• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin

Denna försvann från mina favoriter och det ser så konstigt ut allting så jag skriver nåt nu bara så den kommer tillbaks till listan!

• rpl
    Enlängtan skrev 2014-04-29 14:49:27 följande:
    Nu är det ju 22 dagar sen jag är snittad men jag har farit upp/ner i sängen ganska så obehindrat hela tiden.

När jag var kvar på BB var det sådär att man fick tänka på hur man tog sig upp men idag kan jag sitta/ligga och lyfta bebis utan problem.

Men du kan inte liggamma? Tyckte det var rätt bekvämt på BB när jag var mer öm och föredrar ännu att göra det (även på dagarna) för om bebis somnar till kan man lättare smita iväg sen medans barnet ligger kvar och vilar

Jag kan också röra mig rätt obehindrat men fick stränga order att inte göra det på 6-8 veckor då insidan inte läkt och det kan bli ärrbråck. Det är nästan värre när man kan men inte får röra sig :). Har inte läkaren varit på dig om det?

Jag kan liggamma men lillen somnar för fort så han inte blir helt mätt och vaknar därför efter vara två timmar. Sittammar jag sover han iaf 3-4 timmar. Men det är sjukt mycket skönare att liggamma :)
  • Tussie
    Enlängtan skrev 2014-04-27 15:15:35 följande:
    Uäck, inatt/idag har vi en riktig skitdag. Pigan vill äta typ en gång i timmen (vilket hon inte brukar vilja annars), jag är skittrött och har ont i huvudet - behöver jag ens säga att det är en dålig kombo smile4.gif

Brukar klara mig på lite sömn men tror det är att man inte sovit längre är max 3 timmar i sträck de senaste veckorna och bristen på vila under dagarna som gjort att man nu börjat nå sin gräns på sömnbrist.

När hon äter såhär ofta så resulterar det i att hon äter för mycket och istället spyr hon upp överflödet och sen börjar det om. Önskar att jag hade kunnat koppla lös brösten och lämna dem med henne så jag har kunnat gå iväg en sväng för man är ju med bebis dygnet runt/hela tiden och det är underbart för det mesta men ibland när man gjort allt man kan för att hon ska vara nöjd men hon fortsätter skrika då känner man sig rätt ynklig. Var tvungen att kolla så hon inte hade nå feber som störde för hon har inte heller gasig mage men icke det.

Har inte ens klivit upp idag (förutom blöjbyte, toabesök och för att dricka) :-S Men verkar som att bebisar kan ha en fas kring 3 veckor då de vill äta mer, ha mer närhet och sover oroligare och pigan blir ju 3 veckor imorgon så får nog ställa mig in på att det kan vara såhär några dagar.

Nu har sambon farit ut med gumman så jag ska försöka få mig lite sömn innan de är tillbaka så kanske man blir lite mer människa idag efter det smile1.gif
    Ooh visste inte att de hade en sådan fas. Det kan stämma på min pojke han äter mängder, ofta, är vaken mycket och vill helst bara somna på mig. Han blev 3 veckor igår. :)
  • Tussie
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:
    Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! smile2.gif Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.
    Yes jag har också gett ersättning då han inte varit nöjd efter alla amningstillfällen så känner absolut igen mig. Och han sover längre stunder om han fått ersättning så det gör att det kan bli svårt att sluta helt med ersättning. Sömnen är så värdefull dessa dagar. Men jag ska dra ned på ersättningen för det blir omständigt att både amma och ge ersättning vid samma mål, som det ser ut idag. Om du mår bättre av att ge både ersättning och amning tycker jag det verkar vara en bra lösning. :) Känner mig också enormt isolerad.. :/ 
  • Enlängtan
    rpl skrev 2014-05-01 10:56:02 följande:

Jag kan också röra mig rätt obehindrat men fick stränga order att inte göra det på 6-8 veckor då insidan inte läkt och det kan bli ärrbråck. Det är nästan värre när man kan men inte får röra sig :). Har inte läkaren varit på dig om det?

Jag kan liggamma men lillen somnar för fort så han inte blir helt mätt och vaknar därför efter vara två timmar. Sittammar jag sover han iaf 3-4 timmar. Men det är sjukt mycket skönare att liggamma :)
    Nej ?! Jag har inte ens fått prata med någon läkare om mitt snitt. Känns som att de bara skar upp mig och sydde ihop sen har jag bara fått vara helt utan information

Jag har googlat en viss del så undviker ju tunga och dumma lyft, tränar ju såklart inte osv men i övrigt lever jag helt som vanligt. Hoppas verkligen att läkningen går som det ska och att det inte blir några problem inuti, utsidan ser man ju själv och det ser ju bra ut :(
  • Tussie
    garin skrev 2014-04-30 02:23:06 följande:
    Jag vill inte ge upp amningen! Men tanken lockar.. Dock är det jag son får ta nätterna ändå eftersom sambon jo bar MEN alla säger ju hur nöjda bebisarna blir av flaskan.. Får hoppas detta är en snabbt övergående fas bara..
    Jag känner som dig. Han sover bättre med ersättning och blir mätt och nöjd av flaskan. Men vill inte ge upp riktigt ännu även om det känns lockande. 
    Bumblebee92 skrev 2014-04-30 09:42:44 följande:
    Förstår dig! Hoppas ni hittar en bra lösning! Jag tänkte oxå halvamma tror jag. Typ när man är hemma. Men vill kunna ge ersättning när/om vårtorna blir extremt ömma, på nätterna så hon sover längre/bättre, när man har gäster och när man kanske är ute på ärenden någonstans. Så känns ersättning smidigast. Med ersättning kan man ju dessutom klä på sig klänningar när man ska ut på stan tex, ut och äta osv. Man slipper helt enkelt tänk på att amningsanpassa kläderna :) så jag hoppas vi lyckas kombinera både bröst och flaska :) hoppas det går som du vill för er oxå! :)
    Jag känner mig otroligt obekväm med att amma framför andra, förutom sambon förstås. Men det verkar inte folk förstå, inte ens min sambo han tycker att jag är fjantig som känner så. Känns skönt att höra att du känner som jag.. :) Använder ju amningsnapp också och det är inte som om han bara får tag i bröstet på ett kick utan ibland tar det ett litet tag.  Så ja ersättning när man har besök eller ska ut är en bra lösning tycker jag. 
  • LyCKa55

Jag måste fråga er andra om ett litet dilemma jag har. Mina föräldrar vill gärna komma och hälsa på lillkillen nu till helgen och vi vill ju gärna ha dem på besök men så är min mamma förkyld och har varit i över 2veckor. Hon mår mycket bättre och känner sig pigg men har fortfarande lite i kroppen. Det kliar i halsen och hon får harkla sig lite. Hur skulle ni göra? Annars får vi vänta två veckor till innan de träffar honom då sambons föräldrar kommer nästa helg. Alla bor så långt bort så det måste vara en helg de kommer. Känns så tråkigt att de ska vänta till han är nästan 4veckor innan de ser honom samtidigt som jag inte vill utsätta honom för risken att bli dålig... Hur skulle ni gjort?

• Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-05-01 13:23:56 följande:

Jag måste fråga er andra om ett litet dilemma jag har. Mina föräldrar vill gärna komma och hälsa på lillkillen nu till helgen och vi vill ju gärna ha dem på besök men så är min mamma förkyld och har varit i över 2veckor. Hon mår mycket bättre och känner sig pigg men har fortfarande lite i kroppen. Det kliar i halsen och hon får harkla sig lite. Hur skulle ni göra? Annars får vi vänta två veckor till innan de träffar honom då sambons föräldrar kommer nästa helg. Alla bor så långt bort så det måste vara en helg de kommer. Känns så tråkigt att de ska vänta till han är nästan 4veckor innan de ser honom samtidigt som jag inte vill utsätta honom för risken att bli dålig... Hur skulle ni gjort?

Jättesvårt att säga, vissa menar ju på att bebisar som ammar ska få mammans immunförsvar och att de inte är så känsliga för förkylningar osv medan andra tycker det är tvärförbjudet att vara sjuk i närheten av bebisar.

Kan de inte komma men att dinamma undviker att pussa osv på bebisen om ni själva är ok med det?

Jag fick ju ett smärte utbrott när sambons pappa med sin nya tjej och hennes barn kom hit och hälsade på när gumman var 5 dagar (de bor 30 mil bort men kom upp över dagen). Då de kommit hem ser jag att den nya tjejen har skrivit på son Facebook att hennes unge haft ngt magvirus som hon varit in på sjukhus för under veckan och att de vuxna nu fått det - då kan man ju tycka att vafan skulle de hit och göra just då.

Jag var jätteorolig men hon klarade sig som tur är och vi också.

Min lillebror som går på dagis som var lite småförkyld har träffat gumman (dock visste jag inte innan att han var förkyld annars hade jag nog avstått) men även det (peppar peppar) verkar ha gått bra utan att hon blivit smittad
  • Ladygum
    Tussie skrev 2014-05-01 11:16:07 följande:
    Yes jag har också gett ersättning då han inte varit nöjd efter alla amningstillfällen så känner absolut igen mig. Och han sover längre stunder om han fått ersättning så det gör att det kan bli svårt att sluta helt med ersättning. Sömnen är så värdefull dessa dagar. Men jag ska dra ned på ersättningen för det blir omständigt att både amma och ge ersättning vid samma mål, som det ser ut idag. Om du mår bättre av att ge både ersättning och amning tycker jag det verkar vara en bra lösning. :) Känner mig också enormt isolerad.. :/ 

Efter två st BVC-besök och en viktökning med ca. 300 g per vecka så känner jag mig nu lite mer trygg med amningen. Från att ha gett en liten slatt ersättning efter varje amning, så ger vi nu bara 1-2 ggr per dag. Visst, jag sitter fast med grabben, men känns lättare att härda ut när man vet att han går upp bra i vikt o så. Det kommer väl en tid då vi ska separera också. Då lär man väl sakna att han ville vara så nära hela tiden. Läste ett tidigare inlägg om att inte orka, stå ut etc. Det FÖRSTÅR jag fullt ut! Inget hån mot mig som väljer att amma. Vi är alla olika!
  • rpl
    Enlängtan skrev 2014-05-01 11:26:32 följande:
    Nej ?! Jag har inte ens fått prata med någon läkare om mitt snitt. Känns som att de bara skar upp mig och sydde ihop sen har jag bara fått vara helt utan information

Jag har googlat en viss del så undviker ju tunga och dumma lyft, tränar ju såklart inte osv men i övrigt lever jag helt som vanligt. Hoppas verkligen att läkningen går som det ska och att det inte blir några problem inuti, utsidan ser man ju själv och det ser ju bra ut :(

Men FY va illa. Mig pratade läkaren (som utförde operationen) väldigt länge med. Hon berättade bla att det yttre snittet läker på bara någon dag men de undre tar mycket längre tid och man ska därför leva som nyopererad i 6-8 veckor. Att man inte ska använda magmusklerna alls utan endast ta sig upp med armar, höfter och ben. Fick även träna på att ta mig upp från liggande utan att använda magen, men det är så tidskrävande.

Jag hoppas verkligen att din läkning går helt felfritt. Är själv rädd för komplikationer fortfarande
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet