vår sommar skrev 2014-12-17 16:50:45 följande:
Hur gör ni när det kommer till nattning? Va på bvc idag och då sa hon att nu är det dax att han lär sig att somna själv. Annars kommer det bli jättesvårt när han fyller 10 månader. Men jag VILL VERKLIGEN INTE låta honom gråta sig till söms. Dömmer inte nån som gör det. Det funkar säkert men jag känner mej inte bekväm i det. Så det måste väll finnas nått annat knep än 5 minuters metoden. Hur gör ni? Som vi gör nu så somnar han i min famn när han ammat för kvällen och sen bär jag in han i hans säng men han vaknar så fort jag lägger ner han och så tar jag upp han och han somnar i famnen igen.det slutar oftast med att han sover i vår säng och jag får ligga bredvid för jag är så rädd att han ska rulla ur om han ligger där själv.
Det kan vara en process att få dom att somna själva. Jag är inte heller för 5 minuters metoden efter allt jag har läst om det. Med Sebastian har det gått lite i perioder, utvecklingsfaser, tänder och separationsångest som gjort att man fått backa tillbaka några steg och börja om på nytt. Han sov länge med (helst på) någon av oss men när vi ville att han skulle kunna sova i spjälsängen så började vi att öva på dagen så att han skulle börja känna sig trygg där. Från början somnade han på någon av oss och sen la vi ner honom där, sen började det fungera att vi la ner han när han var trött och så stannade vi i rummet tills han somnade, sen började det gå bra att lägga ner honom, bädda om och pussa lite på han och sen gå ut, då kunde han ligga och tjollra på lite för att sen somna själv. Efter det gick det bättre att ha han sovandes där på nätterna också. Nu har han dock haft världens separationsångest och blivit hysterisk så fort man lagt ner honom så nu har vi fått upprepa hela processen! Vi kan dock inte gå ut direkt än så nån av oss ligger i våran säng tills han nästan har somnat :) hoppas att ni hittar något som fungerar för er! :)