• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • CNorberg

[quote=73231428][quote-nick]garin skrev 2014-05-14 05:46:54 följande:[/qunick]Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.

Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!![/quote]

Här har du en som känner igen sig! Tycker de är fantastiskt ändå att man orkar vecka efter vecka. Nog för att jag känner mig fruktansvärt sliten men man funkar ju ändå! Har dock önskat att lillkillen kunde sova lite längre och vara lite lättare ungefär tusen gånger. hoppas de vänder snart så man kan börja njuta på ett annat sätt!

• M4nda

Här har ni en bebis till som vill äta 3-4 ggr per natt och läänge varje gång. Tacka Gud för kaffet :) Nu ska jag och Charlie på barnvagnsträning i Pildammsparken här i Malmö, spännande! Ha en bra dag alla :)

• garin

Åh vad "skönt" att det finns flera som har det liknande. Ja det är ett under att man ens står på benen, innan lillen kom var jag en zombie om jag fick indre än 7h sömn. Nu är jag skitglad om jag får 3 sammanhängande timmar och möjligen någon halvtimme/timme vid ett annat tillfälle. Detta dygnet har jag sovit eller iaf vilat rätt mycket. 3,5h sammanhängande igår kväll, 2 timmars matavbrott osv och sen ca 1h sömn iaf. Och mellan 7.30-09 sov lillen så då vilade jag, blev ingen djupsömn för man är på sin vakt när man är ensam hemma med lillen. Men hann drömma lite iaf!

Kaffe, livets dryck. Förr köpte vi max 1 paket kaffe varannan månad typ. Nu har vi sldrig mindre än 2 oöppnade paket hemma utofall att, och lageromsättningen är snabb som attan!!!

• Tussie
    garin skrev 2014-05-14 05:46:54 följande:
    Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.
    Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!!

Jag känner igen mig.. :) Sköterskan på bvc sade att det är vanligare att de vaknar var och varannan timme än sover 4h i sträck osv. Sedan har de ett enormt närhetsbehov vanligtvis upp till en 8 veckor iaf. Min gosse sov ju 3-4h i sträck konstant dygnet runt de första 10 dagarna hemma, men nu är det lite rörigt med sömnen. 

Min gosse sov 2 timmar på hela natten inatt! Resten av tiden spenderade vi med att äta, bajsa, kissa och gnälla lite hehe. Jag fick 1.5 timme sömn... Sedan var jag tvungen att ta mig upp och fara till bvc.. :P 

peegasus skrev 2014-05-14 06:09:43 följande:
    Har haft två relativt bra nätter med Saga nu. Hon sover 4 timmar från att hon somnar,varav jag sover 3. Sedan vill hon ha mat. Hon käkar mellan 100-150 ml och får somna om på mitt bröst. Kräkbarn som hon är. Men kräks inte när hon ligger på mage. Hon får ligga så en stund tills jag lägger henne tillbaka i nestet, på mage. Efter ett par tre timmar börjar hon böka,sparka,slåss och låta något så fruktansvärt mycket i sömnen att jag verkligen inte kan sova. Väcker henne för att söva om henne med mer mat. Funkar en stund men sen börjar hon igen.
    Hon börjar nästan alltid runt samma tid och jag fattar inte vad det beror på. Sjukt irriterande! Men jag lider inte av sömnbrist då sambon är sjukskriven så vi tar varannan natt. Plus att den som haft natten får ha sovrummet och sova så länge den vill på morgonen. Får se hur det blir när sambon går tillbaka till jobbet i Juni så jag passar på att njuta av mina "barnlediga" nätter ;)

Vilken lyx att få sova varannan natt! Hon verkar sova ganska bra också.. :) 3-4 timmar åt gången är ju bra! Men ja de verkar sova lite bättre/lägre på ersättning. :)

• Tussie
    garin skrev 2014-05-14 16:23:17 följande:
    Åh vad "skönt" att det finns flera som har det liknande. Ja det är ett under att man ens står på benen, innan lillen kom var jag en zombie om jag fick indre än 7h sömn. Nu är jag skitglad om jag får 3 sammanhängande timmar och möjligen någon halvtimme/timme vid ett annat tillfälle. Detta dygnet har jag sovit eller iaf vilat rätt mycket. 3,5h sammanhängande igår kväll, 2 timmars matavbrott osv och sen ca 1h sömn iaf. Och mellan 7.30-09 sov lillen så då vilade jag, blev ingen djupsömn för man är på sin vakt när man är ensam hemma med lillen. Men hann drömma lite iaf!
    Kaffe, livets dryck. Förr köpte vi max 1 paket kaffe varannan månad typ. Nu har vi sldrig mindre än 2 oöppnade paket hemma utofall att, och lageromsättningen är snabb som attan!!!
    Japp samma här! Krävde 8 timmar sömn förut.. Nu klarar man sig visst på hälften per natt.. :P Men jag ser till att få några timmar sömn på dagen också om det är möjligt. Dricker inte kaffe så skulle nog inte klara det annars.. :) 
  • Bumblebee92

Jag ber till gudarna att min tös sover inatt! Ända sen 14 tiden idag har varit knähund och "vaken". Har inte kunnat lägga ner henne alls utan att hon skrikit. Så när sambon kom hem har vi turats om att bära på henne. Hon har sovit kortare stunder till och från, från kl 14. Som längst sov hon ca 1 timme mellan 18-19 ca. Sen har det varit 10-15 minuters sömn där emellan. Hon äter ju ersättning var 3-4 timme. Natten som var, och idag har hon ätit var 3dje ganska exakt. På nätterna sover hon oxå 3-4 timmar på raken, äter och somnar om. Har varit riktigt bortskämda med sömn ändå.

Men inatt hoppas jag tjejen vill sova som vanligt även fast vi varit bortskämda. Hon är verkligen jätte gnällig ikväll! Antar att det är oxå för att hon är så pass trött, hon har ju inte sovit lika mycket på dagen som hon brukar "/ ska ge henne en flaska snart och håller därefter tummarna!

• garin

Alltså vilken kväll!!! Gårdagen var jättebra mellan kl 06-19 ungefär. Fick till det någorlunda med äta, sen sova i 1,5h osv. Någon gång blev det 2h. Och lillen var så nöjd. Vi var iväg till bvc också, nu är han nästan 58cm lång och väger 4340g. Fyller 6 veckor idag...

Hur som haver. Tänkte vid 19-tiden att nu ska han få äta ordentligt då han före sitt sovpass på 1h bara ätit i 10 min så tänkte att nu borde han ju vara rejält hungrig då han brukar äta mkt längre tid än så. Och vara vaken längre. Föregående kväll hade han ju ett så långt och fint sovpass på närmare 4,5h och ville försöka skjuta fram det lite så det hamnade mer in på natten.

MEN han var så himla gnällig och otröstlig. Verkade orolig och allmänt missnöjd. Åt och spydde, åt och spydde. Och rapade bra. Men sen ville han knappt ta bröstet och när han gjorde det bökade han mest och släppte snabbt och skrek. Han var vaken ända till 23.15, mycket längre än vi tänkt men var omöjlig att söva :( väldigt väldigt gnällig som sagt, trots att vi gav honom 50ml extra som jag pumpat ut i förrgår.

Iaf lyckades sambon till slut söva honom och vi skulle lägga ner honom i nestet, han vaknade direkt. Jag tog upp och vaggade honom, la ner, han vaknade direkt igen. Var nära stt bryta ihop verkligen. Tänkte att jag måste prova en sista gång så försiktigt försiktigt la jag ner honom och då gick det. Men jag var så nervös så det tog minst en timme för mig att somna. 01.45 vaknade jag av att han höll på och stöka och böka. Sen var det tyst någon minut sen upprepades det, drog ut till ca 02.10 nån gång, då tog jag nestet och honom med mig till vardagsrummet. Sen matade jag honom, efter 10 min släppte han och stensomnade när jag rapat honom (!!!) och har sovit i min famn ocv sen i knät fram tills nyss då han verkar på gång att vakna. Har inte vågat lägga ner honom, tänkte jag ska se hur länge han sover när han får vara helt nöjd, dvs ligga på mig... Det blev alltså 2 timmar.

Vad hungrig han borde vara nu, det lilla livet... Tycker att om han då blivit rejält utsövd kanske han orkar suga mer ordentligt och länge. Men han går som sagt upp bra i vikt, ca 300g i veckan hittills de senaste 3 veckorna...

Vilken natt.. Har suttit och försökt läsa om tips hur man söver en 6-veckors men det gör mig bara deppig, "alla" pratar om att deras bebisar somnar själva och bara är vakna i 1-1,5h i stöten och sen sover i 3-4h. Whaaat liksom. Och alla rutiner och metoder som ska funka. Nänänä, här är det KAOS i synnerhet just nu... :/

• CNorberg
    garin skrev 2014-05-15 04:32:01 följande:
    Alltså vilken kväll!!! Gårdagen var jättebra mellan kl 06-19 ungefär. Fick till det någorlunda med äta, sen sova i 1,5h osv. Någon gång blev det 2h. Och lillen var så nöjd. Vi var iväg till bvc också, nu är han nästan 58cm lång och väger 4340g. Fyller 6 veckor idag...
    Hur som haver. Tänkte vid 19-tiden att nu ska han få äta ordentligt då han före sitt sovpass på 1h bara ätit i 10 min så tänkte att nu borde han ju vara rejält hungrig då han brukar äta mkt längre tid än så. Och vara vaken längre. Föregående kväll hade han ju ett så långt och fint sovpass på närmare 4,5h och ville försöka skjuta fram det lite så det hamnade mer in på natten.
    MEN han var så himla gnällig och otröstlig. Verkade orolig och allmänt missnöjd. Åt och spydde, åt och spydde. Och rapade bra. Men sen ville han knappt ta bröstet och när han gjorde det bökade han mest och släppte snabbt och skrek. Han var vaken ända till 23.15, mycket längre än vi tänkt men var omöjlig att söva :( väldigt väldigt gnällig som sagt, trots att vi gav honom 50ml extra som jag pumpat ut i förrgår.
    Iaf lyckades sambon till slut söva honom och vi skulle lägga ner honom i nestet, han vaknade direkt. Jag tog upp och vaggade honom, la ner, han vaknade direkt igen. Var nära stt bryta ihop verkligen. Tänkte att jag måste prova en sista gång så försiktigt försiktigt la jag ner honom och då gick det. Men jag var så nervös så det tog minst en timme för mig att somna. 01.45 vaknade jag av att han höll på och stöka och böka. Sen var det tyst någon minut sen upprepades det, drog ut till ca 02.10 nån gång, då tog jag nestet och honom med mig till vardagsrummet. Sen matade jag honom, efter 10 min släppte han och stensomnade när jag rapat honom (!!!) och har sovit i min famn ocv sen i knät fram tills nyss då han verkar på gång att vakna. Har inte vågat lägga ner honom, tänkte jag ska se hur länge han sover när han får vara helt nöjd, dvs ligga på mig... Det blev alltså 2 timmar.
    Vad hungrig han borde vara nu, det lilla livet... Tycker att om han då blivit rejält utsövd kanske han orkar suga mer ordentligt och länge. Men han går som sagt upp bra i vikt, ca 300g i veckan hittills de senaste 3 veckorna...
    Vilken natt.. Har suttit och försökt läsa om tips hur man söver en 6-veckors men det gör mig bara deppig, "alla" pratar om att deras bebisar somnar själva och bara är vakna i 1-1,5h i stöten och sen sover i 3-4h. Whaaat liksom. Och alla rutiner och metoder som ska funka. Nänänä, här är det KAOS i synnerhet just nu... :/
    Åh jag känner med dig!  Vår kille har dock nyss börjat bli lite "bättre" och är oftast vaken mellan sju/åtta till tio. Efter det somnar han vid matning men du får inte flytta han längre än precis bredvid dig i sängen, då vaknar han och då är det kört med sömnen. Efter det äter han med två timmars mellanrum ungefär, sover hyfsat bra däremellan men lite stånk och stön ibland. Efter fyra halv fem målet så är han aktiv igen, ligger och blundar men jobbar med hela kroppen så då är det bara att gå upp och lägga honom i gymmet så han får roa sig för mer sova blir det inte! Så här blir det ungefär 1½h sömn x3 under nätterna, max! Vi har haft ca 1h mellan mat på natten innan och klivit upp tre så för mig är hans nya rutin en dröm, hoppas hoppas de håller i sig!! 

Men det är klen tröst när man ligger där vaken för 5e veckan i rad att det blir säkert bättre... hua, jag har varit så ledsen under den här första tiden. Kan tänka mig vad ni går igenom där hemma!  Här funkar olika saker varje gång för att söva, biltur, sele, vaggning och sång... allt på lillemans villkor!

Du är en supermamma som klarar av den här tiden, hoppas du kan få lite avlastning ibland så du får ta igen dig!  Stor kram
  • Dixiechick

Var det nån som köpt en brio smile? Om så är hur går det? Är du nöjd mm? Funderar starkt på en sån faktiskt.

• Dixiechick

Vad är erat bästa tips på att få fram rapet? Det är väldigt stånkigt och gnälligt här emellanåt och jag tror han fått för mycket luft i magen. OBS han för utpumpad bröstmjölk på flaska.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet