Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Vill börja med att tacka för alla fina svar jag fick i förra tråden när jag skrev om min amning! Ni är bäst! Jag vill verkligen amma och få det att funka! Nu kör vi utan amningsnapp på dagen och med på natten för jag har verkligen ingen energi att kämpa för att få till det utan på nätterna. Min energi är noll då jag bara hinner sova ca 15 minuter innan han vaknar och proceduren amma/byta bajsblöja/vyssa vaken bebis till sömns igen är igång igen! Inatt har han haft två långa vakenperioder först mellan 01-04 och sen 06.30-10.30 och en amning där emellan! Han har dessutom börjat vara väldigt missnöjd under sin vakna tid så det skriks nästan non-stop! Dränerar en på energi!! Det är inte magknip skriket utan bara missnöjdhet :( det är tråkigt :( vill ju att han ska vara nöjd! Garin, min lillkille var ju bara 2810g lätt när han kom, han äter ca 10 minuter i taget sen är han nöjd, äter han mer kräks han bara upp allt :/ han går dock upp jättebra i vikt! Någon undrade hur lång tid det tar för livmodern att dra ihop sig helt, har för mig att det är 6 veckor! Jag hade också mycke eftervärkar (mensvärk) speciellt i samband med amning från början! Om en timme ska vi till svärföräldrarna för att fira sambon som fyllt år, typ hela släkten ska komma, lär vara död efteråt :/ puh!

Bf 19:e april 2014
  • Evelina04

Enlängtan: åh jag lider med dig! Det var likadant här igår, skrik skrik skrik i typ sex timmar, inget dög! Det var bara när han åt eller när vi lyfte honom upp/ner/upp/ner (döden för armarna!!!!) som han var nöjd ett par minuter! Jag hade sprängande huvudvärk och det kändes öronen blödde! Då ville jag bara sätta i öronproppar och sätta mig på balkongen och gråta, gissa om man känner sig som världens sämsta mamma då :( styrkekramar!! Du är världens bästa för din lilla piga!!!!! Garin - min lille bökar och stökar också mycket när han sover, de är som att han inte kommer till ro vilket gör det jättesvårt för mig att sova! Lyssnar till allt då det låter som han ska vakna. Och speciellt eftersom han ofta kräks upp till en timme efter han har ätit :/ vi har hittills bara varit till mina föräldrar och svärföräldrar samt på promenad med barnvagnen. Jag tycker det är jättebökigt att åka iväg eftersom han vill äta minst varannan timme och då amningen har krånglat så för oss så är jag inte så bekväm att amma hos andra än föräldrarna :( från att han blir hungrig till allt är klart tar ca 45-60 minuter och då är det 30-60 minuter till nästa gång vilket gör att man har så litet tidsspann att hinna göra något :(

• Evelina04

FY FAN vilken natt!! Detta är det värsta jag har varit med om! Vaknade vid två av att lillen bökar runt och det är dags att äta. Men han har fullt med slem i munnen och har svårt att andas, det piper när han andas, han sväljer fel hela tiden (innan matningen), blir rädd och försöker skrika men får först knappt ut något skrik, bara ett väsande ljud! Det gav med sig efter en stund tack och lov men tycker att han till och från låter ansträngd nu också så jag har fått tid på vc 10.15. Har inte varit rädd för psd tidigare men fy fan va jag lipade av rädsla inatt!! Tänk att förlora min guldklimp! Då kände jag verkligen att, skrik hur mycket du vill, sov hur lite du vill, bara du lever!!!!!! Fy fan vilken ångestfylld natt :(

• Evelina04

Uppdatering: det gick bra på vc! Hon tyckte inte att det var någon fara. Hon sa att spädisar har så mjuka luftrör att ibland kan dom "klämmas ihop" lite när dom andas så att det blir pipljud men det är ingen fara. Och han är pigg och äter bra! Vi passade på att väga honom (skulle dit imorgon för vägning egentligen) och på tre veckor och två dagar har han gått upp från 2810g till 3870g!!! Kurvan går spikrakt uppåt ;) TACK för all er omtanke!!!

• Evelina04

Eveluskan - har ni familj i närheten som kan hjälpa till med avlastning om du behöver ladda batterierna? Jag har också historik med depression och ångest/panikångest, det går sällan så långt nu för tiden men jag känner att jag är betydligt känsligare och sårbar vid motgångar även om det inte slutar i en ångestattack. Har jag dessutom sovit dåligt länge så blir allt svårare att hantera. Så sömn, sömn, sömn! Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig! Jag kände mig uppgiven och grät länge pga sömnbrist och krånglande amning, gör det fortfarande ibland men det är mycket bättre nu! Hoppas det får vända för dig snart!! Stor kram!! Misspethunia - grattis till flickan!!!!!!!!! :D tråkigt att det blev dramatiskt men skönt att ni ändå mår bra!!! :)

• Evelina04
    Enlängtan skrev 2014-05-08 12:07:06 följande:
    Ps har lagt till länken till slutna medlemsgruppen i trådstarten :) Skriv gärna ett inlägg här i tråden när ni ansökt om medlemskap så jag vet att gå in via datorn och acceptera

Jag har ansökt :D
  • Evelina04

Ååh jag har sååååå ont i mina bröst!!!!! Dom är mjuka och fina så det är inte att dom är överfulla men det gör förbannat ont när jag rör dom :( jag slutade ju med amningsnappen för ca en vecka sen, kan det ha med det att göra? Någon som haft samma? Sen tycker jag att jag har mycket mindre mjölk än jag brukar, lillen suger inte lika effektivt och blir snabbt hungrig igen! Fy va stressad jag blir över det! Han vill äta typ en gång i timmen så det känns som brösten inte hinner fyllas på :(

• Evelina04

Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen! Om i alla fall Något kunde få vara bra! Min kropp har helt gett upp! Mina knän värker (gammal träningsskada), min axel värker (gammal jobbskada och lillen tröstas i stort sett bara av att man guppar han upp och ner = döden för axeln), min rygg gör såå ont, mina fogar har inte läkt så dom värker och värker, mina bröst gör så ont att jag knappt kan ha lillen på bröstet för att rapa honom, jag fick ett stygn långt upp på insidan av blygdläppen och jag är rädd att hon träffa en nerv eller så för det gör jätteont i min klitoris när jag ställer mig/sätter mig/får minsta tryck mot den. Som om inte allt det tar mycket energi så får jag sova typ 2-3 timmar/dygn. Lillen har bara haft ett par bra nätter med 3-4 timmar sammanhängande sömn sen han kom. Och 90% av hans vakna tid är han ledsen och gråter och skriker så jag har migränliknande huvudvärk. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag känner mig så fruktansvärt dålig som inte har energi och ork att trösta min egen son, just nu gråter jag nästan lika mycket som han... Jag tycker synd om min sambo som kommer hem från jobbet och har två stycken att trösta. Lillen somnar alltid vid bröstet men vaknar och gråter när jag ska ta upp och rapa honom eller byta blöjan. Hur länge orkar man ha det såhär?!?!?

• Evelina04

Bäbissina - grejen är att stygnet har lossnat men det gör ändå ont! Jag trodde först att det var pga själva stygnet men tydligen inte :( jag ska skicka ett mejl till henne, är jättenojig att det ska ha blivit något permanent! :( jag har ätit mjölkfritt i en vecka för att se om se skulle bli bättre men jag vet inte, googlade sen och såg att det är ju huuur mycket som helst dom kan då magknip av! Hur ska man kunna undvika allt?? Jag vet dock inte om jag kan koppla det till något jag ätit. Jag vet inte heller om han skriker av magknip...det känns oftast mest som att han är missnöjd... :( Enlängtan - underbara snälla du!!!!! Jag hade tänkt "fly" till mina föräldrar ikväll men då blev det hastigt bestämt att dom ska till Sundsvall för lillebror ska på arbetsintervju, blä! Får åka dit på söndag! Grejen är att jag vet inte alltid om det är magknip eller om han bara är missnöjd, sjukt frustrerande, tänk om dom bara kunde prata! Tusen tack för alla dina fina ord!!!!! Rpl - det gör jag inte, det är därför gråtvemtilen ofta står vidöppen :( det man kan trösta sig med är att när han är nöjd så är jag i alla fall värdens lyckligaste mamma så mitt i allt elände så kan jag i alla fall få känna något positivt som ger energi istället för att ta! Vi provade både minifom och sempers men han bajsade sämre och kräktes bara mer av dom :( tack för dina fina ord!!!

• Evelina04
    LyCKa55 skrev 2014-05-09 16:07:01 följande:
    En konstig fråga kanske men jag undrar om ni börjat använda vanliga taighta byxor igen efter förlossniningen, typ jeans? Jag har inte vågat göra det pga stygnen man har och tänkt att det kommer skava. Satte på mig ett par av mina gravidjeans idag eftersom de är väldigt mjuka. Jag tyckte det skavde lite så jag bytte rätt snabbt. Hittills har jag bara haft leggings och mjukisbyxor men vill gå i vanliga byxor igen. Törs dock inte riktigt. Kan det vara nån fara?

Hehe jag provade ett par byxor som jag hade innan graviditeten för det vore sååå skönt att kunna ha något finare än mjukisbyxor men jag är lite för go om höfterna/rumpan/magen för att kunna ha dom ;) mammabyxorna trivdes jag aldrig i så dom åker inte på igen! Skulle vilja åka ner på stan och köpa ett par byxor som passar men det är svårt med lillen som vill äta hela tiden :/ jag tror att så länge det inte gör ont så kan man ha byxor men skaver det som du säger så ska man nog avvakta lite eller skaffa byxor som inte skaver :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet