åt han.. (Tycker det är så svårt att veta hur mycket man ska klä på dem)

Funkar faktisk jätte bra :)

• Tussie

Jag fick efter förlossningen nässelutslag på hela kroppen som efter behandling med antihistamin gick ned smått, efter en 10 dagar. Det var nästan ok i en vecka kanske sedan började nässelutslagen återkomma, och i större omfattning. Nu har jag nässelutslag över nästan hela kroppen igen och klådan är outhärdlig särskilt på nätter och kvällar. Sömnen blir ännu sämre när jag vaknar med världens klåda och spenderar 20 min med att bara klia mig frenetiskt.. Hemskt.. :( Det är riktigt jobbigt att amma med utslag över hela brösten också. Så nu ska jag tyvärr sluta amma och ta kortisontabletter mm. Fick två stora doser igår på sammanlagt 24 tabletter och mår redan bättre. Hade gärna ammat åtminstone tills han är 2 månader men men nu blir det så här. Positivt är att han sov över 5 timmar inatt och jag känner mig helt utvilad idag.. :D Sov närmare 5 timmar jag med. Kommer ju även hinna med ett mer socialt liv under dagarna så det är ju också ett plus. Så det hela känns bra men samtidigt lite tråkigt. Man får mysa med bebisen på andra sätt helt enkelt.. :) 

• Tussie

Känner med er som har små kolikbebisar. Jag har haft tur min gosse må prutta och bajsa mycket men han verkar inte ha särskilt ont i magen, ännu iaf. 

Evelina04 skrev 2014-05-16 17:50:33 följande:

Det låter jättetufft! Ta hjälp av föräldrar/vänner/syskon om ni behöver en/några nätters break kanske? Det är ju viktigt att ni som föräldrar mår bra.. <3 Kram! 

• CNorberg

Usch.... har fått början till mjölkstockning! Feber och ont, hua! Hoppas det inte blir värre, kan tydligen bli riktigt jobbigt om de blir rejält... nä halsduk runt tuttarna blir det idag!

• Gullvivan
    CNorberg skrev 2014-05-17 07:55:42 följande:

Usch.... har fått början till mjölkstockning! Feber och ont, hua! Hoppas det inte blir värre, kan tydligen bli riktigt jobbigt om de blir rejält... nä halsduk runt tuttarna blir det idag! smile1.gif

Jag får sådär till och från.. Då blir det hårdkörning med vetekudde, dricker mycket vatten och ammar lilltjejen på det bröstet som gör ont:) Hittills har det släppt ganska snabbt då:) Hoppas att det går över för dig snart!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet