fågelvinge skrev 2014-03-26 16:04:43 följande:
Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också??? Eller är det fel??? Hur kan det ena vara fel och det andra rätt?? Mångifte kanske är bra?? Är det okey om skolan undervisar så??
Nu förstår jag inte alls. Lugna ner dig och omformulera dig kanske?
Sexualundervisningen i skolan går för det mesta ut på att man inte måste göra vissa saker för "vara normal", har jag uppfattat det som. Att det är okej att slippa sex, det är okej att vara intresserad av sex. Sen lär man ut en hel del användbar fakta, så som vilka könssjukdomar det finns, hur man skyddar sig från dem, några exempel på preventivmedel, lite om hur en graviditet går till (9 månader, moderkaka etc), man nämner att vissa är hetero, vissa bi, vissa homosexuella... Greppet som man hade i min skola, att eleverna får ställa frågor, tror jag förekommer på rätt många ställen. På många ställen visar man film (i mellanstadiet fick vi se en film om puberteten t ex).
Men varför lägga upp konstgjorda regler om att vaginalt samlag är bra, men t ex anala samlag är dåliga? Ungefär som att på musiklektionerna säga att folkmusik är bra, men hiphop är dåligt? För det verkar som det är det du vill att skolan ska göra...
Sexualkunskap är inte ett ämne för sig på schemat. Därför blir dina frågor om "vilken dag i veckan det sker på" rätt larviga. Sexualkunskapen behandlas oftast som ett kapitel i NOn, och de flesta biologiböcker för högstadiet har ett kapitel om sex. Om du vill veta vad som står i dem är det ju bara att läsa, många bibliotek har inne högstadieböcker. Ibland har vissa skolor (kanske framför allt gymnasier) temaveckor med relationstema också, där man pratar om kärlek, vänskap, sex, etc.
Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att sexmissbruk ökar. Det finns väl knappt ens vetenskapligt konsensus för vad sexmissbruk ÄR. Ingen diagnosticeras med "nymfomani" längre, som för 100 år sen... Och allting kan missbrukas. Det finns dem med ätstörningar - ändå har vi idrott och hemkunskap. Det finns dem som sitter alldeles för mycket vid datorn - ändå har vi datorkunskap. Om något så borde en balanserad utbildning kunna varna om riskerna med olika aktiviteter. I idrotten pratar om träningsvärk, vanliga träningsskador, nyttan med uppvärmning. När man pratar om sex under NO-timmarna brukar man prata om könssjukdomar, och också om hur viktigt samtycke är.
Att vissa skolor inte har kompetensen själva att våga prata om sex och relationer på ett bra sätt är sorgligt. Men om kompetensen inte finns, kanske det är bättre att hyra in en expert än att bara gissa själv. Men min lärare var rätt bra iaf.
Sen är det inte alls ovanligt att skolor tar in gäster för att föreläsa om saker. Till min skola kom en snubbe från Sverok för att förklara hur föreningar funkar. Jag själv har varit gästföreläsare på både gymnasier och universitet om fornnordisk religion.
Du verkar tycka att RFSU har extrema åsikter eller liknande. Kan du säga konkret, vilka dessa extrema och olämpliga åsikter är?