• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 01:35:03 följande:
    Så vad tycker du om att, i sitt material riktat till skolor, RFSU inte nämner det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet?
    Jag tycker det är helt rätt.
    Sex och kärlek *är* inte sammankopplade för alla. Det är säkerligen så för dig, men det gör det inte till en absolut sanning som måste påtvingas alla andra.

RFSU's uppgift är att informera om sex, inget annat.
  • Tow2Mater
    nanneN skrev 2014-03-28 11:15:23 följande:
    RFSU's uppgift är att informera om sex, inget annat.
    Verkligen.
  • No Logo

Analsex är inte heller för alla, men det informerar de om : ) Eftersom förälskelse och sex är starkt förknippade för många så bör den informationen inte utgå, men naturligtvis inte i en moraliserande ton. Håller ni med om att skolans sexualundervisning för tonåringar bör innehålla diskussioner kring kärlek, känslor och respekt i samband med sex?

• Flickan och kråkan

Problemet med tråden är ju att några likställer skolans sex- och samlevnadsundervisning med RFSU. Har ni någon som helst kontakt med en svensk skola överhuvudtaget? 

• Apotheosis

Jag bor inte i Sverige så jag vet inte om mitt barn kommer att ha någon sexualundervisning alls (dessutom är det några år kvar). Än mindre vet jag hur en eventuell sådan undervisning kommer att vara uppbyggd. Men vad jag undrar är, Varför är föräldrar så rädda för sex? Det kan väl inte finnas en enda femtonåring (för visst är det i nian den undervisningen sker?) som inte vet vad sex är eller som mår dåligt av att en lärare berättar för klassen vilka preventivmedel som finns?

Jag tycker att det skall vara obligatorisk närvaro även på sexualkunskapen i skolan. När jag gick i skolan var den en obligatorisk del av biologin och det var prov på kursen i slutet av terminen. Informationen var saklig utan personliga värderingar. Den information som gavs var bland annat vilka olika preventivmedel som finns, vad som kan hända om man inte skyddar sig, vilka olika sexualiteter som finns och annan information som kan vara bra att veta. Jag tycker det är viktig information och jag vet att det finns många föräldrar som inte berättar någonting om detta för sina barn av olika anledningar och därför tycker jag det är ännu viktigare att skolan gör detta. De flesta människor kommer att ha sex förr eller senare och då är det ju skönt att de som hade dåliga föräldrar ändå vet hur man skyddar sig. Jag tycker det är viktigt att föräldrar inte får bestämma VAD barnen skall få lära sig, då detta missgynnar elever med väldigt religiösa föräldrar eller föräldrar som av annan anledning inte vill att deras barn skall veta saker som normala människor känner till.

• Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 13:26:55 följande:
    www.livochratt.se/rfsu-tvingade-niondeklassar.../
    Detta skulle ju kunna hända oavsett ämne om läraren ifrånsäger sig allt ansvar och inte ens deltar i undervisningen under en gästföreläsning. Det är självklart oprofessionellt. Men utgår du från att det ser ut så generellt pga detta? Jag har jobbat på olika skolor och det vanligaste är ju att man har kontakt med RFSU som en del av sex- och samlevnadsundervisningen. Vi har t.ex. fin kontakt med dem genom att vi under vårt "Kärlekstema" - du efterfrågade väl kärlek - får besök av någon som är homosexuell och som berättar om sina erfarenheter (som du säkert förstår är inte heller fokus på sex då). Och det är suveränt. Och det behövs verkligen, rädslan bland framför allt tonårskillar är rätt betydande skulle jag säga. Kondomer brukar vi också få (skolornas ekonomi är ju inte hundra så det är ju bra). Att få bekantskap med en kondom är väl ändå rätt vettigt?
  • Lilje

Jag tycker det är jättebra med en allsidig sexualundervisning. Mina barn ska ju också bli sexuellt aktiva en dag, ju mer dom vet innan ju rikare sexliv kan dom få, och det unnar jag dom. Kunskap är aldrig fel.

• Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 14:02:12 följande:
    Men utgår du från att det ser ut så generellt pga detta?
    Vet ej, men jag gav ett exempel (det finns säkert fler), och eftersom just rfsu gett skolorna en handledning att folja, kan det säkert finnas de som foljer den noga medan andra kanske inte gor det.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 15:24:18 följande:
    Vet ej, men jag gav ett exempel (det finns säkert fler), och eftersom just rfsu gett skolorna en handledning att folja, kan det säkert finnas de som foljer den noga medan andra kanske inte gor det.
    Problemet i exemplet var inte RFSU:s skriftliga handledning till det egna materialet utan att läraren i fråga lämnade över eleverna och undervisningen till lekmän utan att själv närvara. 
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?