• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • BäbisSina

Första dan då man är hemma själv med bebis. Tur nog så sov Johannes själv nästan hela natten. Han somnade efter amningen vid 2130 sen sov han till 01 i sovpölen, amning och sen somnade han om igen i sin sovpöl sen sov han till 4-5ish mys och amning till vi gick upp vid 6.40. Sen blev det hundpromenad och Johannes sussade gott i bärselen. Nu är det snart dags för amning igen. Förhoppningsvis så orkar jag åka in på stan och köpa några pyjamaser till honom eftersom det verkar vara ett favvoplagg.. Vi kom fram till att han kanske har sovit dåligt själv för att han varit lite för kall så i natt hade han mer på sig och ja han sov ju mer själv, hoppas att det håller i sig.

• Enlängtan

Hihi pigan lyckades precis kissa ner mamman sin för första gången. Skulle låta henne vädra rumpan på sängen med plastad frotté under sig men hann bara komma till sängen så började det rinna

Nu ligger hon nöjd på sängen med den plastade frottén under sig och ett örngott runt nederkroppen och filt över sig och vilar Man får helt enkelt ta att sängkläderna har rusningstrafik till tvätten var och varannan dag nu

• Bumblebee92

Som vanligt hinner jag inte in här och kika så mycket som jag vill! Sen halkar man efter och man ids inte läsa ikapp allt tyvärr "/

Men tänkte slänga in en lägesrapport. Samt länka min blogg igen där jag kommer uppdatera mera för er intresserade. :)

Http://maliins.vimedbarn.se

Våran lilla joline är idag en vecka! Inte så mycket, men känns ändå som tiden sprungit iväg, känns som det var igår jag klämde ut henne! :o

Vi har nu dem 2-3 senaste kvällarna och nätterna börjat fått lite rutin. Även om jag vet att det givetvis kan ändras när som. Men just nu ser det ut som så:

Ca 22 börjar vi görs iordning för natten, ser till att filt och handduk finns i sängen, en ren handduk på skötbordet (hon kissar alltid ned den hon ligger på när vi byter haha. Fick höra att vi kan låta blöjan ligga kvar fast uppknäppt, eftersom dem gärna kissar mör det kommer in luft typ). Sedan blandar vi en flaska ersättning som står i kylen som hon sen äter på natten. Mellan 22-00 brukar hon vara rätt vaken. Sen äter hon vid 00-01 och somnar sedan för natten. Hon sover i sitt babynest i våran säng. Vid 03-04 vaknar hon för mat, får som flaska och ren blöja om det behövs, sedan somnar hon om, vaknar vid 06-07 och vi kör samma visa igen. Sen somnar vi om till ca 9-10.

Så har det sett ut dem 3 senaste nätterna iallafall. Så både jag och sambon är rätt utvilade! Vi turas om på nätterna att kliva upp, han tar en natt, så tar jag andra natten. Eller så hjälps vi åt, han byter blöja medans jag fixar flaskan, eller så fixar en av oss böja och flaska och den andra matar. Vi synkar rätt bra och verkar ha fått en väldigt snäll tjej. Fast att hon allt som oftast sover när hon är med pappa, och kräks när hon är på mig. Gärna när jag är nyduschad oxå ;) haha.

Idag har vi även haft hembesök av trygg Hansa och tecknat Jolines försäkring. Sambon passade på att teckna en oxå då han bara har som försäkring via jobbet (???!!!). Han är alltså 30 år och oförsäkrad haha! Var på tiden att skaffa en. Sedan sladdade vi även livförsäkring på oss två. Och vi sa precis att "fan vad vuxet de här känns" ;)

Hoppas ni andra mammor och blivande mammor (om det finns bebisar i magar kvar) har haft en fin Valborgshelg! :)

• Enlängtan
    Fidelisen skrev 2014-05-05 18:21:58 följande:

Hej hej alla.

Hur ofta ammar ni? Och hur länge?

Här ammas det allt ifrån 1 gång i timmen till var fjärde timma beroende på pigans humör

Vanligast är ungefär var tredje timma och det mönstret gäller oftast dygnet runt. Tiden varierar också då hon ibland bara verkar vilja ligga och småsnutta. Men den tiden hon äter aktivt är väl ca 20-30 min
  • M4nda

Hej hej alla.

Samma här, allt från 1 gång i timmen till var tredje var fjärde timme :)
  • aleakim
    Hej hej alla.

Varannan timme på dagen och var fjärde på natten oftast. 20-30 minuter per gång.
    BF/snitt: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Fidelisen

Ibland vill hon amma hela tiden i en timme och sedan igen kanske 30 min senare.

Speciellt om hon har sovit länge innan, då är hon som klistrad vid brösten länge.

Det är mysigt, men är rädd att hon inte blir mätt.

• M4nda
    Fidelisen skrev 2014-05-05 19:32:46 följande:

Ibland vill hon amma hela tiden i en timme och sedan igen kanske 30 min senare.

Speciellt om hon har sovit länge innan, då är hon som klistrad vid brösten länge.

Det är mysigt, men är rädd att hon inte blir mätt.

BVC sa till mig att de ammar inte bara pga hunger, utan de kan amma för att de vill ha tröst, har ont i magen, vill ha närhet osv :) Så går hon upp som hon ska i vikt är säkert allt som det ska :)
  • rpl

Samma som enlängtan och m4nda.

Fick höra på Bvc idag att de äter en kvart typ allt där efter är bara för närhet och att ha dig som napp haha söta små barn.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet