• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • mindless
    Plopps80 skrev 2014-04-12 21:04:40 följande:
    Japp där ser ni. Feministerna försvarar handlingen. Sorgligt. Och pinsamt att kalla sig feminist när man stöttar kvinnor som blir kränkta.
    Några distinktioner som kan vara till hjälp i ditt fortsatta resonemang:

Man kan tycka att handlingen är klandervärd men samtidigt mena att han har rätt att utföra den.

Man kan tycka att handlingen är klandervärd och att han inte borde ha rätt att utföra den, men att det ändå är fråga om diskriminering. 

Att man sedan inte kan peka på en handfull feministers åsikter och sedan mena sig kunna uttala sig om samtliga feminister torde vara självklart, men tydligen inte tillräckligt. 
  • Fagerlund
    kerstinsmide skrev 2014-04-12 21:05:57 följande:

Jag kan förstå att man känner avsky mot extremisterna som finns inom feminismen. Men inte mot feminismen som grundtanke. Det står ju för att alla ska ha det lika. Man som kvinna, homo som hetro. Alla är vi lika värda. Dock så kan jag uppfatta det som att vissa extrimister inom feminismen vill att kvinnor ska ha mer än männen. Satt på en buss en gång, hade på mig en kjol och bara ben. Plötsligt så kommer en kvinna fram till mig och säger (ganska hetsigt och bestött) "du vet att du inte ska raka benen för någon man va? Han ska tycka om dig som du är och inte bry sig om lena ben eller orakade armhålor! Vi tjejer måste hålla ihop, feminist javisst!" Varpå jag svarade (totalt jätteförvirrad) "eh.. va... vad.. men.. nej men jag har en flickvän" och då sken hon bara upp och sa "grattis :D" sen gick hon. Detta är inte riktig Feminism enligt mig. Det är bara löjligt. Feminism står för att alla är lika värda. Gör en kvinna samma jobb som en man, ska hon få samma lön.

Nej, feminismens grundtanke är att kvinnor ska få det bättre jämfört med män. Det finns inget exempel på att feminister försöker förbättra för män.
  • mindless
    Fagerlund skrev 2014-04-12 22:31:33 följande:
    Nej, feminismens grundtanke är att kvinnor ska få det bättre jämfört med män. Det finns inget exempel på att feminister försöker förbättra för män.
    Jag har frågat innan, men gör det igen: Menar du på allvar att en uttalad feminist som Birgitta Olsson aldrig har lag ett förslag eller vidtagit någon åtgärd som förbättrar tillvaron för män? 

Senast jag frågade svarade du bara med den retoriska frågan om hon var feminism-minister, vilket var lite märkligt.  
  • KimPossible

Trådar som denna får mig bara att undra varför inte fler definierar sig som feminister.  

Makalöst så mycket jävla trams man ska behöva läsa. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Rikard
    Plopps80 skrev 2014-04-12 19:19:02 följande:
    I stort sett alla feminister tyckte det var rätt av den muslimske mannen i trollhättan att vägra skaka hand med en kvinna, just för att hon var kvinna. Han anmälde kvinnan då han kände sig kränkt och fick ca 50.000:- i skadestånd. Kvinnan var ju den som verkligen blev kränkt men feministerna är bara på mannens sida. Det är typiskt för nutidens feminister de är då rakt inte på kvinnornas sida som de borde. Nej man sympatiserar med män som kränker kvinnor.
    Eh ... nej.
    Du får nog ha lite mer på fötter för att komma med uttalanden om vad "i stort sett alla feminister tycker" än en tråd full av anonyma inlägg på internet. En tråd som för övrigt inte ens bevisar ditt påstående.
  • Rikard
    Plopps80 skrev 2014-04-12 21:04:40 följande:
    Japp där ser ni. Feministerna försvarar handlingen. Sorgligt. Och pinsamt att kalla sig feminist när man stöttar kvinnor som blir kränkta.
    Nej, det visar inte tråden du hänvisar till.
  • Rikard
    kerstinsmide skrev 2014-04-12 21:05:57 följande:
    Jag kan förstå att man känner avsky mot extremisterna som finns inom feminismen. Men inte mot feminismen som grundtanke. Det står ju för att alla ska ha det lika. Man som kvinna, homo som hetro. Alla är vi lika värda. Dock så kan jag uppfatta det som att vissa extrimister inom feminismen vill att kvinnor ska ha mer än männen. Satt på en buss en gång, hade på mig en kjol och bara ben. Plötsligt så kommer en kvinna fram till mig och säger (ganska hetsigt och bestött) "du vet att du inte ska raka benen för någon man va? Han ska tycka om dig som du är och inte bry sig om lena ben eller orakade armhålor! Vi tjejer måste hålla ihop, feminist javisst!" Varpå jag svarade (totalt jätteförvirrad) "eh.. va... vad.. men.. nej men jag har en flickvän" och då sken hon bara upp och sa "grattis :D" sen gick hon. Detta är inte riktig Feminism enligt mig. Det är bara löjligt. Feminism står för att alla är lika värda. Gör en kvinna samma jobb som en man, ska hon få samma lön.
    I huvudsak är feminismen inte alls någon särskilt extremistisk rörelse, men det finns en liten klick väldigt högljudda feministhatare, som mr me och några andra som skriver här, som inte drar sig för att ta fram de feministstollar som förvisso finns och helt enkelt ljuga ihop att detta är feminismens huvudfåra.
  • KimPossible
    sjuttiofemman skrev 2014-04-13 00:53:26 följande:
    Puffar upp den här tråden, det är bra att det syns hur Sd-lobbyisterna ser på feminism.
    Jag väljer att gilla ditt initiativ, men å andra sidan kräks jag lite också över att de får ännu mer plats. Men det är viktigt att människor får se på hur ett samhälle skulle bli om SD fick styra. Inga tjejer i jeans här! Inget sex före äktenskap! Inga aborter! Inga invandrare! Inga homosecuella! Inget avvikande från ett heteronormativ kärnfamiljsideal!

Just nu verkar det pågå någon slags backlash, och SD och KD hakar glatt på för att vinna fler röster. Att de använder bl a FL som politisk plattform är inte konstigt alls.
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Gotlänning

Jag känner inget "hot" från feminister överhuvudtaget då jag känner mig helt ok i min "manliga roll".

Jag gör vad jag vill, skämtar om vad jag vill, dricker vad jag vill, tittar på vad jag vill och tycker vad jag vill osv... inte någonstans inkräktar feminismen på det SÅ LÄNGE man beter sig som en civiliserad person.

Jag är så förbannat trött att höra billiga och mossiga skämt om kvinnor på min arbetsplats, "undrar om hon suger bra?", "hon blev förbannad, måste vara länge sen hon fick kuk" och nittiosju andra kommentarer.

Har mullrat ifrån några gånger och just fått frågan "Är du en sån feminist ellaaa?" och då svarat "Hellre det än det som ni är just nu".

Ibland läser man grejer från feminister som får en att rulla ögonen men tyvärr hör jag betydligt oftare kommentarer och läser grejer som är betydligt värre från det "klassiska" tänket.

Nej, hot från feminister känner jag inte men som världen ser ut och låter idag så kanske man skall fundera på vad som är ett hot... det som retar mig mest är att de kvinnor jag jobbar med måste jobba dubbelt så hårt för att få ett erkännande vilket man ser i ögonen på dem, ok att jargongen är som den är och de flesta ryter ifrån men vafan...

För några år sen tyckte jag nog inte såhär men ju äldre man blir, desto mer ser man eller nåt...

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?