Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Några saker minns jag som ruskigt jobbia från biologin.

dissekera koögon var inte kul men gick iaf att överleva.

Senare på gymnasiet var det någon fårskalle (rent bokstavligt här alltså) och ett paket lungor. Vi skulle blåsa i en slang för att blåsa upp lungorn. O M G, svår kräkvarning på detta. Var rätt tacksam över att jag gick på kryckor och inte kunde kladda ner mig men blåsa fick jag ju göra.

Men värst alla kategorier var lektionerna om inälvsmaskar. Jag har otroligt svårt för maskar av alla slag och drömde mardrömmar om dessa maskar i flera dagar. Vågade knappt hosta på 3 år (något om spolmask har jag för mig att det kom från, som typ hostades från lungorna och sen skulle ner i magen)

Man kan inte låta bli att undervisa bara för att vissa tycker något är obehagligt, då skulle klassen aldrig vara full. Jag tycker det är jättebra om skolan går igenom sex på alla möjliga och omöjliga sätt på ett mer objektivt sätt än vad man kan hitta på Internet. Själv kommer jag självklart prata med mina barn också men barn brukar ju inte sällan tycka föräldrar är rätt pinsamma så komplementet från skolan uppskattas helt klart.

Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?