Inlägg från: CNorberg |Visa alla inlägg
  • CNorberg

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Åååh...kul med fortsättning!    Jag älskar livet som mamma och vår lille guldklimp men förstå hur skönt det var att gå in här och läsa om sömnproblem, skrik, närhetsbehov och negativa tankar,  Ibland känns det som att "det är bara mitt barn som gör såhär" och man funderar över vad som är fel och om man är en dålig mamma för att man inte kan ta livet med ett leende hela tiden. Nä, här kommer jag absolut hänga!

Ta hand om er alla rara!

• CNorberg
    rpl skrev 2014-05-07 23:04:41 följande:
    Vet någon från och med när börjar man använda babygym och varför ska man inte lägga dem i ett babygym för tidigt?

Vi köpte vårt när lillen var drygt två veckor för han behövde redan stimuleras, han har älskat det sen första stund :)
  • CNorberg
    garin skrev 2014-05-08 03:05:03 följande:
    Åh guuud!!! Igår kväll så ammade jag honom länge sen fick sambon mata med det jag pumpat ut. Han fick i sig ca 60ml till. Somnade så gott kl 22 OCH SOV ÄNDA FRAM TILL 02.30!!!!!!!! Vet inte riktigt hur jag går vidare efter denna erfarenheten.. 4,5h är verkligen rekord, nästan exakt lika länge fick jag sova för jag kastade mig i säng direkt. Ska bli intressant hur länge till han sover nu. Får växla bröst och inte låta honom myssuga/somna utan han ska ÄTA, i massor!!!

Känns som värt att testa här också! Har maxtvå timtimmar som rekord på natten, börjar bli tufft efter en månad!
  • CNorberg

[quote=73199616][quote-nick]Evelina04 skrev 2014-05-10 01:57:35 följande:[/qufavoriten Har ni något bra tips på amnings bh:ar?? Jag använder ett par från Lindex, dom känns ungefär som en sportbh om man ska jämföra med vanliga bh:ar. Jag använde den redan under graviditeten eftersom det blivit trångt i dom vanliga ;) nu tycker jag dock att brösten blivit så tunga (hängiga??) att bh:n inte håller brösten så bra. Hur löst eller hårt jag än spänner axelbanden så åker bandet på ryggen upp jättehögt om ni förstår hur jag menar! Jag vill ha en mjuk och skön men som ändå håller allt på plats, eller, den ska sitta bra! Jag känner att jag inte har så mycket tid att springa i alla butiker för att prova så jag tänkte om ni hade något tips :) kram på er och tusen tack för allt ert stöd ni ger mig, ni är guld värda allihopa!!! Dixiechick - jag har pumpat ett par gånger då brösten varit sprängfyllda och då har han fått ge, vi har även gett ersättning ett par gånger då det känts som att brösten inte räcker till. Vi har pratat om det ett par gånger, att jag ska pumpa mer så han kan ge men det har inte blivit av. Jag är lite rädd att det ska sabba produktionen? Hur mycket pumpar du ut och ger som en måltid? Jag tycker det är jättesvårt, man vet ju inte hur mycket dom äter vid bröstet :/[/quote]

Jag har köpt en på kappahl med bygel som jag tycker håller bra, och sen favoriten är från change, där är de oftast så bra att hjälpa också :)

• CNorberg

[quote73199798][quote-nick]garin skrev 2014-05-10 06:24:36 Tacka gudarna för smartphones, vad hade man annars gjort? Ser till att min alltid ligger på armstödet i soffan på den sidan jag har som amningshörna, har t o m laddaren där. Fjärrkontrollen till tv:n är tyvärr utom räckhåll, så även påsen med smågodis :/[/quote]

Blir lätt beroende av både telefon och dator när de ammas mycket.. Haha själv har jag plöjt två säsonger av desperate housewifes på dryga månaden

• CNorberg
    vår sommar skrev 2014-05-14 03:14:39 följande:
    Behöver råd, tips och trix. :)

Alfred är 4 veckor jag och är inte alls nån komplicerad bebis. Äter sover skiter ;)

Men när kvällen kommer så somnar han så gott vid bröstet runt 21 tiden. Men så fort jag ska försöka lägga ner honom så vaknar han och vill puppa igen.. Kan hålla på att gå fram och tillbaka från fåtöljen till sovrummet ända fram till 00.00 tiden ungefär..

Nån som har samma problem eller finns det kanske nån med en lösning?

Det är inte det att han är hungrig, han vill bara vara mig nära, helst sitta fast i mig ;)

Samma här hos oss! Enda som funkat för oss (inte varje gång dock!) Är att linda in honom i någonting som vi sedan kan lägga ner. Det "lurar" väl honom lite att närheten är kvar :)
  • CNorberg

[quote=73231428][quote-nick]garin skrev 2014-05-14 05:46:54 följande:[/qunick]Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.

Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!![/quote]

Här har du en som känner igen sig! Tycker de är fantastiskt ändå att man orkar vecka efter vecka. Nog för att jag känner mig fruktansvärt sliten men man funkar ju ändå! Har dock önskat att lillkillen kunde sova lite längre och vara lite lättare ungefär tusen gånger. hoppas de vänder snart så man kan börja njuta på ett annat sätt!

• CNorberg
    garin skrev 2014-05-15 04:32:01 följande:
    Alltså vilken kväll!!! Gårdagen var jättebra mellan kl 06-19 ungefär. Fick till det någorlunda med äta, sen sova i 1,5h osv. Någon gång blev det 2h. Och lillen var så nöjd. Vi var iväg till bvc också, nu är han nästan 58cm lång och väger 4340g. Fyller 6 veckor idag...
    Hur som haver. Tänkte vid 19-tiden att nu ska han få äta ordentligt då han före sitt sovpass på 1h bara ätit i 10 min så tänkte att nu borde han ju vara rejält hungrig då han brukar äta mkt längre tid än så. Och vara vaken längre. Föregående kväll hade han ju ett så långt och fint sovpass på närmare 4,5h och ville försöka skjuta fram det lite så det hamnade mer in på natten.
    MEN han var så himla gnällig och otröstlig. Verkade orolig och allmänt missnöjd. Åt och spydde, åt och spydde. Och rapade bra. Men sen ville han knappt ta bröstet och när han gjorde det bökade han mest och släppte snabbt och skrek. Han var vaken ända till 23.15, mycket längre än vi tänkt men var omöjlig att söva :( väldigt väldigt gnällig som sagt, trots att vi gav honom 50ml extra som jag pumpat ut i förrgår.
    Iaf lyckades sambon till slut söva honom och vi skulle lägga ner honom i nestet, han vaknade direkt. Jag tog upp och vaggade honom, la ner, han vaknade direkt igen. Var nära stt bryta ihop verkligen. Tänkte att jag måste prova en sista gång så försiktigt försiktigt la jag ner honom och då gick det. Men jag var så nervös så det tog minst en timme för mig att somna. 01.45 vaknade jag av att han höll på och stöka och böka. Sen var det tyst någon minut sen upprepades det, drog ut till ca 02.10 nån gång, då tog jag nestet och honom med mig till vardagsrummet. Sen matade jag honom, efter 10 min släppte han och stensomnade när jag rapat honom (!!!) och har sovit i min famn ocv sen i knät fram tills nyss då han verkar på gång att vakna. Har inte vågat lägga ner honom, tänkte jag ska se hur länge han sover när han får vara helt nöjd, dvs ligga på mig... Det blev alltså 2 timmar.
    Vad hungrig han borde vara nu, det lilla livet... Tycker att om han då blivit rejält utsövd kanske han orkar suga mer ordentligt och länge. Men han går som sagt upp bra i vikt, ca 300g i veckan hittills de senaste 3 veckorna...
    Vilken natt.. Har suttit och försökt läsa om tips hur man söver en 6-veckors men det gör mig bara deppig, "alla" pratar om att deras bebisar somnar själva och bara är vakna i 1-1,5h i stöten och sen sover i 3-4h. Whaaat liksom. Och alla rutiner och metoder som ska funka. Nänänä, här är det KAOS i synnerhet just nu... :/
    Åh jag känner med dig!  Vår kille har dock nyss börjat bli lite "bättre" och är oftast vaken mellan sju/åtta till tio. Efter det somnar han vid matning men du får inte flytta han längre än precis bredvid dig i sängen, då vaknar han och då är det kört med sömnen. Efter det äter han med två timmars mellanrum ungefär, sover hyfsat bra däremellan men lite stånk och stön ibland. Efter fyra halv fem målet så är han aktiv igen, ligger och blundar men jobbar med hela kroppen så då är det bara att gå upp och lägga honom i gymmet så han får roa sig för mer sova blir det inte! Så här blir det ungefär 1½h sömn x3 under nätterna, max! Vi har haft ca 1h mellan mat på natten innan och klivit upp tre så för mig är hans nya rutin en dröm, hoppas hoppas de håller i sig!! 

Men det är klen tröst när man ligger där vaken för 5e veckan i rad att det blir säkert bättre... hua, jag har varit så ledsen under den här första tiden. Kan tänka mig vad ni går igenom där hemma!  Här funkar olika saker varje gång för att söva, biltur, sele, vaggning och sång... allt på lillemans villkor!

Du är en supermamma som klarar av den här tiden, hoppas du kan få lite avlastning ibland så du får ta igen dig!  Stor kram
  • CNorberg

Usch.... har fått början till mjölkstockning! Feber och ont, hua! Hoppas det inte blir värre, kan tydligen bli riktigt jobbigt om de blir rejält... nä halsduk runt tuttarna blir det idag!

• CNorberg
    kerstinsmide skrev 2014-05-17 12:20:35 följande:

Hoppas det blir bättre för dig också. Magmassage lugnar min skrutta när hon är skrikig. :) finns "how to" på 1177.se Hon har ju iofs inte kolik men Kan ju kanske hjälpa i någon minut iaf? B9nusen kommer ju komma över det. Är redan bättre. Men hennes mamma är nog det värsta jag mött. "Ni försummar min dotter hon säger att ni aldrig är med henne" (detta då efter 3 dagar haha) hon säger typ att Liv, en 3 veckor gammal bebis, har förstört hennes liv. Tough luck, kämner jag. Hotar att ansöka om ensam vårdnad och blablabla. "Om det är så här efter en vecka hur blir det då om ett år?" Hon fattar seriöst inte att det är en fullkomligt normal reaktion. Jobbig, ja men ändå normal.
    men... vad snällt av henne att ta ut sin ilska/avundsjuka på en liten bebbe... tråkigt för er att behöva kämpa med andra faktorer också och inte bara får slappna av med ert nytillskott :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet