• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Helene70
    Fagerlund skrev 2014-04-13 09:47:25 följande:
    Feminismen har aldrig gjort något för män.
    Du har fel min vän.
    Tack vare kampen för ett mer jämställt samhälle kan män ta ut mer och mer föräldraledighet utan att arbetsgivaren går i baklås. 

Vid en skilsmässa går inte vårdnaden av barnen till modern som det tidigare gjorde, per automatik. Detta är ett resultat av hårt arbete i strävan mot jämställdhet. 

• Fagerlund
    sextiotalist skrev 2014-04-13 10:34:02 följande:
    Men vad är det för fel på särintressen?
    Det finns massor av organisationer som har särintressen.
    Feminismen (även om jag själv vägrar att sätta mig ett fack) har gjort massor för att se till att kvinnan inte särbehandlas pga hon är kvinna.

Sedan finns det de som vill driva saker till sin spets, och de behövs också.
    Det finns många grupper som jag inte sympatiserar med, men jag är ändå glad att de finns, för att de lyfter saker mer än vad andra gör. Ibland behövs dessa som en liten otrevlig vagel vid ögat, gör sig påminda om saker man vill blunda för, för att det känns bekvämt att inte se det (t.ex miljöpartiet)
    Ibland är det bra att de finns för att de gör sig påminda om saker som man vill blunda för, egentligen inte glad för att de finns, mer sorgsen, för att de visar obehagliga sidor hos mänskligheten (t.ex SD)
    Inget fel alls med särintressen. Dom flesta politiska frågor är just särintressen för vissa grupper. Jag vill peka på att även feminismen är ett särintresse för en viss grupp, inte en allmän politisk fråga.
  • sextiotalist
    Fagerlund skrev 2014-04-13 11:28:29 följande:
    Inget fel alls med särintressen. Dom flesta politiska frågor är just särintressen för vissa grupper. Jag vill peka på att även feminismen är ett särintresse för en viss grupp, inte en allmän politisk fråga.
    Det är en allmän politisk fråga eftersom den berör mer än hälften av Sveriges innevånare (ja, det finns ett kvinnoöverskott), eller räknar du halva svenska befolkningen som en viss grupp?
  • grind

Rikard Kvinnor är en grupp som har fördelar i samhället numera varför din historiska jämförelse är irrelevant.

• Rikard
    Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
    Att du kallar feminismen för ett särintresse visar avgrundsdjupet mellan din och min syn på saker.
    Jag anser inte heller att kampen mot apartheid, antisemitism eller den dagsaktuella kampen mot rasism är fråga om "särintressen". Det är en fråga om jämlikhet och allas lika värde.
  • grind
    sextiotalist skrev 2014-04-13 11:31:39 följande:
    Det är en allmän politisk fråga eftersom den berör mer än hälften av Sveriges innevånare (ja, det finns ett kvinnoöverskott), eller räknar du halva svenska befolkningen som en viss grupp?
    Kvinnor är en grupp som är previlegierad i jämförelse med män så om något skulle det i så fall finnas särintressen för män.
  • Rikard
    grind skrev 2014-04-13 11:32:49 följande:
    Rikard Kvinnor är en grupp som har fördelar i samhället numera varför din historiska jämförelse är irrelevant.
    Om någon kommer med ett påstående om att feminismen aldrig givit män något så är det högst relevant att ta upp historien.

För övrigt anser jag inte att kvinnan är en grupp med fördelar idag. Det är enligt min åsikt bara skitsnack.
    Det är fortfarande männen som styr och härskar på alla plan.
  • Rikard
    grind skrev 2014-04-13 11:33:41 följande:
    Kvinnor är en grupp som är previlegierad i jämförelse med män så om något skulle det i så fall finnas särintressen för män.
    Man måste vara rejält blind för att tro på detta.
  • sextiotalist
    grind skrev 2014-04-13 11:33:41 följande:
    Nix, än så länge så är många gånger männen mer priviligierade än kvinnor.
    J
  • grind
    Rikard skrev 2014-04-13 11:35:42 följande:
    Om någon kommer med ett påstående om att feminismen aldrig givit män något så är det högst relevant att ta upp historien.
    De exempel du drog upp var ju alla exempel då feminismen givit något för kvinnor.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?