Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Varför behandla sexualundervisning som annorlunda från något annat man tar upp under biologitimmarna?

"Vet du som förälder vilken dag ditt barn har ekologi i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i ekologiundervisningen?

Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på ekologigenomgångarna? Vad tycker ni?"

Sex är en del av livet. Grundskolan ska förbereda barn och ungdomar, inte bara för vidare studier eller jobb, utan för livet i allmänhet. Det är därför vi har saker som hemkunskap, slöjd, prat om värderingar, demokrati, osv. I och med att det inte finns någon obligatorisk sexualundervisning efter högstadiet, så måste man klämma in det som är nödvändigt där. Ja, inte fick jag lära mig hur man hade analsex i högstadiet (jag är ändå ganska ung), men om någon hade frågat så förtjänar de ju ett bra svar, eller hur?

Att motverka traditonella könsroller kan handla om att uppmuntra till eget tänkande och fritt val. Att tjejer inte behöver "ligga och ta emot". Att killar inte behöver bevisa sig själv genom hur många de har sex med. Att det är okej att inte vilja bli ihop med någon. Att tjejer inte är antingen horor eller madonnor. Att man inte måste vara på ett visst sätt bara för att man har vissa könsorgan. Osv.

• lykantrophona

Det är fritt fram att debattera. Ingen försöker censurera dig. Ditt inlägg står ju här, och om du nu har synpunkter på undervisningen i skolan är det väl bara att mejla dem eller något. Däremot är inte folk skyldiga att hålla med dig, och så länge som folk håller sig till skollagen och läroplanen bryr jag mig inte om muslimer lär ut religionskunskap eller inte... dålig jämförelse - en muslim kan vara neutral i en undervisningssituation, och om en person inte kan hålla sig till läroplanen, spelar det ingen roll varför.

Jag orkar faktiskt inte ta mig igenom en hel video på 11 min med någon konservativ gubbe. Om det finns en nedskriven version av debatten så läser jag den gärna. Men det lilla jag såg är precis likadant som tidigare kritik jag läst, som jag helt enkelt inte håller med om. För det första tror folk att RFSU sköter all sexualundervisning i skolorna: vilket inte är sant. För det andra så tycker jag att deras värderingar, att sex ska vara ömsesidigt och styras av individens fria vilja istället för traditioner, är vettiga. Att försöka gömma undan information från skolungdomar rimmar illa med vad skolan ska vara till för: spridandet av kunskap.
    Att säga att skolan måste dölja information om vissa lagliga, relativt vanliga sexpraktiker i sexualundervisninen, är som att säga att skolan inte ska prata om vissa musikgenrer i musikundervisningen, eller att man måste censurera konsten som visas på bildundervisningen. Vissa saker är viktigare än andra, ja, men när elever undrar så är det bäst att svara på deras frågor.

Sen, alla videor som RFSU har på sin youtube är ju inte riktade till högstadiet. RFSU riktar sig till alla, även pensionärer, och deras youtube har därmed videor med allt från hur man kan ha sex på väldigt grundläggande nivå, till debatter och filmer från evengemang.
    Du länkar till videon "heterosex och samlag är inte samma sak", men hävdar att den handlar om homosexualitet. Det gör den ju inte. Den säger bara att heterosexuella par kan göra annat än kuk-i-fitta-knull, och att det är annat än olika ställningar som kan variera sexet (t ex blickar, var man håller händerna etc).

• lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:45:28 följande:
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

När kollar man på porrfilm i skolan? Inte ens klippen du lagt upp (som RFSU själva beskriver som "för vuxna") är ju porr.

Visst kan föräldrarna lära sina ungar att använda glidmedel. Föräldrarna kan lära sina ungar att räkna, laga mat, sy, skriva och åka skridskor också. Lika bra att vi avskaffar hela skolan alltså. ;) Eller så är det så att skolan är till för att lära ungdomarna inför livet, och där ingår även sexualkunskap. Jag förstår inte varför glidmedel vore någon farlig kunskap för tonåringar? Det är ju användbart, inte bara när det gäller sex, utan även för att lättare föra in tamponger, används i läkarundersökningar, etc.

Många föräldrar lär heller inte deras barn allt de behöver. Därför är det bra att skolan finns, med en gemensam läroplan, som försöker se till att alla barn får samma rättvisa chans till att ta till sig kunskap. Du kanske förklarar för dina barn hur man använder glidmedel och att det är användbart vid analsex. Men många föräldrar pratar aldrig med sina barn om sex, utan hoppas att skolan gör det.

Hur gick sexualundervisningen i högstadiet till för min del?
    Jo, vi läste i boken om sådant som könsorganens delar, könssjukdomar och hur man skyddar sig mot dem. Dessa delar ingick i ett prov senare. Vi pratade mycket med läraren, vi fick ställa frågor helt fritt. Så vi pratade en hel del om homosexualitet, fetishism och skillnaden mellan läggning och handling (dvs, du blir inte bög bara för att du prövat att kyssa en annan kille en gång). Egentligen hade det kunnat göras bättre, men det var fortfarande bättre än vad vissa klasser har haft, har jag förstått det.

Vilken slags sexualundervisning tycker du vore bäst? Eller vill du inte att det ska existera alls?
  • lykantrophona

Ja, barn får väl säga ifrån i skolan. Men skulle man lyssna på all form av gnäll skulle det inte bli någon undervisning. Vissa barn blir "kränkta" av matteläxor. Vissa barn blir kränkta av evolutionsteorin, för deras föräldrar har lärt dem att gud skapade alla djur. Vissa familjer tycker inte att deras barn ska gå på religionsundervisningen, för de inte tycker om neutral information om andras religioner. Vissa föräldrar vill inte att deras barn ska gå på idrotten. osv. osv. Men vi har läroplaner och skolplikt. I vissa fall kan man försöka nå någon form av kompromiss eller individuell lösning. Men varför ska man förneka majoriteten en vettig sexualkunskap bara för att vissa blir kränkta av ordet "kåt" eller bilder på nakna kroppar?

Saken är ju också den att man kollar inte på porr som del i undervisningen. Det är skillnad på att visa illustrationer på sex och att visa porr...

I och med att du länkar till RFSUs informationsfilmer (som dessutom riktar sig till vuxna, inte barn, enligt dem själva) som någon form av exempel på "hemskheterna" i skolan... vad i filmerna tycker du är olämpligt för en 14-åring att lära sig om? Är det hemskt att veta om att man ibland kan få stånd utan att vara kåt ("så funkar orgasmen"), eller att det kan vara trevligt att se varandra djupt i ögonen under sex ("heterosex och samlag är inte samma sak")?

• lykantrophona

Jag tror helt enkelt inte att någon annan än du tycker det finns någon betydande risk för ungdomarna att bli kränkta av sexualundervisningen... Förr var det ju mer sådant, som att homosexuella alltid benämndes som "dem", "avvikande" etc, istället för att acceptera möjligheten att någon i klassen skulle vara gay. Det vet jag sårade många.

Men den lite mer inkluderande och liberala sexualundervisningen vi haft på sistone så verkar det mest vara religiöst konservativa föräldrar som blir kränkta (eller kanske t o m "krenghta" á la FL), inte eleverna.Tungan ute

Du sätter liksom fram en falsk dikotomi. Du verkar mena att antingen kritiserar man sexualundervisningen eller så är man för att barn blir kränkta. Så behöver det inte inte alls vara. Du behandlar sexualundervisningen (oftast en liten del av NO:n) som något helt väsenskilt från allt annat de lär sig i skolan. Jag håller inte med.

• lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 16:04:43 följande:
    Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???  Eller är det fel??? Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??  Mångifte kanske är bra?? Är det okey om skolan undervisar så??
    Nu förstår jag inte alls. Lugna ner dig och omformulera dig kanske?

Sexualundervisningen i skolan går för det mesta ut på att man inte måste göra vissa saker för "vara normal", har jag uppfattat det som. Att det är okej att slippa sex, det är okej att vara intresserad av sex. Sen lär man ut en hel del användbar fakta, så som vilka könssjukdomar det finns, hur man skyddar sig från dem, några exempel på preventivmedel, lite om hur en graviditet går till (9 månader, moderkaka etc), man nämner att vissa är hetero, vissa bi, vissa homosexuella... Greppet som man hade i min skola, att eleverna får ställa frågor, tror jag förekommer på rätt många ställen. På många ställen visar man film (i mellanstadiet fick vi se en film om puberteten t ex).
    Men varför lägga upp konstgjorda regler om att vaginalt samlag är bra, men t ex anala samlag är dåliga? Ungefär som att på musiklektionerna säga att folkmusik är bra, men hiphop är dåligt? För det verkar som det är det du vill att skolan ska göra...

Sexualkunskap är inte ett ämne för sig på schemat. Därför blir dina frågor om "vilken dag i veckan det sker på" rätt larviga. Sexualkunskapen behandlas oftast som ett kapitel i NOn, och de flesta biologiböcker för högstadiet har ett kapitel om sex. Om du vill veta vad som står i dem är det ju bara att läsa, många bibliotek har inne högstadieböcker. Ibland har vissa skolor (kanske framför allt gymnasier) temaveckor med relationstema också, där man pratar om kärlek, vänskap, sex, etc.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att sexmissbruk ökar. Det finns väl knappt ens vetenskapligt konsensus för vad sexmissbruk ÄR. Ingen diagnosticeras med "nymfomani" längre, som för 100 år sen... Och allting kan missbrukas. Det finns dem med ätstörningar - ändå har vi idrott och hemkunskap. Det finns dem som sitter alldeles för mycket vid datorn - ändå har vi datorkunskap. Om något så borde en balanserad utbildning kunna varna om riskerna med olika aktiviteter. I idrotten pratar om träningsvärk, vanliga träningsskador, nyttan med uppvärmning. När man pratar om sex under NO-timmarna brukar man prata om könssjukdomar, och också om hur viktigt samtycke är.

Att vissa skolor inte har kompetensen själva att våga prata om sex och relationer på ett bra sätt är sorgligt. Men om kompetensen inte finns, kanske det är bättre att hyra in en expert än att bara gissa själv. Men min lärare var rätt bra iaf.
    Sen är det inte alls ovanligt att skolor tar in gäster för att föreläsa om saker. Till min skola kom en snubbe från Sverok för att förklara hur föreningar funkar. Jag själv har varit gästföreläsare på både gymnasier och universitet om fornnordisk religion.

Du verkar tycka att RFSU har extrema åsikter eller liknande. Kan du säga konkret, vilka dessa extrema och olämpliga åsikter är?
  • lykantrophona
    fågelvinge skrev 2014-03-26 16:06:28 följande:
    Kränkande är när någon känner sig kränkt och inte får lämna rummet
    Är det kränkande när ett barn från en religiöst fundamentalisk familj måste skriva prov på evolutionsteorin? ;) Eller är det bara sex då vetenskapen ska åsidosättas och vi ska gå på tyckande och moral?
  • lykantrophona
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 02:10:08 följande:
    Vilken kompetens har en "sex- eller sexuallärare"?

Jag skulle anse man kan lära sina barn att laga nyttig mat utan att vara hemkunskapslärare, och att kora bil och trafikkunskap utan att vara korskolelärare etc; lika med sund sexualundervisning - det kan man lära sina barn utan att vara "sexuallärare" .
    Den läraren som brukar hålla i sexualundervisningen brukar vara NO-lärare, eftersom sexualkunskapen brukar ingå i biologin. Därmed har nog den läraren bättre koll än den genomsnittliga personen på sådant som anatomi, hygien, hormoner etc. När det gäller sådant som värderingar etc, så brukar lärarna generellt få gå en kort kurs i sexualundervisning. Visst, den kan nog bli bättre. Det är nog just därför som man ibland hyr in en gästföreläsare från RFSU, som ju även håller sina egna studiecirklar, kurser etc.

Ja, man kan lära sitt barn att räkna till 10 utan att vara mattelärare, etc.

Och bara för att barn har sexualkunskap i skolan, hindrar det inte en föräldrer från att tala om sådant med sitt barn. Föräldrar brukar väl ibland ta med sina barn till simhallen eller skidbacken också, trots att idrott som ämne existerar. Problemet är ju att alla föräldrar inte själva besitter kunskapen eller orkar lära sina barn. Därför har vi skolplikt. Så att ett barns kunskap inte beror helt och håller på om föräldern själv tycker det är kul att prata om samhällsfrågor, läsa romaner eller gå och simma.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?