Inlägg från: Evelina04 |Visa alla inlägg
  • Evelina04

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Fidelisen skrev 2014-07-07 13:34:02 följande:
    Vi använder bara libro då det försök vi gav pampers resulterade i läckage på läckage. Libro har alltid hållit tätt Hur gör ni andra med våtservetter? Vi använder dem i absolut nödfall. Använder torra servetter och vatten till vardags. Då våtservetter är suveräna att använda på svåra fläckar vill jag inte utsätta Livias hus för dem i onödan.

Jag köpte hem våtservetter men använde dom aldrig så jag gav bort dom, som du säger så innehåller dom massa skit. Vanliga tvättlappar och vatten funkar bra här! När vi åkte på semester blötte vi tvättlappar, hedde på ekologisk olivolja och la i en påse, då höll dom sig blöta hela vägen och var ändå skonsamma för rumpan :)
    14-04-14 kom våran älskade Sebastian till oss!
  • Evelina04

Peegasus och mythos - fy va jag tycker synd om er :( jag fick min första mens i söndags (har fortfarande) och den har varit som en helt normal mens för mig! Hoppas det lugnar sig för er! Kram på er!

• Evelina04

Åååååååångeeeeeeest!!!!!!!! Jag och sambon måste iväg till grannstaden 14 mil bort för att lämna igen en tv -suck-! Men grejen är den att då rymmer vi inte lillen i bilen och vi har aldrig lämnat bort honom tidigare, jag eller sambon har alltid funnits med. Vi tänkte att mina svärföräldrar kunde barnvakta för dom tjatar så mycket om det och vi har varit mycket där så dom är ju inte helt okända för honom. Men nu i afton/kväll när vi var där och åt middag så skrek han och grät så hjärtskärande varje gång någon av dom hade han att mammahjärtat höll på att dö! Men så fort han kom till mig eller sambon så blev han lugn. Det har förvisso varit en lång dag, han har sovit dåligt och det har varit jättevarmt. Men nu är jag såå kluven till att lämna bort honom! Det blir ju ganska många timmar och man är ju inte tillbaka på en kvart om han skulle vara totalt otröstlig :( blä...var tvungen att skriva av mig! ENLÄNGTAN - jag har varit på två efterkontroller :P fick ett granulom efter stygnet så jag åkte dit efter en månad och kollade det och sen igen på "ordinarie" tid. Här blir det inga piller :( mår så fruktansvärt kasst av dom! :( vette tusan hur vi (jag) ska göra!

• Evelina04

Vi har både Sebastians mor och farföräldrar inom en mils avstånd så vi ses oftast en gång i veckan. Vi har jättebra kontakt på båda sidor men det enda (hittills) som jag har stört mig på vad gäller min svärmor är att hon hela tiden säger att vi har skämt bort honom med att bli "guppad". När han var mindre var det de absolut enda som fungerade när han skrek dag ut och natt in! Alltså att ha honom i knät, hålla honom under armarna och guppa upp och ner. Asjobbigt för armarna men vad gör man. Och han blir oftast fortfarande lugn av det. Hon jobbar på förskola och säger alltid när vi är där att "ja det här får ni ju vänja av honom med innan han börjar på förskola!!". Ja men antagligen kommer vi ju inte sitta och guppa honom sådär när han är över ett år!! Sen brukar hon iofs också säga att han måste lära sig att somna när man lagt ner honom så man inte behöver gå runt och bära på honom tills han somnar som det är nu. Men han är ju ändå bara tre månader! Nu kan han ju i alla fall ligga och sova själv, förr var han tvungen att sova PÅ någon av oss! Suck.....man gör ju det som fungerar...

• Evelina04
    CNorberg skrev 2014-07-19 08:34:41 följande:
    Hej alla goa! Hoppas ni och era små har en fantastisk sommar! Läser igenom alla svärmor och föräldraberättelser och det känns igen en del här också, träffas dock inte så ofta att jag känner att jag måste säga ifrån än iaf! En fråga nu: min lille kille har aldrig sovit speciellt bra men iaf 5h + 2h ungefär. Nu har han börjat röra sig massor i sömnen och vaknar hela tiden då han helt plötsligt ligger på tvären i spjälsängen! Otroligt aktiv i vaket tillstånd också, någon som känner igen sig?

Hej! Detsamma till dig! :D jaaa min lille har alltid varit jätteaktiv!! Han kan ligga och sprattla under flygplansmobilen så han kräks haha! Imorse vaknade jag av att han låg och sparkade mig i ansiktet :P (vi samsover, annars sover han bara ett par timmar, i våran säng sover han superbra!) Han har just börjat vända sig, eller han spänner sig som en ostkrok så han rullar över på sidan och ibland sprattlar han vidare så han hamnar på mage!
  • Evelina04

På tal om att en del av våra små har börjat vända sig! Ni som har småttingar som har börjat med det, har ni tagit bort kudden för dom? Visst skulle man göra det för att minska kvävningsrisken så dom inte hamnar med ansiktet ner i kudden? Min kille har hamnat från rygg till mage ett par gånger men från magen tar han sig ingenstans ;) :/

• Evelina04

Angående torra slemhinnor, jag var jäääättetorr från början, då tipsade min bm mig om Ovesterin som finns receptfritt på apoteket, en kräm man för upp där nere. Jag provade i två omgångar men det sved alltid som tusan (hon sa att det kan svida) så jag fick ännu svårare att sitta än jag redan hade....men det ska funka mot torra slemhinnor ;) kokosolja funkar ju tyvärr inte på alla, många använder det till allt möjligt men jag själv blir jättetorr om jag smörjer mig med det :( Och angående barn/syskon, jag vill Absolut ha syskon till Sebbe! Men jag är inte sugen på en till graviditet med tanke på att jag var invalid med brutal foglossning och massa sd halva graviditeten :( det var verkligen kämpigt både fysiskt och psykiskt och tänk då att gå igenom det när man har en liten buse hemma! :( vi kommer inte köra med preventivmedel då jag mår skiiiiit av dom :/ så vi får väl se när det blir syskon ;) I will let you know ;)

• Evelina04
    Fidelisen skrev 2014-08-07 12:26:16 följande:
    Vad kan man göra med en liten gobit som inte har bajsat sedan i måndags? Jag vet all det är normalt att det blir så, men hon blir på så kinkigt humör av det.

Ammar du eller ger flaska? Ifall du ger flaska kan du prova he i ett krm kokosfett från hälsokosten (alltså INTE det i silverpaket) morgon och kväll. Annars kan du smälta och ge på sked som med D-dropparna, i samband med matning :) men va försiktig att ge för mycket då man kan få magknip om man får i sig för mycket. Var det här någon hade skrivit att man kan föra fötterna upp mot huvudet så dom blir som dubbelvikta? Det kan också hjälpa till :)
  • Evelina04
    misspethunia skrev 2014-08-07 00:23:07 följande:
    Det här är lite off topic o dessutom ett ilandsproblem, men jag måste bara få avreagera mig. Vi har dop för Olivia på söndag och idag var jag hos frisören för att fixa håret tills dess, för första gången sen en månad innan bebisen kom. Välbehövligt alltså, och jag såg verkligen fram emot att bli fin. Men jag undrar var den där sablans frisören lärt sig klippa?! Jag ser inte klok ut. Och hans klippteknik ska vi inte tala om. Han "klippte" av längderna med rakapparat....?!? Jag är förtvivlad, mitt hopp står till min syster som är rätt duktig på att klippa. Hoppas hon kan då ordning på det på lördag. Annars blir det uppsatt på dopet. Nu har jag gnällt klart.

Jag skulle bli asförbannad! Gå tillbaka och klaga och be om en ny frisör som klipper på riktigt!!!! Angående maten, det kan ju bero på värmen som Enlängtan säger, men så länge hon kissar bra (ett par tunga blöjor/dygn) och är pigg och som vanligt så ska det inte vara någon fara :) min Sebbe åt sämre när det var sådär jättevarmt i mitten/slutet på juni. Man kan försöka mata lite oftare om man är orolig att dom får i sig för lite :) lycka till på dopet! :D
  • Evelina04
    Enlängtan skrev 2014-08-07 22:51:41 följande:
    Jag har en fundering, har nån av er fått höra att ni skämmer bort er bebis? Och isf vad är det då de (personen som sagt det) menat att ni gör för att skämma bort ert barn?

Det enda vi har fått höra är att svärmor sagt att vi "skämmer bort" honom med allt guppande. Han älskar att bli guppad upp och ner och de va som sagt de enda som hjälpte när han var mini och hade problem med magen. Hon säger att han måste lära sig att tex somna utan allt guppande (vilket han kan nu! :D ) Han älskar det dock fortfarande, blir lugn, nöjd och glad av det :) Du då? :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet