• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • lykantrophona

Det är fritt fram att debattera. Ingen försöker censurera dig. Ditt inlägg står ju här, och om du nu har synpunkter på undervisningen i skolan är det väl bara att mejla dem eller något. Däremot är inte folk skyldiga att hålla med dig, och så länge som folk håller sig till skollagen och läroplanen bryr jag mig inte om muslimer lär ut religionskunskap eller inte... dålig jämförelse - en muslim kan vara neutral i en undervisningssituation, och om en person inte kan hålla sig till läroplanen, spelar det ingen roll varför.

Jag orkar faktiskt inte ta mig igenom en hel video på 11 min med någon konservativ gubbe. Om det finns en nedskriven version av debatten så läser jag den gärna. Men det lilla jag såg är precis likadant som tidigare kritik jag läst, som jag helt enkelt inte håller med om. För det första tror folk att RFSU sköter all sexualundervisning i skolorna: vilket inte är sant. För det andra så tycker jag att deras värderingar, att sex ska vara ömsesidigt och styras av individens fria vilja istället för traditioner, är vettiga. Att försöka gömma undan information från skolungdomar rimmar illa med vad skolan ska vara till för: spridandet av kunskap.
    Att säga att skolan måste dölja information om vissa lagliga, relativt vanliga sexpraktiker i sexualundervisninen, är som att säga att skolan inte ska prata om vissa musikgenrer i musikundervisningen, eller att man måste censurera konsten som visas på bildundervisningen. Vissa saker är viktigare än andra, ja, men när elever undrar så är det bäst att svara på deras frågor.

Sen, alla videor som RFSU har på sin youtube är ju inte riktade till högstadiet. RFSU riktar sig till alla, även pensionärer, och deras youtube har därmed videor med allt från hur man kan ha sex på väldigt grundläggande nivå, till debatter och filmer från evengemang.
    Du länkar till videon "heterosex och samlag är inte samma sak", men hävdar att den handlar om homosexualitet. Det gör den ju inte. Den säger bara att heterosexuella par kan göra annat än kuk-i-fitta-knull, och att det är annat än olika ställningar som kan variera sexet (t ex blickar, var man håller händerna etc).

• fågelvinge
    Natulcien skrev 2014-03-26 13:32:37 följande:
    Att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter betyder inte att det är förbjudet med manligt och kvinnligt.
    Det betyder att kvinnlig inte ska behöva vara synonymt med 'sexig, smal, undergiven' t.ex. och att manligt inte ska vara synonymt med 'tuff, stark, dominant'. Det betyder att det är okej med gråtande män och kvinnliga officerare. Det betyder valfrihet istället för könsbundna stereotyper.

Och vad gäller sexualundervisning så är det ju en viktig del av ungdomars utbildning och väg ut i livet.
    De där filmerna som du länkar till är knappast "det värsta" som en 14-åring kan hitta på nätet och du är rädd för sexualupplysning... Det är väl bättre att de lär sig att glidmedel kan vara bra om man vill ha analsex än att de hittar porrfilmer på nätet som idealiserar analsex och får det att framstå som något som "riktiga män" måste ha och "riktiga kvinnor" älskar...? Eller?

Sen har jag full förståelse för att sexualundervisningen kan vara ett känsligt kapitel för elever som kommer från en kultur där sex inte är lika exploaterat och öppet som här i Sverige, utan ses som något man håller inom hemmets väggar. Men i de fallen får man väl föra en dialog med skolan och komma fram till en rimlig väg att gå.
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

• fågelvinge
    Madmoiselle skrev 2014-03-26 13:33:12 följande:
    Nej,barnen kan inte välja, varesig det här eller om de ska lära sig använda en symaskin på slöjden eller lära sig landskapen i geografin. Grejen med skolan är att alla ska få samma kunskap. Grundskolan ska vara en kunskapsplattform med information som barnen behöver senare i vuxenlivet, sex och samlevnad är en av dessa kunskaper. Det handlar om dina barns rättigheter, inte om dina rättigheter.
    Så ett barn som inte vill titta på film där man visar analsex ska bli tvingad att göra det precis som de blir tvingad att sy på syslöjden.... det är inte för min skull jag tar upp detta ämne!
  • Ängel1307
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:35:58 följande:
    ps...jag håller med dig om att den undervisningen du beskriver skulle vara bra för barnen. Du fick antagligen en vettig sexualundervisning då du gick i skolan. Och det finns skolor som har vettig undervisning fortfarande.
    Men hur vet jag att mitt barn får en vettig undervisning om skolan inte informerar?

Undervisa själv ditt barn angående sex och samlevnad. Lär barnet tidigt att respektera andra människor, inklusive i sexakten. Lär ditt barn det du anser är viktigast. Se till att barnet lär sig om sjukdomar och skydd.

Lämna inte allt till skolan, du som förälder har ett ansvar för att lära ditt barn saker. Om ditt barn är 14 år bör du snart (igår) haft samtalet med barnet.....
  • lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:45:28 följande:
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

När kollar man på porrfilm i skolan? Inte ens klippen du lagt upp (som RFSU själva beskriver som "för vuxna") är ju porr.

Visst kan föräldrarna lära sina ungar att använda glidmedel. Föräldrarna kan lära sina ungar att räkna, laga mat, sy, skriva och åka skridskor också. Lika bra att vi avskaffar hela skolan alltså. ;) Eller så är det så att skolan är till för att lära ungdomarna inför livet, och där ingår även sexualkunskap. Jag förstår inte varför glidmedel vore någon farlig kunskap för tonåringar? Det är ju användbart, inte bara när det gäller sex, utan även för att lättare föra in tamponger, används i läkarundersökningar, etc.

Många föräldrar lär heller inte deras barn allt de behöver. Därför är det bra att skolan finns, med en gemensam läroplan, som försöker se till att alla barn får samma rättvisa chans till att ta till sig kunskap. Du kanske förklarar för dina barn hur man använder glidmedel och att det är användbart vid analsex. Men många föräldrar pratar aldrig med sina barn om sex, utan hoppas att skolan gör det.

Hur gick sexualundervisningen i högstadiet till för min del?
    Jo, vi läste i boken om sådant som könsorganens delar, könssjukdomar och hur man skyddar sig mot dem. Dessa delar ingick i ett prov senare. Vi pratade mycket med läraren, vi fick ställa frågor helt fritt. Så vi pratade en hel del om homosexualitet, fetishism och skillnaden mellan läggning och handling (dvs, du blir inte bög bara för att du prövat att kyssa en annan kille en gång). Egentligen hade det kunnat göras bättre, men det var fortfarande bättre än vad vissa klasser har haft, har jag förstått det.

Vilken slags sexualundervisning tycker du vore bäst? Eller vill du inte att det ska existera alls?
  • fågelvinge
    Natulcien skrev 2014-03-26 13:38:27 följande:
    Kontakta skolan och begär ut kursplanen i ämnet. Borde inte vara några som helst problem.
    Jag har en bra skola så jag klagar inte på min skola... Jag undrar hur det ser ut på andra skolor , om föräldrarna vet vad barnen undervisas om....och jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen om den ger fel signaler till barnen om sex och kärlek. och jag undrar hur föräldrar ser på det att barnen känner sig kränkt att se vissa filmer tex. ska man tvinga barnen till det i skolan? Barnen kanske har utsatts för övergrepp. Ska inte barnen få slippa bli utsatt genom bilder de inte vill se?  Föräldrarna kanske vill lära barnen mer om kärlek än om sex, och då undrar jag vad andra anser om det. ska föräldrarna inte ha något att säga till om?
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:45:28 följande:

Det ena utesluter väl inte det andra. Självklart ska du prata om sex med ditt barn. Vem har sagt att du är oduglig?
    Men det betyder ju inte att skolan inte ska göra det också. Det finns ju barn vars föräldrar inte vill prata om sex, och då är det ju bra att skolan tar den biten.
    Och vem har sagt att barn måste titta på porrfilm? Jag skrev bara att 14-åringar kanske råkar googla fram en porrfilm på nätet. Och om de bara får sin upplysning om sex via det de själva hittar på nätet, i form av filmer, bilder, serier etc. som kanske är våldsamt eller könsstereotypt, så är det ju nödvändigt att det finns en skola kan ge en mer jämställd, human och ojektiv sexualupplysning.
  • fågelvinge
    Nyfikna72 skrev 2014-03-26 13:40:59 följande:
    Vad är det för barn som är kränkta?
     Barn som har varit utsatta för övergrepp blir kränkta. Barn som inte vill se film som liknar porrfilm och barn som inte vill lära sig alla olika ställningar innan de ens har börjat tänka på sex kan bli kränkta. Barn som har fått en uppfostran om att kärlek och sex är något fint och att man inte ska titta på porrfilm eller läsa porrtidningar kan bli kränkta. Man pratar om att alla har rättighet att säga ifrån, att alla ska bli respekterade, att man ska säga ifrån när något känns olustigt eller fel..... får barnen säga ifrån i skolan???
  • Flickan och kråkan

Som arbetande i skolan så är min spontana fråga: TS har du varit med om sexualundervisning i grundskolor (senaste tiden)? Om du har barn i skolan så verkar du inte vara en förälder som är särskilt aktiv i dina barns skolgång. Jag har barn som är på väg in i skolans värld. Som skolans värld ser ut idag så är jag orolig för kränkningar......men verkligen inte av sexualundervisningen med den vinkling du har. 

• Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:58:28 följande:
    Jag har en bra skola så jag klagar inte på min skola... Jag undrar hur det ser ut på andra skolor , om föräldrarna vet vad barnen undervisas om....och jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen om den ger fel signaler till barnen om sex och kärlek. och jag undrar hur föräldrar ser på det att barnen känner sig kränkt att se vissa filmer tex. ska man tvinga barnen till det i skolan? Barnen kanske har utsatts för övergrepp. Ska inte barnen få slippa bli utsatt genom bilder de inte vill se?  Föräldrarna kanske vill lära barnen mer om kärlek än om sex, och då undrar jag vad andra anser om det. ska föräldrarna inte ha något att säga till om?
    Nu har ju jag bara en 3,5-åring så sexualundervisning är ju inte aktuellt än...
    Men när det blir dags så kommer vi föräldrar att prata med honom om detta. Och jag kommer förhoppningsvis att ha en så pass bra kommunikation med både sonen och skolan att jag har viss koll på vad undervisningen går ut på och syftar till.

Kan du specificera det där med kränktheten mer? Vem är kränkt, och av vad?
    Om ett barn har utsatts för övergrepp så får man ju hoppas att föräldarna kommunicerar det till skolan så att de kan vidta åtgärder..? Jag tycker att en öppen kommunikation mellan skola och föräldrar är jätteviktig.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?