• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • Flickan och kråkan

Det intressanta med ditt inlägg TS är att kritiken av sexualundervisningen i skolan vanligtvis består i dess icke-varande . Den stora diskussionen på vår skola (högstadie) vad gäller just undervisningen i sex och samlevnad är hur man ska göra den till något riktigt bra med tanke på att de via andra medier numera redan vet mer än allt. Större fokus på framför allt relationsbiten, känslor etc. Samtal kring värderingar, kvinnligt, manligt, förvrängda bilder av "normalitet" osv. 

• Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:43:06 följande:
    Jag diskuterar inte mina barns skola i denna tråd. Vi har en bra skola. Jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen i allmänhet och på sexualundervisningen
    Det gjorde inte jag heller, utan ställde en generell fråga till dig. Du får gärna svara .
  • Ragnar

Jag tycker det är bra att det finns sexualundervisning i skolan. De barn vars föräldrar kritiserar denmest är nog de barn som mest behöver den.
    Kan inte se hur mina barn skulle kunna bli kränkta av sexualundervisning. Att ta upp att tex. kärnfamiljen inte är det enda riktiga är ju bara bra. Då behöver alla de barn som inte lever i en kärnfamilj känna sig onormala. Jag tror det finns andra saker som gör att ett samhälle förfaller än att inte bejaka det traditionella manliga och kvinnliga. Trångsynthet tex. det tror jag är betydligt farligare.
    Jag tror även att föräldrarnas inställning påverkar barnen mer än man tror. Tror inte barn påverkas nämnvärt av sexualundervisningen i skolan, men det är i alla fall bra att de får informationen och redskap för att ha möjlighet att skapa sig en egen inställning.

• fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 14:48:00 följande:
    Det gjorde inte jag heller, utan ställde en generell fråga till dig. Du får gärna svara .
    Dina frågor: Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? 
    Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .

Mitt svar: Jag reagerade utifrån den filmen jag har lagt in första länken på. (har du sett den?) och då började jag fundera. Och sedan kom mina frågor som jag tänkte att det var intressant att se hur föräldrar tänkte i det här.

Mina barn och jag har pratat mycket om det sexuella och vad som är viktigt i livet. Kärlek är viktigt för oss och att sex är något fint som inte går att sälja. Jag har tre barn och de stora barnen har egna familjer och kärlek. Men jag vet andra familjer där det finns problem för barnen inte vet hur de ska hantera sina sexuella känslor. Ett barn där har provat alla olika sexuella varianter och han mår dåligt nu. Han vill inte ha familj och vill bara hitta nya sexkontakter. Kanske jag blev lite orolig för om skolan idag lär ut "fel" signaler till barnen. Men självkart som du säger så är det vi föräldrar som ska ta inlärning och värderingsfrågorna med våra barn. Men jag tänker på alla som inte har föräldrar som kan det. Jag undrar hur olika skolor gör här och vad föräldrar tycker och tänker, det var ju en mer allmän fundering liksom.
  • fågelvinge
    Lucius Vorenus skrev 2014-03-26 15:00:26 följande:
    Tror du att det inte finns muslimer som undervisar i religionskunskap idag?
    Du missade mina frågor va?
  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:28:21 följande:
    Dina frågor: Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? 
    Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .

Mitt svar: Jag reagerade utifrån den filmen jag har lagt in första länken på. (har du sett den?) och då började jag fundera. Och sedan kom mina frågor som jag tänkte att det var intressant att se hur föräldrar tänkte i det här.

Mina barn och jag har pratat mycket om det sexuella och vad som är viktigt i livet. Kärlek är viktigt för oss och att sex är något fint som inte går att sälja. Jag har tre barn och de stora barnen har egna familjer och kärlek. Men jag vet andra familjer där det finns problem för barnen inte vet hur de ska hantera sina sexuella känslor. Ett barn där har provat alla olika sexuella varianter och han mår dåligt nu. Han vill inte ha familj och vill bara hitta nya sexkontakter. Kanske jag blev lite orolig för om skolan idag lär ut "fel" signaler till barnen. Men självkart som du säger så är det vi föräldrar som ska ta inlärning och värderingsfrågorna med våra barn. Men jag tänker på alla som inte har föräldrar som kan det. Jag undrar hur olika skolor gör här och vad föräldrar tycker och tänker, det var ju en mer allmän fundering liksom.
    Du svarar fortfarande inte på mina frågor.

1. Vad är det som särskiljer sexualundervisningen från all annan undervisning? Ska vi undvika alla områden med någon värdeladdning då det alltid kan finnas något barn som känner obehag? 
    2. Tror du inte att professionella pedagoger är medvetna om att barn har känslor och kan reagera olika inför olika känsloladdade ämnen?

När det gäller personen i fråga som mår dåligt pga sina sexuella erfarenheter så är knappast skolan boven i dramat och den del skolan har ansvar för så skulle jag snarare säga att bristen på undervisning i sex- och samlevnad då varit problemet.
  • fågelvinge
    Ragnar skrev 2014-03-26 15:21:50 följande:
    Jag tycker det är bra att det finns sexualundervisning i skolan. De barn vars föräldrar kritiserar denmest är nog de barn som mest behöver den.
    Kan inte se hur mina barn skulle kunna bli kränkta av sexualundervisning. Att ta upp att tex. kärnfamiljen inte är det enda riktiga är ju bara bra. Då behöver alla de barn som inte lever i en kärnfamilj känna sig onormala. Jag tror det finns andra saker som gör att ett samhälle förfaller än att inte bejaka det traditionella manliga och kvinnliga. Trångsynthet tex. det tror jag är betydligt farligare.
    Jag tror även att föräldrarnas inställning påverkar barnen mer än man tror. Tror inte barn påverkas nämnvärt av sexualundervisningen i skolan, men det är i alla fall bra att de får informationen och redskap för att ha möjlighet att skapa sig en egen inställning.
    Jag tycker också att man ska ge en undervisning på ett bra sätt och förklara att vi alla är och tycker olika.
    Själv är jag en kvinna som kör långtradare. Och jag gillar kvinnliga män. Men jag ser också familjen som en bas för trygghet och kärlek. Jag har en långhårig man och för min del så får saker vara manliga eller kvinnliga men att vi får välja vad vi själva vill vara.

Tittade du på första länken jag lagt in?
    " rel="nofollow" target="_blank">

Det var den jag såg först och sedan kom lite många tankar i mitt huvud. och..ja, ..det blev väldigt virrigt skrivet...
    Frågorna är allmänna och handlar inte om mig eller mina barn...Det här var mina frågor....men du måste inte svara på dom:

4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
    5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
  • nanneN
    fågelvinge skrev 2014-03-26 11:26:23 följande:
    Nej, men jag har å andra sidan aldrig frågat heller.
    Jag vet ärligt talat inte när dom har svenska, matte, religion eller hemkunskap heller.
    Inte på detaljnivå, nej.
    Men jag vet heller inte exakt vad dom lär sig i dom andra ämnena.
    Jag har inte frågat, men jag ser ingen anledning till varför mitt barn skulle må dåligt av utbildning. Hade jag haft minsta lilla anledning att misstänka att mitt barn mår dåligt, så hade jag givetvis frågat.
    Om vi är oroliga så kan vi ju faktiskt fråga?
    Ja. Annars finns risken att personer som du totalt fuckar upp mitt barns sexliv, och det kommer jag aldrig att acceptera!
    Det ska vara precis samma regler som för all annan undervisning.
    Det handlar om utbildning, sen spelar det ingen roll om ämnet är sex, religion eller matte.

• nanneN

Du påstår i rubriken att sexualundervisningen kränker barnen.
    Du får gärna utveckla och förklara vad du anser är så kränkande, eftersom du ännu inte pekat ut någonting som borde kunna uppfattas som kränkande.

Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?