• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • Gung Ho

Men orka! Vad är det för 'män' som 'argumenterar' mot feminism i den här tråden? Läser ni era egna inlägg eller skriver ni bara direkt från det som jäser i era arslen?
    Man får sig ett gott skratt iaf, men fundrerar på hur ni lyckas hålla ett jobb över huvud taget

• Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-04-13 00:53:26 följande:
    Puffar upp den här tråden, det är bra att det syns hur Sd-lobbyisterna ser på feminism.
    Det är bra att det syns hur Pk-lobbyisterna ser på feminism.
  • sextiotalist
    KimPossible skrev 2014-04-12 22:43:36 följande:
    Trådar som denna får mig bara att undra varför inte fler definierar sig som feminister.  

Makalöst så mycket jävla trams man ska behöva läsa. 
    Håller med, jag har aldrig definierat mig som feminist, men snart kommer jag nog göra det, när man läser sådant här dravel.
  • Rikard
    Fagerlund skrev 2014-04-12 22:31:33 följande:
    Nej, feminismens grundtanke är att kvinnor ska få det bättre jämfört med män. Det finns inget exempel på att feminister försöker förbättra för män.
    Som så många andra som hatar feminismen har du uppenbarligen inte ens förstått vad det handlar om. Eller så bryr du dig helt enkelt inte.
  • Fagerlund
    mindless skrev 2014-04-12 22:41:37 följande:
    Jag har frågat innan, men gör det igen: Menar du på allvar att en uttalad feminist som Birgitta Olsson aldrig har lag ett förslag eller vidtagit någon åtgärd som förbättrar tillvaron för män? 

Senast jag frågade svarade du bara med den retoriska frågan om hon var feminism-minister, vilket var lite märkligt.  
    Feminismen har aldrig gjort något för män.
  • Rikard
    Fagerlund skrev 2014-04-13 09:47:25 följande:
    Och LO gör inte mycket för adeln.

Vi är faktiskt en försvarlig mängd män som anser att det är helt uppåt väggarna att vissa människor, för att de råkar ha fötts utan snopp, ska ha ett underläge i samhället. Detta är vad feminismen handlar om. Vi tror också att ett sådant samhälle är bättre för alla, även männen, eftersom vi inte tycker om att leva i en värld där ens öde ska avgöras av vad man har mellan benen.
  • mindless
    Fagerlund skrev 2014-04-13 09:47:25 följande:
    Jag är lite osäker på om du bara upprepar ditt påstående, eller tycker att du förtydligar dig genom att byta ut feminister mot feminismen.  Klargörande hade varit om du först och främst svarat på frågan jag ställde. Det är en tämligen enkel fråga som går att besvara med ja eller nej, vilket givetvis inte förhindrar dig att vika ut texten om vad du egentligen menar. 
  • Fagerlund
    Rikard skrev 2014-04-13 09:56:07 följande:
    Och LO gör inte mycket för adeln.

Vi är faktiskt en försvarlig mängd män som anser att det är helt uppåt väggarna att vissa människor, för att de råkar ha fötts utan snopp, ska ha ett underläge i samhället. Detta är vad feminismen handlar om. Vi tror också att ett sådant samhälle är bättre för alla, även männen, eftersom vi inte tycker om att leva i en värld där ens öde ska avgöras av vad man har mellan benen.
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
  • Rikard
    Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
    I beg to differ.

I mina ögon har feminismen gjort att vi fått ett mycket bättre samhälle.
    Här är några av de landvinningar som feminismen har åstadkommit, ofta i hård kamp mot män som just hatat feminismen:
    Rösträtt för kvinnor.
    Att vuxna kvinnor är myndiga
    Högre utbildning tillgänglig för kvinnor.
    Lag mot våldtäkt inom äktenskapet.
    Fri abort.

Allt detta leder till ett bättre samhälle, i mina ögon. Jag har ingen önskan att leva i ett samhälle där jag tillhör en privilegierad grupp på andras bekostnad, för att jag råkar ha en utväxt mellan benen som de saknar.

När det gäller lagstiftning har vi kommit långt i Sverige, när det gäller attityder visar personer som du, mr me och andra att det fortfarande är en mycket lång väg att gå.
  • sextiotalist
    Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Men vad är det för fel på särintressen?
    Det finns massor av organisationer som har särintressen.
    Feminismen (även om jag själv vägrar att sätta mig ett fack) har gjort massor för att se till att kvinnan inte särbehandlas pga hon är kvinna.

Sedan finns det de som vill driva saker till sin spets, och de behövs också.
    Det finns många grupper som jag inte sympatiserar med, men jag är ändå glad att de finns, för att de lyfter saker mer än vad andra gör. Ibland behövs dessa som en liten otrevlig vagel vid ögat, gör sig påminda om saker man vill blunda för, för att det känns bekvämt att inte se det (t.ex miljöpartiet)
    Ibland är det bra att de finns för att de gör sig påminda om saker som man vill blunda för, egentligen inte glad för att de finns, mer sorgsen, för att de visar obehagliga sidor hos mänskligheten (t.ex SD)
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?