• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • Selfish Geene

Nej, skolbarn har precis som alla andra ingen självklar rätt att inte bli kränkta, skolan ska fokusera på grundläggande värderingar som likabehandling och rättvisa, inte på att stryka religiöst eller politiskt övertygade medhårs.

• lykantrophona

Ja, barn får väl säga ifrån i skolan. Men skulle man lyssna på all form av gnäll skulle det inte bli någon undervisning. Vissa barn blir "kränkta" av matteläxor. Vissa barn blir kränkta av evolutionsteorin, för deras föräldrar har lärt dem att gud skapade alla djur. Vissa familjer tycker inte att deras barn ska gå på religionsundervisningen, för de inte tycker om neutral information om andras religioner. Vissa föräldrar vill inte att deras barn ska gå på idrotten. osv. osv. Men vi har läroplaner och skolplikt. I vissa fall kan man försöka nå någon form av kompromiss eller individuell lösning. Men varför ska man förneka majoriteten en vettig sexualkunskap bara för att vissa blir kränkta av ordet "kåt" eller bilder på nakna kroppar?

Saken är ju också den att man kollar inte på porr som del i undervisningen. Det är skillnad på att visa illustrationer på sex och att visa porr...

I och med att du länkar till RFSUs informationsfilmer (som dessutom riktar sig till vuxna, inte barn, enligt dem själva) som någon form av exempel på "hemskheterna" i skolan... vad i filmerna tycker du är olämpligt för en 14-åring att lära sig om? Är det hemskt att veta om att man ibland kan få stånd utan att vara kåt ("så funkar orgasmen"), eller att det kan vara trevligt att se varandra djupt i ögonen under sex ("heterosex och samlag är inte samma sak")?

• Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:05:22 följande:
     Barn som har varit utsatta för övergrepp blir kränkta. Barn som inte vill se film som liknar porrfilm och barn som inte vill lära sig alla olika ställningar innan de ens har börjat tänka på sex kan bli kränkta. Barn som har fått en uppfostran om att kärlek och sex är något fint och att man inte ska titta på porrfilm eller läsa porrtidningar kan bli kränkta. Man pratar om att alla har rättighet att säga ifrån, att alla ska bli respekterade, att man ska säga ifrån när något känns olustigt eller fel..... får barnen säga ifrån i skolan???
    Om ett barn har varit utsatt för övergepp så är knappast sexualundervisning det största problemet...? Jag har svårt att förstå hur du tänker här.
    Och vilken skola använder porrfilm och porrtidningar?? Det är väl snarare sånt som ungdomar själva söker reda på, och då finns ju skolan snarare där som en motvikt till skeva könsstereotyper...

Och självklart får, och ska, alla barn och vuxna ha åsikter på skolan och säga ifrån om något känns fel. Du skriver att du har en bra skola (går du själv i skolan, eller har du barn i skolan?), men det verkar inte så utifrån det du skriver..? Det verkar snarare som om du inte har någon kontakt med skolvärlden alls..?
  • fågelvinge
    lykantrophona skrev 2014-03-26 13:41:58 följande:
    Det är fritt fram att debattera. Ingen försöker censurera dig. Ditt inlägg står ju här, och om du nu har synpunkter på undervisningen i skolan är det väl bara att mejla dem eller något. Däremot är inte folk skyldiga att hålla med dig, och så länge som folk håller sig till skollagen och läroplanen bryr jag mig inte om muslimer lär ut religionskunskap eller inte...
    självkart behöver ingen hålla med mig. Bara för att det finns en lag betyder det ju inte att den är bra. Eller att den utövas på rätt sätt.  Förr hade vi dödsstraff i Sverige också...och den togs bort 1921 ( bra eller dåligt? Det behöver vi inte diskutera nu) ... Så jag vill bara veta vad alla föräldrar tycker om sexualundervisningen och om alla vet vad sitt barn blir undervisad i och om föräldrar vill vara mer delaktig i vad som undervisas i...

Finns det ingen som håller med mig om att barnen kan bli kränkta och att barnen borde ha sin rättighet att slippa känna sig kränkt (om de känner att det inte känns bra) så märker jag väl det.
    Som tur är finns barn som kan säga ifrån och som har gjort det.
  • lykantrophona

Jag tror helt enkelt inte att någon annan än du tycker det finns någon betydande risk för ungdomarna att bli kränkta av sexualundervisningen... Förr var det ju mer sådant, som att homosexuella alltid benämndes som "dem", "avvikande" etc, istället för att acceptera möjligheten att någon i klassen skulle vara gay. Det vet jag sårade många.

Men den lite mer inkluderande och liberala sexualundervisningen vi haft på sistone så verkar det mest vara religiöst konservativa föräldrar som blir kränkta (eller kanske t o m "krenghta" á la FL), inte eleverna.Tungan ute

Du sätter liksom fram en falsk dikotomi. Du verkar mena att antingen kritiserar man sexualundervisningen eller så är man för att barn blir kränkta. Så behöver det inte inte alls vara. Du behandlar sexualundervisningen (oftast en liten del av NO:n) som något helt väsenskilt från allt annat de lär sig i skolan. Jag håller inte med.

• cirkusmusen
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:39:59 följande:
    Jag diskuterar om skolor i allmänhet , inte mina barns skola. Jag undrar om föräldrar vet hur sexualundervisningen ser ut i deras skola.
    Då är det de föräldrarnas ansvar, inte ditt. Bara för att du tycker en sak tycker inte alla samma sak.
  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:20:06 följande:
    självkart behöver ingen hålla med mig. Bara för att det finns en lag betyder det ju inte att den är bra. Eller att den utövas på rätt sätt.  Förr hade vi dödsstraff i Sverige också...och den togs bort 1921 ( bra eller dåligt? Det behöver vi inte diskutera nu) ... Så jag vill bara veta vad alla föräldrar tycker om sexualundervisningen och om alla vet vad sitt barn blir undervisad i och om föräldrar vill vara mer delaktig i vad som undervisas i...

Finns det ingen som håller med mig om att barnen kan bli kränkta och att barnen borde ha sin rättighet att slippa känna sig kränkt (om de känner att det inte känns bra) så märker jag väl det.
    Som tur är finns barn som kan säga ifrån och som har gjort det.
    Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? Jag har haft barn med traumatiska upplevelser i en krigszon? Det finns barn som blir slagna hemma. Det finns barn som har föräldrar som använder droger etc etc. Hur tänker du att vi ska göra? Undvika all form av undervisning som har någon form av känslomässig laddning? Då får vi nog sluta att undervisa våra barn.....helt.

Att barn kan känna oro inför diverse saker är liksom inget man som lärare är omedveten om eller inte tar hänsyn till. Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .
  • fågelvinge
    cirkusmusen skrev 2014-03-26 14:27:42 följande:
    Då är det de föräldrarnas ansvar, inte ditt. Bara för att du tycker en sak tycker inte alla samma sak.
    Jag undrar hur andra tycker
  • fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 14:30:36 följande:
    Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? Jag har haft barn med traumatiska upplevelser i en krigszon? Det finns barn som blir slagna hemma. Det finns barn som har föräldrar som använder droger etc etc. Hur tänker du att vi ska göra? Undvika all form av undervisning som har någon form av känslomässig laddning? Då får vi nog sluta att undervisa våra barn.....helt.

Att barn kan känna oro inför diverse saker är liksom inget man som lärare är omedveten om eller inte tar hänsyn till. Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .
    Jag diskuterar inte mina barns skola i denna tråd. Vi har en bra skola. Jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen i allmänhet och på sexualundervisningen
  • cosinus

Några saker minns jag som ruskigt jobbia från biologin.

dissekera koögon var inte kul men gick iaf att överleva.

Senare på gymnasiet var det någon fårskalle (rent bokstavligt här alltså) och ett paket lungor. Vi skulle blåsa i en slang för att blåsa upp lungorn. O M G, svår kräkvarning på detta. Var rätt tacksam över att jag gick på kryckor och inte kunde kladda ner mig men blåsa fick jag ju göra.

Men värst alla kategorier var lektionerna om inälvsmaskar. Jag har otroligt svårt för maskar av alla slag och drömde mardrömmar om dessa maskar i flera dagar. Vågade knappt hosta på 3 år (något om spolmask har jag för mig att det kom från, som typ hostades från lungorna och sen skulle ner i magen)

Man kan inte låta bli att undervisa bara för att vissa tycker något är obehagligt, då skulle klassen aldrig vara full. Jag tycker det är jättebra om skolan går igenom sex på alla möjliga och omöjliga sätt på ett mer objektivt sätt än vad man kan hitta på Internet. Själv kommer jag självklart prata med mina barn också men barn brukar ju inte sällan tycka föräldrar är rätt pinsamma så komplementet från skolan uppskattas helt klart.

Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?