Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

elyse skrev 2014-05-08 21:46:28 följande:
    Här här ni en som fått någon slags post-depression. Satt och grät och ville faktiskt bara dö för några dagar sedan. Nu är min mamma här och hjälper till samt att svärmor och svägerska backar upp när maken jobbar. Så kan det gå... Men jag förstår faktiskt att det inte är så konstigt att jag drabbats; förlossning som avslutades med sugklocka, ont som f*n av ett hematom, kateter p.g.a. en helvetes urinvägsinfektion, livmoderinfektion som inte botades på en utan två antibiotikakurer. Feber och frossa. Får se om jag vågar mig på fler barn i framtiden. Lilla Dahlia är i alla fall helt OK och oftast ett väldigt "enkelt" barn.  Jag kommer nog inte att skriva här så ofta. Men det gissar jag gäller oss alla - man har inte tiden man hade förut, eller hur? ;)

Största styrkekramen till dig!!!! Jag hoppas verkligen att du får må bättre snart!! Man ska inte behöva må så dåligt!!! Ifall det inte blir bättre så hoppas jag att du känner dig trygg i att söka hjälp. Vilken tur att du får stöd av familjen! Det är så guld värt! Jag hade tänkt fly till mina föräldrar när mamma slutade jobba idag men då åkte dom till Sundsvall! Fick lite panik men dom kommer hem imorgonkväll igen!
    Bf 19:e april 2014
  • Evelina04

Har ni något bra tips på amnings bh:ar?? Jag använder ett par från Lindex, dom känns ungefär som en sportbh om man ska jämföra med vanliga bh:ar. Jag använde den redan under graviditeten eftersom det blivit trångt i dom vanliga ;) nu tycker jag dock att brösten blivit så tunga (hängiga??) att bh:n inte håller brösten så bra. Hur löst eller hårt jag än spänner axelbanden så åker bandet på ryggen upp jättehögt om ni förstår hur jag menar! Jag vill ha en mjuk och skön men som ändå håller allt på plats, eller, den ska sitta bra! Jag känner att jag inte har så mycket tid att springa i alla butiker för att prova så jag tänkte om ni hade något tips :) kram på er och tusen tack för allt ert stöd ni ger mig, ni är guld värda allihopa!!! Dixiechick - jag har pumpat ett par gånger då brösten varit sprängfyllda och då har han fått ge, vi har även gett ersättning ett par gånger då det känts som att brösten inte räcker till. Vi har pratat om det ett par gånger, att jag ska pumpa mer så han kan ge men det har inte blivit av. Jag är lite rädd att det ska sabba produktionen? Hur mycket pumpar du ut och ger som en måltid? Jag tycker det är jättesvårt, man vet ju inte hur mycket dom äter vid bröstet :/

• Evelina04

CNorberg - tack för att du delar med dig!! :D Garin - ja precis! Åh jag har precis samma problem! Under graviditeten var man ju lite bredare runt så då satt dom bra, jag har också största för att rymma tuttarna men nu är den på tok för stor runt! Jag tycker det är tråkigt att så fort saker är märkt med "mamma" eller "amning" så blir det genast dyrt :( fast så är det iofs kanske med allt, ska de vara lite kvalitet så kostar det.. Vad tråkigt att höra hur du känner för amningen men jag förstår dig verkligen!! Det är så dubbelt, jag vill verkligen amma men man orkar inte hur mycket strul som helst! Hoppas din skatt får en bättre mat och sovrutin snart! Annars finns det INGEN skam i att sluta amma!! Stor kram på dig!!! Bumblebee92 - tråkigt att du också har ont men "skönt" att jag inte är ensam! Det är så svårt att veta vad som är normalt och vad som är "fel"! Först hade jag ett blåmärke på halva blygdläppen och upp mot klitoris och då var ju stygnet kvar så då tänkte jag att det är klart att det gör ont men nu när både blåmärke och stygn är borta och det snart är fyra veckor sen lillen kom så börjar jag fundera om det verkligen ska göra såhär ont fortfarande :/ men jag ska mejla bm!

• Evelina04

Tussie - åh, jag känner igen mig så väl i det du skriver! Man har känt sig så maktlös så många gånger och haft skuldkänslor över hur man har känt när det har varit jobbigt! Du är så fantastiskt duktig som kämpar på! Eloge till dig!!!!!! Jag hoppas att det vänder så att du verkligen kan njuta av mammalivet! Största kramen på dig!!! Anglavakt - jag håller med dig! Det är så fantastiska människor som finns här i tråden, jag önskar också att alla bodde nära! Min lille gör precis lika, dock kommer det oftast pruttar efter en stunds stånkanden, men inte alltid :)

• Evelina04

Jo förresten, för er med instagram så har jag en låst användare som heter evelinaochbulan ifall det är någon som är intresserad att följa oss :) skriv gärna här eller i ett pm om ni skickar en förfrågan så jag vet vem ni är :) kram på er! Och när vi ändå är inne på amning, fixar alla att liggamma eller hur gör ni som inte gör det? Ammar ni ändå i sovrummet? Vi har sovit mycket på soffan för det är där amningen har funkat bäst och då har vi sluppit gå fram och tillbaka och fram för allt så stör vi inte sambon. Men fyyy vad jag saknar att sova med min karl!!!! :(

• Evelina04
    Bumblebee92 skrev 2014-05-11 16:46:37 följande:
    Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå. Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar. Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå. Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget. Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna. Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?

Idag är lillen fyra veckor och vi har inte haft sex än men guuuuuuuud vad jag längtar efter sex!!! Min sambo också hehe! Vi hade inte sex alls på slutet av graviditeten då jag kände mig som en valross som inte ens kunde vända mig utan att behöva kämpa haha och sambon tyckte det var läskigt att de faktiskt var en till människa med i sängen ;) vi har inte haft sex än eftersom jag har haft (har) så ont i min klitoris och när jag har kollat med spegel så har jag känt mig som ett bombnedslag där nere trots att jag inte sprack något i mellangården :/ men jag kniper och kniper och hoppas att det ska bli bättre för ingen av oss vill vänta så länge till ;)
  • Evelina04

1-2 timmars sömn i rad låter som lyx i mina öron!! Inatt blev det totalt ca 20-30 minuters sömn för min del :( på BVC sa dom igår att han kan ha kolik då det inte blivit de minsta bättre av att jag ätit mjölkfritt i två veckor och han är missnöjd och svår/otröstlig större delen av hans vakna tid :( give me a break känner jag! :( hur orkar folk?? Och hur orkar folk skaffa fler??? Jag tycker synd om min sambo som har två stycken att trösta som gråter och gråter :P :( Kerstinsmide - så tråkigt att höra om bonusen! Jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det blir bättre snart! Stor kram på dig!!

• Evelina04
    Ladygum skrev 2014-05-26 14:36:24 följande:
    Mjölkstockning! Hua.... Tillbaka till sjukhuset imorgon. Någon annan som haft?

Ja fy tusan!! Det önskar jag inte min värsta fiende!! Jag hade mjukisbyxor, morgonrock, vintertäcke och en tjock filt på mig och jag frös så jag skakade! Kunde inte lyfta armen för det gjorde så ont i bröstet :( jag typ tvångsmatade stackars bebisen från det bröstet haha och körde med hårtorken samtidigt som jag försökte massera bort där det stockat sig! Fick en tid på vc väldigt fort och jag hade förhöjd sänka så jag äter en penicillinkur. Att mjölka ur samtidigt med hårtorken är effektivt för man värmer bara där det behöver värmas, tyvärr sållar man ju mjölk överallt! Att göra det i duschen gör ju att man inte sållar överallt men då skållar man ju typ hela kroppen istället eftersom man ska ha så varmt :/ jag hoppas att det går över fort för dig! Stor krama!!
  • Evelina04

Jag måste bara säga att min karl gör ett himla bra jobb med Sebastian (bulan ;) )! Jag är aldrig orolig eller känner att jag behöver dubbelkolla det han gör, det är otroligt skönt! Och han kommer alltid upp på nätterna utan gnäll om jag behöver hjälp med något. Sen har jag även lyxen att det alltid är han som lagar mat! Så har det varit sen vi träffades! Ska jag gnälla på något så är det att han är förbannat dålig på att hjälpa till att plocka undan och såna saker. Och eftersom lillen helst sitter klistrad eller i alla fall kräver min uppmärksamhet heeela tiden så hinner jag nästan aldrig plocka och greja vilket gör att det är sååå rörigt i lägenheten! Man får sicksacka sig fram här hemma och det gör mig galen :( men nu har karln bara 1 1/2 arbetspass kvar sen är han ledig till sista juli!!! Det känns sååååååå skönt!!!!! Min lillskrutt vill fortfarande äta varannan timme dygnet runt :( dvs typ 01, 03, 05, 07 osv. Han somnar tack och lov oftast om mycket snabbare än förr så jag får betydligt mer sömn nu än förr men det tar ändå på att måsta vakna och göra hela proceduren så ofta :/ JA! Tänk så länge vi har hängt med varandra nu!! :D Hoppas ni alla hade en fantastisk mors dag! Kram på er!

• Evelina04
    ninawest skrev 2014-05-26 20:41:40 följande:
    Någon mer som har en bebis som inte vill sova i sin säng? Våran dotter sover i nästet mellan oss i sängen men gråter även där väldigt mycket. Tips mottages gärna! :)
    13/4-14 <3

Ja!! :( han kan sova i sin säng första sovpasset mellan 23-01 ungefär sen ligger han bara och gnyr och gormar resten av natten men om han får sova på mig så sover han jättegott. Så jag har tyvärr inga tips :( vänja dom att sova där även under dagtid kanske...så att dom vänjer sig vid miljön i sängen, kanske?
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet