• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • BäbisSina

Åh, Tussie vilken kämpe du varit - under de första två
    veckorna tänkte jag ofta att det här hade inte gått själv. Sambon var borta två kvällar och det var jättejobbigt även om jag har en rätt snäll bebis. Nu när vi har börjat få in rutinerna så funkar det bättre med att sambon både jobbar och är borta på kvällar/nätter. Men man får ju prioritera vad man ska göra och ha lite ungefärliga hålltider på allt.
    Dixiechick - vi har en kronan city med mjuklift och än så länge är jag helnöjd. Jag har dock inte hunnit använda den mer än några hundpromenader, men den tar sig fram bra både på asfalt och på stigar med rötter och stenar. Tack vare att det är hjul med luft så verkar det vara en behaglig färd för bebisen trots alla gupp. Den är även försedd med (låsbara) svängbara hjul fram så den är smidig även i trånga utrymmen. Mjukliften är lätt att lyfta ur och enda nackdelen med den är att den är ganska smal. Justerbart handtag och smidig varukorg (även om jag inte har testat den speciellt mycket). Smidig att fälla ihop och eftersom det är en city så är den liten. Egentligen skulle vi köpt en duo/s men då var det slut i lager så det blev en city och jag är nöjd med det.

• BäbisSina

Myckey svammel men.. Ang. hundpromenader så funkar det bäst för oss med bärselen, men det belastar bäckenbottenmuskulaturen lite för mycket så inga långpromenader med den än. Johannes somnar på stört både i selen och i vagnen när vi är ute på promenad så för han är det nog vilket som.

Iof så blir det ju inga direkta långpromenader övh, 30min i sävlig takt.. Börjar lessna på att vara tvungen att ha bindor, det om något är skavsårsgrundande.. Men men man får väl vara glad att det snart är över.

Ni som har börjat med era mammagrupper, hur tidigt började de? BVC har bara frågat om jag är intresserad. Och har någon av er varit iväg till öppna förskolan? Jag funderar ev på att gå imorgon men det kanske är för tidigt, men jag börjar bli trött på att sitta hemma själv på dagarna med bara bebis, hund och tv som underhållning.
    Som sagt mycket svammel, men nu har jag tid att skriva..

• Bumblebee92

Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå.

Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar.

Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå.

Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget.

Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna.

Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?

• Tussie
    BäbisSina skrev 2014-05-11 13:58:25 följande:

Åh, Tussie vilken kämpe du varit - under de första två
    veckorna tänkte jag ofta att det här hade inte gått själv. Sambon var borta två kvällar och det var jättejobbigt även om jag har en rätt snäll bebis. Nu när vi har börjat få in rutinerna så funkar det bättre med att sambon både jobbar och är borta på kvällar/nätter. Men man får ju prioritera vad man ska göra och ha lite ungefärliga hålltider på allt.

Tack.. :) Men jag bröt nästan ihop också heh.. Var så arg på sambon. Han har eget företag så det är inte så lätt alla gånger. Men det finns ju verkligen en anledning till de 10 pappadagarna. Sambon var borta i 3 dygn nyligen och nu ska han vara borta från måndag till torsdag.. Så det blir mycket att vara ensam för min del tyvärr. Men nu har man ju kommit in i det hela lite, allt känns inte lika läskigt nytt som när man kom hem från BB.. :) 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-11 16:46:37 följande:
    Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå.

Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar.
    Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå.
    Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget.
    Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna.
    Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?
    Jag gjorde iofs kejsarsnitt men vi hade sex 12 dagar efter förlossningen och då väntade vi ändå några dagar extra, bara för att.. :P Hade nog utan problem kunnat ha sex 7 dagar efter. Men jag blödde inte särskilt länge och är ju intakt där nere så då kanske man kan ha sex tidigare? Vet inte. Slemhinnorna känns dock litet skörare men det kan nog vara pga amningen och hormoner. Jag tror du kan ha sex när som helst, bara det känns bra för dig, ni kan ju testa försiktigt och se hur det känns.. :) 
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-11 19:09:59 följande:
    Jag gjorde iofs kejsarsnitt men vi hade sex 12 dagar efter förlossningen och då väntade vi ändå några dagar extra, bara för att.. :P Hade nog utan problem kunnat ha sex 7 dagar efter. Men jag blödde inte särskilt länge och är ju intakt där nere så då kanske man kan ha sex tidigare? Vet inte. Slemhinnorna känns dock litet skörare men det kan nog vara pga amningen och hormoner. Jag tror du kan ha sex när som helst, bara det känns bra för dig, ni kan ju testa försiktigt och se hur det känns.. :) 
    Okej! Ja, jag känner mig väl egentligen "läkt" där nere. Har inte ont eller så. Har ju hört att man kan ha sex när man vill typ, bara man har kondom medans man har avslag. Men jag är nog mest bara nervös haha. Som en oskuld som sagt ;p rädd att det ska göra ont eller något. Men det blir som du säger, väääääldigt lugnt och försiktigt den dagen det sker, kommer vara på helspänn HAHA. Pirrigt ;) men vet som inte om man vågar!
  • misspethunia

En fråga; efter många timmars värkarbete men bara öppnat mig 3 cm slutade förlossningen med ur-akut snitt eftersom hjärtljuden minskade kraftigt på bebisen. Min fråga är främst till er som hamnade i liknande situation, men det kanske även förekommer hos er andra, om ni nu har problem med att ni inte känner att ni är kissnödiga? Jag känner möjligen av ett starkt tryck men inte den vanliga kissnödig-känslan. När jag väl går på toa så kan jag kissa mängder utan att ha känt att jag behövt. Funderar på vad det kan bero på... Kanske är nervtrådar som fortfarande är av? Annan värk tar överhanden och "förtar" kisskänslan? Nån som känner igen sig?

• Evelina04
    Bumblebee92 skrev 2014-05-11 16:46:37 följande:
    Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå. Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar. Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå. Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget. Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna. Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?

Idag är lillen fyra veckor och vi har inte haft sex än men guuuuuuuud vad jag längtar efter sex!!! Min sambo också hehe! Vi hade inte sex alls på slutet av graviditeten då jag kände mig som en valross som inte ens kunde vända mig utan att behöva kämpa haha och sambon tyckte det var läskigt att de faktiskt var en till människa med i sängen ;) vi har inte haft sex än eftersom jag har haft (har) så ont i min klitoris och när jag har kollat med spegel så har jag känt mig som ett bombnedslag där nere trots att jag inte sprack något i mellangården :/ men jag kniper och kniper och hoppas att det ska bli bättre för ingen av oss vill vänta så länge till ;)
    Bf 19:e april 2014
  • rpl
    misspethunia skrev 2014-05-12 07:12:32 följande:
    En fråga; efter många timmars värkarbete men bara öppnat mig 3 cm slutade förlossningen med ur-akut snitt eftersom hjärtljuden minskade kraftigt på bebisen. Min fråga är främst till er som hamnade i liknande situation, men det kanske även förekommer hos er andra, om ni nu har problem med att ni inte känner att ni är kissnödiga? Jag känner möjligen av ett starkt tryck men inte den vanliga kissnödig-känslan. När jag väl går på toa så kan jag kissa mängder utan att ha känt att jag behövt. Funderar på vad det kan bero på... Kanske är nervtrådar som fortfarande är av? Annan värk tar överhanden och "förtar" kisskänslan? Nån som känner igen sig?

Jag hade planerat snitt men har precis samma upplevelse. Vet inte alls varför
  • Bumblebee92
    Evelina04 skrev 2014-05-12 08:48:39 följande:

Idag är lillen fyra veckor och vi har inte haft sex än men guuuuuuuud vad jag längtar efter sex!!! Min sambo också hehe! Vi hade inte sex alls på slutet av graviditeten då jag kände mig som en valross som inte ens kunde vända mig utan att behöva kämpa haha och sambon tyckte det var läskigt att de faktiskt var en till människa med i sängen ;) vi har inte haft sex än eftersom jag har haft (har) så ont i min klitoris och när jag har kollat med spegel så har jag känt mig som ett bombnedslag där nere trots att jag inte sprack något i mellangården :/ men jag kniper och kniper och hoppas att det ska bli bättre för ingen av oss vill vänta så länge till ;)
    Bf 19:e april 2014
    Ja, vi har inte heller haft sex på eeeevigheter! Man börjar ju som gå i taket ;) haha. Min klitoris, som oxå gjorde ont, tycker jag har börjar minska i smärta. Istället har jag idag svin ont i höger sida av magen "/ typ som håll. Känns varje gång jag rör mig eller tar ett djupt andetag typ. Vet att jag hade så på högersidan när vi låg på BB. Och då enligt BM var de typ ingen fara. Jag tänker som alltid att allting har ju inte hittat sina platser ännu, kanske är det någon förskjuten muskel som gör ont eftersom man inte varit så rörlig på sista tiden ;) ....infektion slår mig oxå, men då har man ju typ feber och grejer oxå. Och de har jag inte så vitt jag märkt av.

Har föresten inte blödigt något heller under natten! Hoppas hoppas avslaget redan börjar försvinna!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet