• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • kerstinsmide

Lider med er som sover lite. Vi har varit ganska bortskömda med en snäll bebis. Men nu har något hönt hos oss. Jisses. Så fort Mathias gick tillbaka till jobbet har Bonusen varit ett monster. Alltså, allt ska vara på hennes villkor och hon matvägrar och ljuger om att hon är sjuk. Det är 5ä6års trots blandat med svartsjuka då hon inte längre får all uppmärksamhet. De fick ju henne så tidigt plus att hon varit enda tjejen på båda sidor (förutom hennes mamma då) så hon har fått massooor av uppmärksamhet hela sitt liv. Och nu delar hon på den. Måste vara väldigt svårt för henne med denna omställning såklart. men fy bövelen vad jag är trött. Senast idag så kräktes hon på ren vilja för att stanna hemma. (Hon hostade och klöktes ända från tårna och tvingade fram det länge innan det kom ut lite av den oboyen hon nyss druckit) igår så kissade hon på sig inne på sitt rum och vägrade byta om. Hujedamig. Är det detta vi har att vänta oss sen? :P Det blir så mycket svårare för mig nu också då det inte är mitt barn. Känns som att ifall jag tar i så blir det automatiskt jag som gör fel. Vill ju inte att hon ska må dåligt men vi kan ju inte ge bra uppmärksamhet vid sånt här beteende?

• kerstinsmide

Och att jag och bonusen har diskussioner gör att den liöla blir orolig och mammig och inte sover.. piuh. Får försöka hålla ut och komma ihåg att min bonus egentligen inte är så här jobbig utan tvärt om en helt underbar tjej.

• LyCKa55
    Dixiechick skrev 2014-05-15 07:28:02 följande:
    Var det nån som köpt en brio smile? Om så är hur går det? Är du nöjd mm? Funderar starkt på en sån faktiskt.

Vi har en Brio Smile. Jättenöjda så här långt. Vi har också Brios bilbarnstol som man kan sätta på chassit, vilket är skönt om man bara ska ur bilen en kortare stund. Det enda jag kan känna är negativt är väl att det är så mycket plastdetaljer som skulle kunna gå sönder men så tror jag det är på de flesta vagnarna numera.

Den är iaf väldigt stadig och lätt att få ihop och blir väldigt liten när man fällt ihop den. Var till största del därför vi köpte den.
  • LyCKa55

Gud va jag tycker synd om och känner med er som inte får sova! Fy va jobbigt det låter!

Jag tänkte att vi hade det jobbigt ibland men jag ska absolut inte klaga ser jag. Inatt har vi sovit jättebra och jag känner mig för första gången på lääänge(även sen jag var gravid då jag sov jätteilla)utvilad!

Han sover oftast mellan 22-02 och äter sen. Sedan strular han ofta lite innan han somnar men vi får oftast sova mellan 04-07.30. Inatt sov han för första gången i spjälsängen i sitt babynest. Funkade jättebra! Jag hade lite svårt att sova och kollade till honom en del men sov nog mellan 11-01.30, 02-05, 05.30-08. Så riktigt bra! Och vi kunde röra oss fritt i sängen utan att tänka på att han ligger i mitten:)

• garin
    Dixiechick skrev 2014-05-15 07:34:44 följande:

Vad är erat bästa tips på att få fram rapet? Det är väldigt stånkigt och gnälligt här emellanåt och jag tror han fått för mycket luft i magen. OBS han för utpumpad bröstmjölk på flaska.

Ibland får jag trixa lite. Ibland hjälper ingdnting. Men håll lillen upprätt mot dig. Häng honom över axeln och guppa lite, stryk honom över ryggen. Byt ställning. Kommer ingen rap brukar jag lägga honom på rygg på benen en liten stund och sen lyfta honom sakta mot mitt bröst, med armarna upp över huvudet många ggr kommer rapen då precis när han kommer fram till bröstet liksom. Bara att testa olika saker!! Ibland får jag resa mig och guppa en liten runda bara. Är verkligen ingen expert!!
  • sjökexet
    Dixiechick skrev 2014-05-15 07:34:44 följande:

Vad är erat bästa tips på att få fram rapet? Det är väldigt stånkigt och gnälligt här emellanåt och jag tror han fått för mycket luft i magen. OBS han för utpumpad bröstmjölk på flaska.

Sätt bebisen i knäet så han har rak rygg och håll gärna huvudet lite bakåt. Benen uppböjda mot magen. Då blir det fria luftvägar. Magtarmkanalen öppnas upp mycket bättre än om man håller bebisen mot axeln. Vi kör med denna metod och den funkar väldigt bra! Lärt mig av en kollega som är BVC-sköterska. Sen är det ju inte alla barn som behöver rapa varje gång :

För att få ut gaser kan man också lägga bebisen på rygg, trycka upp knäna mot magen och lyfta upp rumpan i ett par sekunder. Kan göra att magen kommer igång. Kolla även in film på youtube som heter kolikmassage som kan hjälpa! lycka till! :)
  • BäbisSina

Tycker synd om er alla som bara får sova 1-2h i stöten per natt, vi har tur som får iaf en längre period då han sover själv och sen en längre period då han sover på/precis bredvid mig eller tja det är iaf så de flesta nätterna. Igår natt så var det fullt liv efter kl 3 och igår så var det en hel del inplanerat. Hundpromenad, bvc och tur på stan, lunch, hundpromenad, vila, veterinärbesök och sen var det kväll och inatt så sov vi hela natten upphackat i 2 pass 22-02,03-06, tror att alla i familjen var utpumpade efter dagen.
    Bvcbesöket gick bra, 25dagar 59cm och 4690g, turen på stan gick bra, sen så skulle vi till veterinären och eftersom det är min hund så ville jag ta honom så då fick sambon sitta med Johannes i väntrummet - det gick bra i ungefär 45min sen så var det dags för käk, tur att jag hade amningskläder på mig.
    Sen själva vetbesöket gick väl sådär, hunden har problem med magen och på grund av det kan han inte äta den smärtlindrande medicinen han behöver för sina leder så han har ont av det och eftersom han inte kan ta tillgodo maten så har han tappat muskler som skyddar lederna (problemen har självfallet kommit senaste månaden när det är en hel del annat att tänka på också). Så igår så startade vi upp en utredning på magproblemen och försöka få ordning på det för att få ordning på allt det andra. Förhoppningsvis så löser det sig, känner mig inte riktigt redo för att han ska bli ännu sämre.Gråter Det var iaf inget synligt i buken på röntgen.

• Dixiechick

Tack för bra tips!! Man jonglerar ju verkligen runt stackaren för att få ordning på magen...

Idag har jag köpt min brio smile! :)

Imorrn blir det premiärtur!

• vår sommar

Tänkte jag ska köpa magdroppar till lilleman idag då det är 6 kvällen irad som han skriker oavbrutet ett par timmar på kvällen/natten.

Men vilka ska man ha?

Miniform eller Semper?

Nån som testat?

• Enlängtan
    vår sommar skrev 2014-05-16 05:24:49 följande:

Tänkte jag ska köpa magdroppar till lilleman idag då det är 6 kvällen irad som han skriker oavbrutet ett par timmar på kvällen/natten.

Men vilka ska man ha?

Miniform eller Semper?

Nån som testat?

Jag ger nu båda dropparna till Matilda, började med Miniform och de hjälpte litegrann men var fortfarande mycket gnäll och magont så efter lite mer än 1 veckas användande började vi även med sempers magdroppar (men det har vi bara hunnit ge 2 dagar än) så väntar på att se om det ger effekt
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet