• Nelliesson

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Som rubriken lyder: Några fler som längtar efter att få föda? 
    Längtar otroligt efter vår lille skrutt!! Det är två månader kvar, orkar inte vänta längre!! Vad gör man för att fördriva tiden??

• Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!
  • DevilsDaughter

Har en diffus konstant värk i ryggslutet.. Eller det känns egentligen mer som ett tryck i ryggen där nere på nåt sätt, men det känns inte som att bebisen trycker eller så utan en sorts svag "tryckvärk" liksom.. Antagligen bara en annan skepnad att mina ganska obefintliga förvärkar, men man kan ju inte låta bli att hoppas på att det ändå ska vara början till förlossningen! Fler som känner liknande?
    Har haft några förvärkar idag, inte ett dugg onda men ändock lite kännabara vilket de jag haft de senaste dagarna inte varit.  

• mmjansson85

Idag har jag haft lite mer energi än vanligt så jag har passat på att städa lägenheten noga, bytt lakan i sängen och plockat undan en massa saker som vi inte använder. Nu är jag dock helt slut och ryggen värker så nu ska jag ligga på soffan resten av dagen. ;) 4 dagar till bf.

• Kia82
    DevilsDaughter skrev 2014-06-23 13:03:09 följande:

Har en diffus konstant värk i ryggslutet.. Eller det känns egentligen mer som ett tryck i ryggen där nere på nåt sätt, men det känns inte som att bebisen trycker eller så utan en sorts svag "tryckvärk" liksom.. Antagligen bara en annan skepnad att mina ganska obefintliga förvärkar, men man kan ju inte låta bli att hoppas på att det ändå ska vara början till förlossningen! Fler som känner liknande?

Har haft några förvärkar idag, inte ett dugg onda men ändock lite kännabara vilket de jag haft de senaste dagarna inte varit.  

Jag har värk i korsryggen idag och det gör ont när jag bockar mig osv, känns nästan som lätt ryggskott men jag vet att jag inte burit tungt eller överansträngt mig.

Har en del förvärkar och är skum i magen (pruttig) idag.

Är även väldigt trött trots att jag sovit hyfsat inatt och hade yrsel imorse.

Jag mår skumt helt enkelt.
  • Korpfan

Hemma igen efter bedömning på specmödra. Lillkillen mår superbra och jag verkar inte ha några bekymmer heller. Det kommer nog senare det eftersom grabben har ett huvudmått på 40 cm...iiiik.

Jag var tydligen öppen 3 cm med förkortad livmodertapp, vilket innebär att jodå, kroppen har börjat så sakteliga att göra något. Fick en hinnsvepning som hette duga och har spenderat en viss tid på toa efter det. Jäklar vad det drog igång tarmarna. Och ingen är gladare än jag, då trycket mot levern och njurarna lättat efteråt. Nu börjar de sammandragningarna tyvärr avta igen men nån nytta kanske de gjorde. Om inget annat sker innan så har jag tid för igångsättning på torsdag den 26e. Idag är jag BF + 12.

• mmjansson85
    Korpfan skrev 2014-06-23 14:31:08 följande:
    Hemma igen efter bedömning på specmödra. Lillkillen mår superbra och jag verkar inte ha några bekymmer heller. Det kommer nog senare det eftersom grabben har ett huvudmått på 40 cm...iiiik.

Jag var tydligen öppen 3 cm med förkortad livmodertapp, vilket innebär att jodå, kroppen har börjat så sakteliga att göra något. Fick en hinnsvepning som hette duga och har spenderat en viss tid på toa efter det. Jäklar vad det drog igång tarmarna. Och ingen är gladare än jag, då trycket mot levern och njurarna lättat efteråt. Nu börjar de sammandragningarna tyvärr avta igen men nån nytta kanske de gjorde. Om inget annat sker innan så har jag tid för igångsättning på torsdag den 26e. Idag är jag BF + 12.

Spännande! Hoppas det händer nåt nu då! :)
  • Tinzu
    DevilsDaughter skrev 2014-06-23 12:28:56 följande:

Grattis Evelina! Vilket fint namn! 

Towandaa: Ska du till MVC eller förlossningen? 

Tinzu: Läste häromdagen att det är vanligt att blodtrycket höjs i slutet.. Men det ska ju inte skjuta i höjden.. men vid minsta tecken på att det skulle tyda på havandeskapsförgiftning så antar jag att de sätter igång dig, du är ju ändå fullgången.. Hur högt var blodtrycket och hur långt har du gått? Kollade de protein i urinen? Kan kan inte mkt om havandeskapsförgiftning, men jag kan tycka att det låter lite länge att vänta till fredag med att kolla igen..

Hoppas det bara är för att jag nu är i slutet då, idag är jag på 39+1

Undertrycket låg på 90 och övertrycket låg på omkring 140, protein ska kollas på Fredag när jag ska tillbaka dit. Jo jag kände också att det var lite lång tid att vänta, jag vet ju inte riktigt vad som kan hända och hur farligt det kan bli men jag skulle ringa om jag får något symptom som skulle kunna tyda på havandeskapsförgiftning
  • mmjansson85
    Tinzu skrev 2014-06-23 15:19:19 följande:
    Hoppas det bara är för att jag nu är i slutet då, idag är jag på 39+1

Undertrycket låg på 90 och övertrycket låg på omkring 140, protein ska kollas på Fredag när jag ska tillbaka dit. Jo jag kände också att det var lite lång tid att vänta, jag vet ju inte riktigt vad som kan hända och hur farligt det kan bli men jag skulle ringa om jag får något symptom som skulle kunna tyda på havandeskapsförgiftning

Jag har också haft högre blodtryck på slutet, inget protein i urinen dock och inga andra symtom på havandeskapsförgiftning men de e ju bra att dom kollar upp det. Jag tror inte du behöver oroa dig om du inte har några andra symtom men det skadar nog inte om du försöker vila så mycket som möjligt.
  • Towandaa
    DevilsDaughter skrev 2014-06-23 12:28:56 följande:

Grattis Evelina! Vilket fint namn! 

Towandaa: Ska du till MVC eller förlossningen? 

Tinzu: Läste häromdagen att det är vanligt att blodtrycket höjs i slutet.. Men det ska ju inte skjuta i höjden.. men vid minsta tecken på att det skulle tyda på havandeskapsförgiftning så antar jag att de sätter igång dig, du är ju ändå fullgången.. Hur högt var blodtrycket och hur långt har du gått? Kollade de protein i urinen? Kan kan inte mkt om havandeskapsförgiftning, men jag kan tycka att det låter lite länge att vänta till fredag med att kolla igen..

Kommit hem igen efter koll på sjukhuset (var på ultraljud där de gör denna koll i Sundsvall). CTG och läkarkontroll, han provade att göra en hinnsvepning till för att se om de har nån effekt den här gången. Har nu en hel del sammandragningar/värkar så får väl se om det fortsätter eller avtar igen som förra veckan. Riktigt trött nu. Mår dock överlag bra och bebis frodas så det är jag glad över. Sista kollen på fredag 08.00 och då blir det igångsättning om det inte händer något innan.
    Jag får gå på så regelbundna kontroller på sjukhuset eftersom jag är 40+ och då har de som policy att ha mer koll på mamman de sista veckorna. Man blir kollad 41+1, 41+3 och på 42+1 blir man igångsatt. Eftersom jag och bebis mått bra under hela graviditeten så vill de inte skynda på mer utan låta tiden ha sin gång och det är väl helt rätt.
  • DevilsDaughter

jansson: har också fått såna ryck emellanåt och det känns bra när man kan få känna sig lite effektiv ibland!

Kia: Liknande också lite sådär skumt. Men antar man kan göra det utan att det är nåt.

Kropfan: Känns bra med ett slutdatum ändå va? Hoppas dock det kommer igång för dig innan!

Tinzu: ok, hoppas det inte blir något av det.. Va vaksam på hur du mår och ring hellre en gång för mkt än för lite om du skulle känna dig konstig eller må dåligt. Och som jansson säger, vila!

Towandaa: Tryggt ändå att de kollar så pass ofta! Det är jättebra tycker jag!

En fråga... Mina förvärkar känns som sagt pyttelite om ens något alls. Fick en förvärk för typ 30 minuter sen, den kändes litegrann men absolut ingen smärta inblandat alls. Så fick jag en till precis nyss och den kändes först svagare än den jag hade för 30 minuter sen, man brukar ju känna ganska tidigt i förvärken om den kommer bli starkare eller svagare än den man hade innan, tänkte då typiskt, denna är svagare än förra.
    Men så började bebisen röra sig ordentligt mitt i förvärken, typ tryckte ut med rumpan åt ena sidan, fötterna åt andra sidan och så bökade den neråt med huvudet samtidigt. Helst plötsligt så gjorde förvärken nästan ont, det var helt klart den förvärk som känts mest smärtliknande av alla jag haft denna graviditeten. Kändes som en underbar smärta haha. Alltså det gjorde inte bara ont där bebisen tryckte ut med sina kroppsdelar utan det kändes i hela livmodern och ryggen med tror jag och särskilt längst ner i magen. 
    Alltså jag hatar ju att hoppas i onödan och jag har ju inte gjort annat nu i flera veckor och jag vet ju att det logiska är att det gjorde ont bara för att bebisen rörde sig så kraftigt mitt under förvärken och att det antagligen inte hade med förvärkens intensitet att göra alls. Men jag kan ändå inte låta bli att bli uppspelt över detta! Så frågan, har ni känt att bebisen rört sig någon gång under en förvärk och har ni då upplevt att förvärken blivit starkare av det?

• unborn

Gör det ont att få hinnsvepning? Hur går d till, stoppar dem in hela handen eller? Måste ju vara svårt att komma åt :S

Får man det bara om man är öppen några cm?

Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!