Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?
Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.
Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.
När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?
Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.
Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information:
">
http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/
homosex
" target="_blank">
Så får du orgasm
" target="_blank">
..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube
Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.
Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.
Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...
Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:
1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?