• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Evelina04

Eveluskan - har ni familj i närheten som kan hjälpa till med avlastning om du behöver ladda batterierna? Jag har också historik med depression och ångest/panikångest, det går sällan så långt nu för tiden men jag känner att jag är betydligt känsligare och sårbar vid motgångar även om det inte slutar i en ångestattack. Har jag dessutom sovit dåligt länge så blir allt svårare att hantera. Så sömn, sömn, sömn! Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig! Jag kände mig uppgiven och grät länge pga sömnbrist och krånglande amning, gör det fortfarande ibland men det är mycket bättre nu! Hoppas det får vända för dig snart!! Stor kram!! Misspethunia - grattis till flickan!!!!!!!!! :D tråkigt att det blev dramatiskt men skönt att ni ändå mår bra!!! :)

Bf 19:e april 2014
  • BäbisSina

Evelina skönt att det gick bra! Det är så skönt med den här gruppen, saker som man nojjar över eller funderar över visar det sig att man inte är själv att fundera på. Google och FL har varit flitigt använda. Bästa saken jag läst var om att spädbarn saknar kräkreflux (eller vad det nu hette) dvs kräkset åker ner igen om de ligger på rygg istället för att stanna kvar i munnen som hos oss vuxna. Efter jag läst det så kan jag sova lite lugnare när han ligger själv. Vi har lite av varannandag på bra sömn på natten, igår natt skulle han amma och vara nära från 2-tiden och inatt kunde han sova själv länge från 22 till 3 och även efter amningen vid 3 sov han själv till 5-6. Det gör sån extrem skillnad på humöret hur mycket man får sova.

Idag var vi till BVC för tillväxtkontroll nu har han blivit 57cm och 4390g, det märks på kläderna.. Tur att släktingarna har köpt kläder i 62 och uppåt

• BäbisSina

Idag fick jag även ett gäng amningströjor som jag beställt från Boob, så jäkla smidiga och sköna. Så nu känns det lite bättre att åka iväg och göra saker. Slippa mecket med vanliga tröjor, de kostar ju tyvärr en slant men för mig så är det lätt värt det.

• Eveluskan
    Evelina04 skrev 2014-05-07 13:46:22 följande:

Eveluskan - har ni familj i närheten som kan hjälpa till med avlastning om du behöver ladda batterierna? Jag har också historik med depression och ångest/panikångest, det går sällan så långt nu för tiden men jag känner att jag är betydligt känsligare och sårbar vid motgångar även om det inte slutar i en ångestattack. Har jag dessutom sovit dåligt länge så blir allt svårare att hantera. Så sömn, sömn, sömn! Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig! Jag kände mig uppgiven och grät länge pga sömnbrist och krånglande amning, gör det fortfarande ibland men det är mycket bättre nu! Hoppas det får vända för dig snart!! Stor kram!! Misspethunia - grattis till flickan!!!!!!!!! :D tråkigt att det blev dramatiskt men skönt att ni ändå mår bra!!! :)

Bf 19:e april 2014
    Vad skönt att det gick bra för dig och lillen, måste vara tryggt att ha kollat upp honom ändå

Ja jag har ett jätte stort nätverk och känner mig egentligen ganska trygg just nu i livet. Men ibland snurrar hjärnan ett varv för mycket och nu blir dom varven lite extra jobbiga. Då är det skönt att ventilera sig här hos er ljuvliga brudar
  • rpl

Vet någon från och med när börjar man använda babygym och varför ska man inte lägga dem i ett babygym för tidigt?

• rpl

Vet någon från och med när börjar man använda babygym och varför ska man inte lägga dem i ett babygym för tidigt?

• garin
    rpl skrev 2014-05-07 10:51:33 följande:

Ville inte heller ge flaska först då jag va rädd att han inte skulle ta bröstet men en dag räckte inte mjölken och han skrek av hunger så jag va tvungen att testa. Han tog den med en gång precis som han gjorde med både bröstet och nappen och han är lika glad i att amma trots flaskan så jag tycker absolut det är värt att prova. Jag pumpar när han precis ätit och då är han ju redan mätt. Frågade på Bvc om mjölkproduktionen och hon sa att på två timmar har 75% återbildades och efter tre timmar har 95% återbildades. Skulle han bli tokhungrig när du pumpar så har du ju det du pumpat som backup :). Jag hoppad verkligen det funkar för dig också för sömnen är såååå viktig.
    Åh guuud!!! Igår kväll så ammade jag honom länge sen fick sambon mata med det jag pumpat ut. Han fick i sig ca 60ml till. Somnade så gott kl 22 OCH SOV ÄNDA FRAM TILL 02.30!!!!!!!! Vet inte riktigt hur jag går vidare efter denna erfarenheten.. 4,5h är verkligen rekord, nästan exakt lika länge fick jag sova för jag kastade mig i säng direkt. Ska bli intressant hur länge till han sover nu. Får växla bröst och inte låta honom myssuga/somna utan han ska ÄTA, i massor!!!
  • garin
    rpl skrev 2014-05-07 23:04:39 följande:

Jag fick hem vårt babygym i måndags (4,5 vecka "gammal" bebis) aldrig hört att de inte ska använda för tidigt. står 0+ Mån på detta. Möjligen om de riskerar att bli överstimulerade eller att det helt enkelt bara är onödigt för tidigt för att de inte riktigt brukar kunna ha glädje eller behov av det med en gång. Men ta skada sv det, det tror jag inte! Du märker om din lille är intreserad eller om det verkar bli för mycket! Är nog väldigt individuellt som allt annat!

Däremot babysitter har man ju hört att man inte ska ha för tidigt men det finns ju ligglägen i de flesta såna nu för tiden så jag vet inte...
  • garin
    BäbisSina skrev 2014-05-07 14:37:55 följande:

Idag fick jag även ett gäng amningströjor som jag beställt från Boob, så jäkla smidiga och sköna. Så nu känns det lite bättre att åka iväg och göra saker. Slippa mecket med vanliga tröjor, de kostar ju tyvärr en slant men för mig så är det lätt värt det.

Boob är så bra! Dyrt ja, men bra! Köpte också en del därifrån både under graviditeten och även nu. Amningsnattlinnen på rea (299 svala och sköna! Och en fin cerise/vitrandig klänning att ha i sommar.

För övrigt, ni som ammar och tänkt göra det ett tag, ett tips på amningslinnen med inbyggd bh är från märket Bravado, mycket sköna och bra kvalité om än rätt dyra även dom! Finns på stylishmom eller i fler färger direkt från bravado själva i england som jag köpte från, perfekt!!
  • Enlängtan

Tack min älskade unge för sömnen Igår somnade pigan strax efter 23 sen vaknade hon till snabbt vid 00 och efter det sov hon fram till kl 5!

Nästan 6 timmars sömn i ett svep men det behövdes för oss båda efter två kvällar med en maaaaaaassa skrik/gråt och magknip innan.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet