• M4nda

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jag hoppar också in här :) Min Charlie ville också ära HELA tiden vilket resulterade i ont i magen och kräk. Då började vi ge honom napp, har varit jätteanti nappen innan, men det fungerar hur bra som helst för Charlie. Han är så nöjd och säger ifrån när han är hungrig och inte bara har stort sugbehov. Hur tänker ni andra kring napp?

Enlängtan skrev 2014-04-27 15:15:35 följande:
    Uäck, inatt/idag har vi en riktig skitdag. Pigan vill äta typ en gång i timmen (vilket hon inte brukar vilja annars), jag är skittrött och har ont i huvudet - behöver jag ens säga att det är en dålig kombo Brukar klara mig på lite sömn men tror det är att man inte sovit längre är max 3 timmar i sträck de senaste veckorna och bristen på vila under dagarna som gjort att man nu börjat nå sin gräns på sömnbrist. När hon äter såhär ofta så resulterar det i att hon äter för mycket och istället spyr hon upp överflödet och sen börjar det om. Önskar att jag hade kunnat koppla lös brösten och lämna dem med henne så jag har kunnat gå iväg en sväng för man är ju med bebis dygnet runt/hela tiden och det är underbart för det mesta men ibland när man gjort allt man kan för att hon ska vara nöjd men hon fortsätter skrika då känner man sig rätt ynklig. Var tvungen att kolla så hon inte hade nå feber som störde för hon har inte heller gasig mage men icke det. Har inte ens klivit upp idag (förutom blöjbyte, toabesök och för att dricka) :-S Men verkar som att bebisar kan ha en fas kring 3 veckor då de vill äta mer, ha mer närhet och sover oroligare och pigan blir ju 3 veckor imorgon så får nog ställa mig in på att det kan vara såhär några dagar. Nu har sambon farit ut med gumman så jag ska försöka få mig lite sömn innan de är tillbaka så kanske man blir lite mer människa idag efter det

• M4nda
    LyCKa55 skrev 2014-04-28 17:23:58 följande:

Hittade också hit nu:)

Det där med napp funderade jag på, när kan man börja med det? Känns som det kan va bra ibland då han bara verkar ha sugbehovet

Jag läste runt lite innan jag gav Charlie nappen och de flesta säger att amningen ska vara etablerad innan man ger dem nappen för att det är olika tekniker att suga på nappen och på bröstvårtan :) Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Nappen har inte påverkat amningen för oss iaf :)
  • M4nda
    Fidelisen skrev 2014-05-05 18:21:58 följande:

Hej hej alla.

Hur ofta ammar ni? Och hur länge?

Samma här, allt från 1 gång i timmen till var tredje var fjärde timme :)
  • M4nda
    Fidelisen skrev 2014-05-05 19:32:46 följande:

Ibland vill hon amma hela tiden i en timme och sedan igen kanske 30 min senare.

Speciellt om hon har sovit länge innan, då är hon som klistrad vid brösten länge.

Det är mysigt, men är rädd att hon inte blir mätt.

BVC sa till mig att de ammar inte bara pga hunger, utan de kan amma för att de vill ha tröst, har ont i magen, vill ha närhet osv :) Så går hon upp som hon ska i vikt är säkert allt som det ska :)
  • M4nda

Det här med att bebisarna äter heeela tiden. Någon som vet om det kommer att regleras längre fram eller om de med fri amning kommer att äta så här ofta så länge man ammar? Reglerad amning verkar ju vara förlegat och jag provade att försöka "hålla ut" lite längre mellan gångerna igårkväll men min Charlie blir så ledsen så då tycker jag det är bättre att han får bröstet och blir nöjd.. Någon som har erfarenhet av reglerad amning? :)

• M4nda
    Enlängtan skrev 2014-05-10 09:34:33 följande:

Ni som har bebisar som plötsligt börjat amma jätteofta, av det som jag googlat fram om bebisfaser så brukar de vilja öka på produktionen när de är kring 3 veckor och sen kommer nästa fas kring 5 veckor.

Reglerad amning har jag aldrig hört om. Tänker att det borde ju motverka syftet lite de ggr barnet vill amma ofta för att öka på produktionen? :) Men har man ett barn som kanske snuttar jättelite, är nöjd en kort stund och sen vill snutta igen (hela tiden) då kanske det är en metod som funkar för att få barnet att äta längre stunder då h*n äter? :)

Min piga använder mig som mänsklig napp på kvällarna då hon gärna vill vara näääääära intill med massa kroppskontakt samtidigt som hon halvsover och det känns ju acceptabelt då ligger jag själv bara och glor lite tv smile1.gif ibland vill hon inte ens ha bröstet i munnen utan ligger bara mot bröstet och snosar på det.

Jag hade inte heller hört talas om det förens BVC sköterskan sa att jag inte skulle låta honom amma varje timme eftersom mjölken inte hinner fyllas på, och jag trodde det var tvärtom, ju mer de ammar desto mer mjölk produceras. Blir helt förvirrad, haha :) Därför började jag googla lite och det verkar råda delade meningar om fri/reglerad amning. Vill ju göra det som blir bäst för Charlie samtidigt som man blir väldigt låst om han ska amma hela kvällarna.. Som nu när vi ska på middag ikväll, är inte alls bekväm med att amma inför andra och jag kommer ju få springa iväg var 20.nde minut...
  • M4nda
    rpl skrev 2014-05-10 09:36:33 följande:

Vilken underbar natt. Ammade till kl 22 sen gick vi och la oss. Charlie vaknade kl 2:30 och poweråt för första gången. Vi somnade om direkt och vaknade igen 6 och åt lite till. Därefter somnade jag om medan han låg och jollrade i sitt babynest. Nu när jag vaknade kl 9:30 sover gossen ff gott. Det var en välbehövligt utsovning för hela familjen. Trevlig lördag på er alla.

Åh va skönt :D Trevlig lördag på dig med!
  • M4nda
    garin skrev 2014-05-10 18:01:26 följande:
    Ånej låt honom äta så ofta och länge han vill så han blir nöjd! smile1.gif håll ut!! Detta gäller mig med., höll ju på att få panik särskilt i natt när han ville äta varje timme, och igårkväll då han inte blev nöjd på flera timmar. Men han älskar att ligga vid bröstet helt enkelt, då får han väl göra det ett tag till. Han äter ju inte aktivt hela tiden utan myser, somnar, sen vaknar han till och vill ha lite mer osv osv.. Detta bör reglera sig av sig självt ganska snart. Sägs det inte att de som ammar ofta upplever att de inte gör annat de 3 första månaderna, typ?
    Åh va skönt att höra! Jag tänker hålla ut 3 månader :) Kändes inte heller bra med reglerad amning för mig, blev lite ställd när BVC sköterskan sa att han inte skulle få äta så mycket han ville..
  • M4nda

Vi väntade en månad, tills avslaget hade slutat, men jag behövde inte sy någonting efter förlossningen fick bara en liten bristning som läkte av sig självt. Det är ju så individuellt, om man känner sig osäker för just själva sexet så finns det ju andra sätt att mysa på tills man känner sig redo :)

• M4nda

Någon annan med en bebis med misstänkt komjölksallergi? Lilla Charlie har utslag i hela ansiktet och kolik så nu ska jag utesluta komjölk för att se om det blir bättre..

• M4nda

Charlie har också utslag i ansiktet och ner på halsen/bröstet. De såg till en början exakt ut som hormonprickar (även BVC trodde det var det då) men efter en vecka eller så "flöt" de ihop mer och började flaga. Så igår på BVC trodde de att det var mjölkallergi och sa att vi skulle smörja med Decubal och att jag skulle utesluta mjölk i 14dagar. I natt har han varit jätteledsen och utslagen såg ännu värre ut, så i morse gick vi till barnakuten. Även de misstänkte mjölkallergi så nu hoppas vi det blir bättre. Det låter ju lite som om era bebisar har samma symtom? Så jobbigt när de är ledsna, man känner sig så hjälplös...

• M4nda

Här har ni en bebis till som vill äta 3-4 ggr per natt och läänge varje gång. Tacka Gud för kaffet :) Nu ska jag och Charlie på barnvagnsträning i Pildammsparken här i Malmö, spännande! Ha en bra dag alla :)

• M4nda

Tror nästan inre det är sant. Charlie har ätit 1 gång i natt :O Han som annars äter varannan timme. Ville med det bara säga att ni som har bebisar som äter hela tiden, det finns hopp :D

• M4nda
    garin skrev 2014-05-22 13:13:13 följande:
    Grattis! Charlie och Noah är födda samma dag va, 3/4? Då fick jag lite hopp, lillen äter med allt mellan 1-3h mellanrum men på nätterna efter ha vaknat första gången brukar han ha så svårt att somna om och när han väl gör det efter kanske 1-1,5h då sover han bara i någon timme till och sen inte alls på typ 2h, vid 04.30-05-tiden vaknar han och känns pigg verkligen! Ett stort problem är inte att han äter ofta, går gärna upp flera ggr om han kunde vara klar och nöjd och sövd på en kvart... (Känns det som nu iaf...)
    Ja det stämmer, 3/4 :) Charlie brukade ha jättesvårt att somna om med men efter att jag börjat dricka en kopp kamomill-te efter kvällsamningen så somnar han om mycket fortare. Vet inte om det är därför men värt ett försök kanske :D

Tycker också det är svårt med kläder nu. Står ju på 1177 att de ska ha långärmat och långbyxor men då gallskriker Charlie (och jag förstår honom), blev t-shirt och shorts idag och imorgon ska jag gå och köpa giftfri solskyddsfaktor på hälsokost affären, solen tar ju lite i skuggan med...
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet