Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Det här med mat!!!! Jag är helt snurrig i huvudet nu. Ni som följer mig på instagram vet ju ungefär hur Sebbe äter. Men jag vill försöka få bort industrigröten och ersättningen så fort som möjligt. Har ni några tips på vad han kan få istället? Han får en flaska ersättning på morgonen och en på kvällen samt en portion gröt till lunch. Så det är väl dom målen som jag behöver hjälp med. Idag fick han prova äggula för första gången och det gick toppen! Avokado/banan smoothie gillar kan också men jag blir så less på att det är svårt att hitta bra avokados! Så har ni några bra tips så vore jag tacksam! :D

14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
  • Evelina04
    vår sommar skrev 2014-12-13 20:09:21 följande:
    Får jag förresten fråga varför du vill sluta med det? Nyfiken för här kämpar jag med att lilleman ska äta gröt och ta flaska.

Ja självklar får du fråga! :D Eftersom att enda argumentet från BVC om varför man ska ge industrigröt och välling är för att dom är järnberikade och att det annars kan vara svårt att få i barnet tillräckligt mycket järn. Men om man skaffar sig lite koll på hur man kan få i barnet tillräckligt med järn på naturlig väg så behöver det inte vara så svårt att uppnå den mängden. Och jag tycker att det är bättre att barnet får i sig vitaminer och mineraler från riktig/naturlig mat eftersom att alla tillsatta vitaminer (i tex industrigröt och välling) är syntetiskt framställda. Man slipper även skummjölk, palmolja och annat skräp genom att ge riktig mat. Nu har jag turen att Sebbe är matglad och äter i stort sett allt jag ställer fram på bordet, hade han inte gjort det så hade jag fått tänka annorlunda :) Tack för dina tips!!
  • Evelina04
    Sallysally skrev 2014-12-14 12:04:05 följande:
    Vill du ha bort gröt och ersättning o vällin helt ur kosten?

Välling får han inte så det är gröten och ersättningen som jag har funderat kring. Jag vill ha bort industrigröten och minimera ersättningen. Just nu får han en portion gröt/dag och två flaskor ersättning/dag. Idag testade jag dock göra skrädmjölsgröt igen och den här gången gillade han det! Jag tänker att med bra, näringsrik mat och mellanmål bör han få i sig allt han behöver och på så sätt slippa alla konstigheter som finns i dom industitillverkade produkterna :)
  • Evelina04
    peegasus skrev 2014-12-14 17:32:07 följande:
    Saga numera hatar ersättning, hon bara fräser och spottar. Förklarade på BVC hur hon äter och hon sa att vi kan skippa ersättningen helt för hon äter annan mat så pass bra. Vi äter bara vegetariskt hemma, och det gäller Saga också. Vi byter ut köttet med röda linser och soja oftast. Soja får hon inte jättemycket av då små barn inte ska ha för mycket av det. Men genom linser och soja får hon i sig bra med protein och järn. Jag har tänkt prova mixa havregryn och göra egen havregröt. Saga gillar köpegröten men jag tänker lite samma som du. Havregryn tror jag dessutom innehåller ganska bra med järn?

Så skönt att det inte var någon katastrof att skippa ersättningen!! Jag måste hitta något sätt att få i Sebbe ordentligt med vätska, i flaska går inte för han blir bara arg när det bara är vatten och inte ersättning i den :P och i glas (snapsglas) blir det så små mängder :/ skrädmjöl är ju gjort på havre så vill man ha en "slät havregrynsgröt" så kan man ta skrädmjöl för att slippa mixa grynen! :D precis, havre innehåller ganska mycket järn! :) blandar man i mixade pumpakärnor och hemmagjord aprikospure så får man en minst lika järnrik gröt som industrigröten! :D
  • Evelina04

Peegasus - vi har testat båda och det går...sådär :/ åh så härligt att det går bra att få i henne vatten!! :D Jag hoppas att hon kommer gilla skrädmjölet! Det smakar inte riktigt som havregrynsgröt men den blir slät och fin! :) Hannamottosson - nej va jobbigt! Jag har varit jätterädd för att ge Sebbe bitar då han satte i halsen för några veckor sen så pass att han inte fick luft!! Jag fick lägga honom i knät och dunka i ryggen medan sambon grävde ur munnen, det slutade med att han lyckades kräkas upp det som satt i halsen men fyyyy så obehagligt det var!! :( Då vi inte ger burkmat så tyckte jag att det var lite svårt att veta hur stora bitar det "ska" vara nu när det ska introduceras. Men är du orolig att det är för stort så mosa eller tugga sönder bitarna lite! Det har funkat för Sebbe :)

• Evelina04

Garin - kära, underbara du! Du är INTE dålig som ger Noah köpegröt, välling och burkmat! Du är världens bästa mamma ändå! Jag har ett jättestort intresse för mat och Sebbe gillar den, hade jag varit i din sits hade jag gjort precis som du! Man gör ju det som funkar för själv och sitt barn! Du får inte tycka att du är dålig!! Kram!

• Evelina04

Fidelisen - jag ser bildern! :) ser dock inte om det är en tand eller en reflektion av salivet. Men det kan ju absolut vara en tand som gör att magen krånglar! Har hon blivit nå bättre i magen?

• Evelina04
    Eveluskan skrev 2014-12-15 19:36:28 följande:
    På våran BVC så fick vi recept på egen gröt man kunde göra.. Det var baserat på palt tror jag. Det kanske skulle vara något? Då vet du vad du har i den liksom

Det är nog paltbröd du menar! Vi har också fått det receptet! :) jag räknade nu att skrädmjölsgröten jag gör + aprikospuren kommer upp i princip samma järnvärde som köpegröten. Och så får han nästan alltid kokosmjölk någon gång under dagen som också innehåller järn (+den vanliga maten) så jag tror att han utan problem kommer upp i den mängd man ska :) taack för tipset ändå! :-*
  • Evelina04

Vilken diskussion det blev om man gör eget eller inte :P jag som bara ville ha tips på frukost/mellis/kvällsfika :) jag vill återigen säga att ingen är bättre eller sämre oavsett hur man väljer att göra!! Ni är alla fantastiska mammor, det vet ni att jag tycker! Kram på er!! ELYSE - ååh så roligt och spännande för er!! Hoppas att ni kommer kunna slappna av, mysa och ha det jättebra! :D

• Evelina04
    vår sommar skrev 2014-12-17 16:50:45 följande:
    Hur gör ni när det kommer till nattning? Va på bvc idag och då sa hon att nu är det dax att han lär sig att somna själv. Annars kommer det bli jättesvårt när han fyller 10 månader. Men jag VILL VERKLIGEN INTE låta honom gråta sig till söms. Dömmer inte nån som gör det. Det funkar säkert men jag känner mej inte bekväm i det. Så det måste väll finnas nått annat knep än 5 minuters metoden. Hur gör ni? Som vi gör nu så somnar han i min famn när han ammat för kvällen och sen bär jag in han i hans säng men han vaknar så fort jag lägger ner han och så tar jag upp han och han somnar i famnen igen.det slutar oftast med att han sover i vår säng och jag får ligga bredvid för jag är så rädd att han ska rulla ur om han ligger där själv.

Det kan vara en process att få dom att somna själva. Jag är inte heller för 5 minuters metoden efter allt jag har läst om det. Med Sebastian har det gått lite i perioder, utvecklingsfaser, tänder och separationsångest som gjort att man fått backa tillbaka några steg och börja om på nytt. Han sov länge med (helst på) någon av oss men när vi ville att han skulle kunna sova i spjälsängen så började vi att öva på dagen så att han skulle börja känna sig trygg där. Från början somnade han på någon av oss och sen la vi ner honom där, sen började det fungera att vi la ner han när han var trött och så stannade vi i rummet tills han somnade, sen började det gå bra att lägga ner honom, bädda om och pussa lite på han och sen gå ut, då kunde han ligga och tjollra på lite för att sen somna själv. Efter det gick det bättre att ha han sovandes där på nätterna också. Nu har han dock haft världens separationsångest och blivit hysterisk så fort man lagt ner honom så nu har vi fått upprepa hela processen! Vi kan dock inte gå ut direkt än så nån av oss ligger i våran säng tills han nästan har somnat :) hoppas att ni hittar något som fungerar för er! :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet