• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin
    LyCKa55 skrev 2014-04-29 06:53:04 följande:

Jag undrar lite över hur ni som ammar gör på natten med mjölkläckage? Har ni typ bh på er eller nåt annat för att inte söla ner i sängen? Mina bröst läcker rätt mycket o det är väldigt ofräscht att vakna o va täckt med mjölk..

Jag sover med antingen amningsbhn eller amningslinne och har amningsinlägg i. Det är först den senaste veckan jag behövt använda inlägg dock, har läckt minimalt de första 2-3 veckorna men nu har det blivit mer..
  • M4nda
    LyCKa55 skrev 2014-04-28 17:23:58 följande:

Hittade också hit nu:)

Det där med napp funderade jag på, när kan man börja med det? Känns som det kan va bra ibland då han bara verkar ha sugbehovet

Jag läste runt lite innan jag gav Charlie nappen och de flesta säger att amningen ska vara etablerad innan man ger dem nappen för att det är olika tekniker att suga på nappen och på bröstvårtan :) Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte. Nappen har inte påverkat amningen för oss iaf :)
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-04-29 06:53:04 följande:

Jag undrar lite över hur ni som ammar gör på natten med mjölkläckage? Har ni typ bh på er eller nåt annat för att inte söla ner i sängen? Mina bröst läcker rätt mycket o det är väldigt ofräscht att vakna o va täckt med mjölk..

Jag sov också med amningsbh/amningslinnen och inlägg till en början men tyckte det var fruktansvärt oskönt (hatar att sova i kläder).

Nu varvar jag mellan att sova på plastad frotté, handduk eller med amningsbh+inlägg då jag inte läcker lika mycket längre (antagligen har produktionen och bebis matbehov synkat mer)

När jag liggammar utan bh måste jag dock hålla en liten trasa för det bröst som inte ammas för annars tokrinner det mjölk :)
  • Bumblebee92

Har bara skummat igenom erat amningsprat.

Våran tjej är nu lite mer än 30h. Vi överlevde första natten på BB. Hon var vaken från ca 10 till 04. Har testat amma, hon suger bra och så. Dock har ju inte mjölken runnit till ännu, så vi hade en väldigt arg tjej typ hela natten! Tillslut tog hon inte bröstet alls. Vi "gav upp" och tog fram nappen. Hon älskade den och vi fick sova någon timme iallafall. Idag har jag bestämt att testa ersättning. Hon fick en liten flaska vid kvart i nio av sköterskan, och OJ vad nöjd hon blev! :D har inte använt nappen sen dess, och den har fram tills kvart i 9 behövts ända sen ca 04.30 inatt!

• elyse

Men GUD vad svårt det är att knyta bärsjalen! Instruktionerna man får med räcker inte för mig. Har någon nåt tips på en instruktionsvideo eller liknande?

• vår sommar

Idag har vi fotograferat Alfred :)

Har köpt ett paket så fotografen kommer och fotar nu, 3månader, 6månader, 9månader och 12månader.

Ska bli så himla kul att få bilderna :))

• rpl

Jag måste sova med amnings-bh och inlägg varje natt för annars hade jag fått simma i sägen. Byter inlägg två ggr varje natt då de är överfulla av läckage.

För mig är det svårare med amningen att amma på nätterna. Eftersom jag är snittad får jag inte resa mig hur som helst i sängen och kan därför inte liggsitta och amma utan måste trixa mig upp och sitta rätt upp vilket inte är jättekul och bekvämt tre ggr varje natt i minst 40 minuter åt gången. Hade hoppats kunna liggsitta och slumra lite under tiden han äter. Hur gör ni andra som blivit snittade? Tycker dessutom det är så jobbigt att inte kunna resa mig ur sängen eller soffan med lillen i famnen utan jag måste lägga ifrån mig honom för att komma upp.

• Enlängtan
    rpl skrev 2014-04-29 13:06:59 följande:

Jag måste sova med amnings-bh och inlägg varje natt för annars hade jag fått simma i sägen. Byter inlägg två ggr varje natt då de är överfulla av läckage.

För mig är det svårare med amningen att amma på nätterna. Eftersom jag är snittad får jag inte resa mig hur som helst i sängen och kan därför inte liggsitta och amma utan måste trixa mig upp och sitta rätt upp vilket inte är jättekul och bekvämt tre ggr varje natt i minst 40 minuter åt gången. Hade hoppats kunna liggsitta och slumra lite under tiden han äter. Hur gör ni andra som blivit snittade? Tycker dessutom det är så jobbigt att inte kunna resa mig ur sängen eller soffan med lillen i famnen utan jag måste lägga ifrån mig honom för att komma upp.

Nu är det ju 22 dagar sen jag är snittad men jag har farit upp/ner i sängen ganska så obehindrat hela tiden.

När jag var kvar på BB var det sådär att man fick tänka på hur man tog sig upp men idag kan jag sitta/ligga och lyfta bebis utan problem.

Men du kan inte liggamma? Tyckte det var rätt bekvämt på BB när jag var mer öm och föredrar ännu att göra det (även på dagarna) för om bebis somnar till kan man lättare smita iväg sen medans barnet ligger kvar och vilar
  • Cinnicon

Hänger också me! :) Liten update från min sida då: grabbarna växer på. Charlie väger nu ca 2500 och Ludwig nästan 3 kg! :) Ammar inte utan kör bara ersättning på flaska nu. Utskrivna från Neo efter att ha haft hemsjukvård några veckor. Känns så otroligt skönt att allt bara har flutit på. Min sambo har börjar jobba så smått och vissar tidpunkter på dagen när man är själv är det helt galet när pojkarna ska äta samtidigt. Mata den ena och inte kunna trösta den andre. Ganska jobbigt. Gör ont i en moders hjärta när dem är så ledsna :( Men det får gå :) Kul att kunna fortsätta följas åt :))

• aperfectsonnet

Jag har knappt hunnit kolla in på FL i mobilen en enda gång under Harrys tre första veckor, men kommer såklart att följa tråden när tid finns! Jag sover nästan ingenting men försöker komma ihåg att bebistiden är sååå kort, innan vi vet ordet av är han en stor kille som går på förskola och jag vill njuta av vår egentid tillsammans så mycket som det bara går.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet