Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

KimPossible skrev 2014-04-12 22:43:36 följande:
    Trådar som denna får mig bara att undra varför inte fler definierar sig som feminister.  

Makalöst så mycket jävla trams man ska behöva läsa. 
    Håller med, jag har aldrig definierat mig som feminist, men snart kommer jag nog göra det, när man läser sådant här dravel.
  • sextiotalist
    Fagerlund skrev 2014-04-13 10:02:21 följande:
    Det stämmer. Du bekräftar min åsikt: Feminismen representerar ett särintresse - kvinnors villkor i samhället. Feminismen gör inget för mäns villkor.
    Men vad är det för fel på särintressen?
    Det finns massor av organisationer som har särintressen.
    Feminismen (även om jag själv vägrar att sätta mig ett fack) har gjort massor för att se till att kvinnan inte särbehandlas pga hon är kvinna.

Sedan finns det de som vill driva saker till sin spets, och de behövs också.
    Det finns många grupper som jag inte sympatiserar med, men jag är ändå glad att de finns, för att de lyfter saker mer än vad andra gör. Ibland behövs dessa som en liten otrevlig vagel vid ögat, gör sig påminda om saker man vill blunda för, för att det känns bekvämt att inte se det (t.ex miljöpartiet)
    Ibland är det bra att de finns för att de gör sig påminda om saker som man vill blunda för, egentligen inte glad för att de finns, mer sorgsen, för att de visar obehagliga sidor hos mänskligheten (t.ex SD)
  • sextiotalist
    Fagerlund skrev 2014-04-13 11:28:29 följande:
    Inget fel alls med särintressen. Dom flesta politiska frågor är just särintressen för vissa grupper. Jag vill peka på att även feminismen är ett särintresse för en viss grupp, inte en allmän politisk fråga.
    Det är en allmän politisk fråga eftersom den berör mer än hälften av Sveriges innevånare (ja, det finns ett kvinnoöverskott), eller räknar du halva svenska befolkningen som en viss grupp?
  • sextiotalist
    grind skrev 2014-04-13 11:33:41 följande:
    Kvinnor är en grupp som är previlegierad i jämförelse med män så om något skulle det i så fall finnas särintressen för män.
    Nix, än så länge så är många gånger männen mer priviligierade än kvinnor.
    J
  • sextiotalist
    grind skrev 2014-04-13 11:41:38 följande:
    De exempel du drog upp var ju alla exempel då feminismen givit något för kvinnor.
    Och som redan funnits där för män...
  • sextiotalist
    grind skrev 2014-04-13 11:46:07 följande:
    Jaha, och?

Det var knappast feminismen som gav männen detta.
    Nej, det var det dåvarande samhället som inte tillät kvinnor ha dessa rättigheter. Hade kvinnor och män varit lika inför lagen, så hade troligen inte heller feminismen funnits
  • sextiotalist
    puss skrev 2014-04-13 11:50:42 följande:

tack för att du orkar {#emotions_dlg.flower}
    Inte längre, nu går jag ut i trädgården är jämställd och klipper gräset (som av tradition varit en manlig syssla, stackars min sambo som inte får göra detta)

Tack förresten, det är inte alltid vi är ense, men ibland är vi det och vet du, jag gillar dig, även om vi ibland retar gallfeber på varandra puss
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?