• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • Marten

Oerhort viktigt med en OPARTISK sexualundervisning i skolan dar man lyfter fram alla perspektiv pa sexuallitet, att det ar otrevligt med AIDS, att kondom ar bra, att nej ar nej, hur kroppen funkar, att tjejjer far mens och killar nattlig sadesavgang. Att det vaxer har pa kroppen (eftersom ta mig fan alla brudar ar slatrakade idag), att man inte maste ha guldringar i muttan.....osv

OERHORT VIKTIGT

• fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 15:39:37 följande:
    Du svarar fortfarande inte på mina frågor.

1. Vad är det som särskiljer sexualundervisningen från all annan undervisning? Ska vi undvika alla områden med någon värdeladdning då det alltid kan finnas något barn som känner obehag? 
    2. Tror du inte att professionella pedagoger är medvetna om att barn har känslor och kan reagera olika inför olika känsloladdade ämnen?

När det gäller personen i fråga som mår dåligt pga sina sexuella erfarenheter så är knappast skolan boven i dramat och den del skolan har ansvar för så skulle jag snarare säga att bristen på undervisning i sex- och samlevnad då varit problemet.
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag. Sexualundervisningen ser ju tydligen ut på olika vis i olika skolor... och det är det jag frågar om......Hur det ut i er skola?
    På vissa sexualundervisningar går RFSU in och läraren är inte ens med i undervisningen har jag hört.... Jag har inte svaren... jag ställer frågor för att se hur det ser ut på olika skolor och vad föräldrar tycker.
    2) Jo, jag tror att professionella pedagoger kan hjälpa barnen. Är alla professionella lärare?? Två lärare i min stad blev avstängd förra året pga att de ofredade barn sexuellt.

• fågelvinge
    nanneN skrev 2014-03-26 15:50:15 följande:
    Nej, men jag har å andra sidan aldrig frågat heller.
    Jag vet ärligt talat inte när dom har svenska, matte, religion eller hemkunskap heller.

Inte på detaljnivå, nej.
    Men jag vet heller inte exakt vad dom lär sig i dom andra ämnena.

Jag har inte frågat, men jag ser ingen anledning till varför mitt barn skulle må dåligt av utbildning. Hade jag haft minsta lilla anledning att misstänka att mitt barn mår dåligt, så hade jag givetvis frågat.

Om vi är oroliga så kan vi ju faktiskt fråga?

Ja. Annars finns risken att personer som du totalt fuckar upp mitt barns sexliv, och det kommer jag aldrig att acceptera!

Det ska vara precis samma regler som för all annan undervisning.
    Det handlar om utbildning, sen spelar det ingen roll om ämnet är sex, religion eller matte.

Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???  Eller är det fel??? Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??  Mångifte kanske är bra?? Är det okey om skolan undervisar så??
  • fågelvinge
    nanneN skrev 2014-03-26 15:54:28 följande:
    Du påstår i rubriken att sexualundervisningen kränker barnen.
    Du får gärna utveckla och förklara vad du anser är så kränkande, eftersom du ännu inte pekat ut någonting som borde kunna uppfattas som kränkande.
    Kränkande är när någon känner sig kränkt och inte får lämna rummet
  • fågelvinge
    Marten skrev 2014-03-26 15:57:30 följande:
    Oerhort viktigt med en OPARTISK sexualundervisning i skolan dar man lyfter fram alla perspektiv pa sexuallitet, att det ar otrevligt med AIDS, att kondom ar bra, att nej ar nej, hur kroppen funkar, att tjejjer far mens och killar nattlig sadesavgang. Att det vaxer har pa kroppen (eftersom ta mig fan alla brudar ar slatrakade idag), att man inte maste ha guldringar i muttan.....osv

OERHORT VIKTIGT
    Helt rätt...skolan borde ta fram alla perspektiv... även rätten att inte ha sex...rätten att Gifta sig innan äktenskap och rätten att ha fler fruar än en och rätten att vara omskuren och ..ja det finns ju hur mycket som helst att lära ut...
    Mina frågor är fortfarande frågor..... HUR SER DET UT I DINA BARNS SKOLA?
  • Marten

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?

Nej, jag blir glatt overraskad nar de berattar om det dar "snuskiga-fnittriga-spannande" och hur de ser pa hela saken med sex och kroppen.

2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?

Allt som ar viktigt hoppas jag. Opartiskt och informativt. Vad det an ar sa ar det 1000x battre an vad de finner pa internet.

3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?

De mar jattebra att fa detta forklarat for sig utan att forst behova konfronteras av skuldbelaggande eller alla dessa harporrfilmer som finns pa natet.

4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

Da har du problem med kommunikationen mellan dig och dina barn. Du har skapat en otrygg miljo dar dina barn inte litar pa dig tillrackligt for att kunna kanna sig sakra och beratta.
    Skarpning om det ar sa...hur skall du kunna hjalpa dina barn isafall.

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??

Varfor inte, vad ar det som ar sa fruktansvart med det?
    Skulle du motargumentera med lararen om det som lars ut inte overenstammer med din uppfattning medans det ligger i linje med modern forsknig och vetenskap (lite som Adam och Eva vs BigBang)

6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

Din barn har redan skolplikt, det ar tvingade till narvaro om det inte rader verkligt starka skal till varfor. Och jag kan inte finna nagot (etiskt/politisk/religiost)skal till att vissa barn inte ar med i all undervisning.

• lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 16:04:43 följande:
    Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???  Eller är det fel??? Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??  Mångifte kanske är bra?? Är det okey om skolan undervisar så??
    Nu förstår jag inte alls. Lugna ner dig och omformulera dig kanske?

Sexualundervisningen i skolan går för det mesta ut på att man inte måste göra vissa saker för "vara normal", har jag uppfattat det som. Att det är okej att slippa sex, det är okej att vara intresserad av sex. Sen lär man ut en hel del användbar fakta, så som vilka könssjukdomar det finns, hur man skyddar sig från dem, några exempel på preventivmedel, lite om hur en graviditet går till (9 månader, moderkaka etc), man nämner att vissa är hetero, vissa bi, vissa homosexuella... Greppet som man hade i min skola, att eleverna får ställa frågor, tror jag förekommer på rätt många ställen. På många ställen visar man film (i mellanstadiet fick vi se en film om puberteten t ex).
    Men varför lägga upp konstgjorda regler om att vaginalt samlag är bra, men t ex anala samlag är dåliga? Ungefär som att på musiklektionerna säga att folkmusik är bra, men hiphop är dåligt? För det verkar som det är det du vill att skolan ska göra...

Sexualkunskap är inte ett ämne för sig på schemat. Därför blir dina frågor om "vilken dag i veckan det sker på" rätt larviga. Sexualkunskapen behandlas oftast som ett kapitel i NOn, och de flesta biologiböcker för högstadiet har ett kapitel om sex. Om du vill veta vad som står i dem är det ju bara att läsa, många bibliotek har inne högstadieböcker. Ibland har vissa skolor (kanske framför allt gymnasier) temaveckor med relationstema också, där man pratar om kärlek, vänskap, sex, etc.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att sexmissbruk ökar. Det finns väl knappt ens vetenskapligt konsensus för vad sexmissbruk ÄR. Ingen diagnosticeras med "nymfomani" längre, som för 100 år sen... Och allting kan missbrukas. Det finns dem med ätstörningar - ändå har vi idrott och hemkunskap. Det finns dem som sitter alldeles för mycket vid datorn - ändå har vi datorkunskap. Om något så borde en balanserad utbildning kunna varna om riskerna med olika aktiviteter. I idrotten pratar om träningsvärk, vanliga träningsskador, nyttan med uppvärmning. När man pratar om sex under NO-timmarna brukar man prata om könssjukdomar, och också om hur viktigt samtycke är.

Att vissa skolor inte har kompetensen själva att våga prata om sex och relationer på ett bra sätt är sorgligt. Men om kompetensen inte finns, kanske det är bättre att hyra in en expert än att bara gissa själv. Men min lärare var rätt bra iaf.
    Sen är det inte alls ovanligt att skolor tar in gäster för att föreläsa om saker. Till min skola kom en snubbe från Sverok för att förklara hur föreningar funkar. Jag själv har varit gästföreläsare på både gymnasier och universitet om fornnordisk religion.

Du verkar tycka att RFSU har extrema åsikter eller liknande. Kan du säga konkret, vilka dessa extrema och olämpliga åsikter är?
  • lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 16:06:28 följande:
    Kränkande är när någon känner sig kränkt och inte får lämna rummet
    Är det kränkande när ett barn från en religiöst fundamentalisk familj måste skriva prov på evolutionsteorin? ;) Eller är det bara sex då vetenskapen ska åsidosättas och vi ska gå på tyckande och moral?
  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:59:58 följande:
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag. Sexualundervisningen ser ju tydligen ut på olika vis i olika skolor... och det är det jag frågar om......Hur det ut i er skola?
    På vissa sexualundervisningar går RFSU in och läraren är inte ens med i undervisningen har jag hört.... Jag har inte svaren... jag ställer frågor för att se hur det ser ut på olika skolor och vad föräldrar tycker.
    2) Jo, jag tror att professionella pedagoger kan hjälpa barnen. Är alla professionella lärare?? Två lärare i min stad blev avstängd förra året pga att de ofredade barn sexuellt.

1. Ökade problem i samhället = mer undervisning i sex och samlevnad behövs.
    2. Ja, det finns rötägg inom alla yrkeskategorier. Man kan bli sexuellt utnyttjad hos en läkare också...innebär det att vi halt ska sluta att ägna oss åt medicin som verksamhetsområde? Samma som på fråga ett. Problem löses med att barn och ungdomar får goda kunskaper med sig på vägen. 

Detta är skolans ansvar under år 7-9. Vad i följande finner du skrämmande och kränkande?
    Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.
  • nanneN
    Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???
    Nej, det tycker jag inte. Sex innan giftermål anser jag helt och hållet vara upp till var och en att bestämma själva. Undervisningen ska givetvis upplysa om att det är ett alternativ för dom som föredrar det, men den ska inte på något vis förespråka eller försköna ett val över något annat.
    Skolans uppgift är att lära ut fakta, inte åsikter.
    Eller är det fel???
    Som sagt, rätt eller fel är upp till var och en.
    För min del är det fel, jag älskar sex men är inte gift. Däremot finns det många som inte vill ha sex innan äktenskapet, så för dom är det säkert rätt.
    Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??
    Eftersom alla är olika. Det som är rätt för en person kan vara väldigt fel för en annan.
    Ett påstående kan alltså mycket väl vara både rätt och fel, helt beroende på vem du frågar.
    Du verkar tycka att sexualundervisning är väldigt fel, medans jag tycker att det är helt otroligt rätt och gärna skulle se mycket mer av det i skolan. Så beroende på vem av oss du frågar så kommer du att få olika svar på vad som är rätt och fel.
    Mångifte kanske är bra??
    Det är inte min grej, men det finns många som tycker det är bra.
    I Sverige är det dock olagligt, så här skulle jag undvika det. Och jag är rätt säker på att ungarna i skolan blir upplysta om att det är olagligt.
    Är det okey om skolan undervisar så??

Undervisar hur? Du har bara rabblat massa osammanhängande frågor så jag vet inte riktigt vad det är du ber mig ta ställning till här.

Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?