Inlägg från: fågelvinge |Visa alla inlägg
  • fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • fågelvinge

Svar till lykantrophona.
    Det jag diskuterar är att barnen inte kan välja....  och jag tänker att vi måste få välja precis som du säger.
    Ska muslimer undervisa våra barn i religion också?? Eftersom vi ska få undervisning i skolan om allt? Ja visst, det är jag inte emot.. men då bör också skolan bli frivillig. Jag måste ju få välja vad jag vill stoppa in i min hjärna. Varför inga rättigheter?? bara skyldigheter att lära sig alla saker. Kanske vi ska undervisa i hur man ska göra när man ska använda droger också... många anser ju inte att det är farligt heller.

Har du tittat på den länken med debatten på? Jag vill inte att mina barn ska behöva se de filmerna som kanske visas i skolorna utan att jag vet om det. Det är det jag vill diskutera här. Vi föräldrar tycker olika och om du tycker att det är ok att lära ditt barn analsex och visa film på hur man gör (filmen blir mer som porrfilm) när de är 14 år så är det din åsikt. Tycker alla föräldrar det?

Ska vi låta skolan göra vad de vill med våra barn? Ska vi föräldrar inte få ha åsikter?? Du har ju din åsikt nu här inne och jag uppskattar att du säger vad du tycker. Sedan har vi olika åsikter så som vi alla har. Men ska vi inte få vara med i skolan och säga vad vi tycker också? Och vad tycker barnen? Jag vet barn som blivit utsatta för övergrepp...vad tror du dom känner när de ser dessa filmer i skolan där man då säger att det är naturligt??

• fågelvinge

ps...jag håller med dig om att den undervisningen du beskriver skulle vara bra för barnen. Du fick antagligen en vettig sexualundervisning då du gick i skolan. Och det finns skolor som har vettig undervisning fortfarande.
    Men hur vet jag att mitt barn får en vettig undervisning om skolan inte informerar?

• fågelvinge
    cirkusmusen skrev 2014-03-26 13:28:21 följande:

Vem har sagt att du inte får säga vad du tycker till skolan?

Skolan måste sammarbeta med föräldrar, det står också i skollagen. Har du tagit upp detta med dina barns lärare? 

Jag diskuterar om skolor i allmänhet , inte mina barns skola. Jag undrar om föräldrar vet hur sexualundervisningen ser ut i deras skola.
  • fågelvinge
    Natulcien skrev 2014-03-26 13:32:37 följande:
    Att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter betyder inte att det är förbjudet med manligt och kvinnligt.
    Det betyder att kvinnlig inte ska behöva vara synonymt med 'sexig, smal, undergiven' t.ex. och att manligt inte ska vara synonymt med 'tuff, stark, dominant'. Det betyder att det är okej med gråtande män och kvinnliga officerare. Det betyder valfrihet istället för könsbundna stereotyper.

Och vad gäller sexualundervisning så är det ju en viktig del av ungdomars utbildning och väg ut i livet.
    De där filmerna som du länkar till är knappast "det värsta" som en 14-åring kan hitta på nätet och du är rädd för sexualupplysning... Det är väl bättre att de lär sig att glidmedel kan vara bra om man vill ha analsex än att de hittar porrfilmer på nätet som idealiserar analsex och får det att framstå som något som "riktiga män" måste ha och "riktiga kvinnor" älskar...? Eller?

Sen har jag full förståelse för att sexualundervisningen kan vara ett känsligt kapitel för elever som kommer från en kultur där sex inte är lika exploaterat och öppet som här i Sverige, utan ses som något man håller inom hemmets väggar. Men i de fallen får man väl föra en dialog med skolan och komma fram till en rimlig väg att gå.
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

• fågelvinge
    Madmoiselle skrev 2014-03-26 13:33:12 följande:
    Nej,barnen kan inte välja, varesig det här eller om de ska lära sig använda en symaskin på slöjden eller lära sig landskapen i geografin. Grejen med skolan är att alla ska få samma kunskap. Grundskolan ska vara en kunskapsplattform med information som barnen behöver senare i vuxenlivet, sex och samlevnad är en av dessa kunskaper. Det handlar om dina barns rättigheter, inte om dina rättigheter.
    Så ett barn som inte vill titta på film där man visar analsex ska bli tvingad att göra det precis som de blir tvingad att sy på syslöjden.... det är inte för min skull jag tar upp detta ämne!
  • fågelvinge
    Natulcien skrev 2014-03-26 13:38:27 följande:
    Kontakta skolan och begär ut kursplanen i ämnet. Borde inte vara några som helst problem.
    Jag har en bra skola så jag klagar inte på min skola... Jag undrar hur det ser ut på andra skolor , om föräldrarna vet vad barnen undervisas om....och jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen om den ger fel signaler till barnen om sex och kärlek. och jag undrar hur föräldrar ser på det att barnen känner sig kränkt att se vissa filmer tex. ska man tvinga barnen till det i skolan? Barnen kanske har utsatts för övergrepp. Ska inte barnen få slippa bli utsatt genom bilder de inte vill se?  Föräldrarna kanske vill lära barnen mer om kärlek än om sex, och då undrar jag vad andra anser om det. ska föräldrarna inte ha något att säga till om?
  • fågelvinge
    Nyfikna72 skrev 2014-03-26 13:40:59 följande:
    Vad är det för barn som är kränkta?
     Barn som har varit utsatta för övergrepp blir kränkta. Barn som inte vill se film som liknar porrfilm och barn som inte vill lära sig alla olika ställningar innan de ens har börjat tänka på sex kan bli kränkta. Barn som har fått en uppfostran om att kärlek och sex är något fint och att man inte ska titta på porrfilm eller läsa porrtidningar kan bli kränkta. Man pratar om att alla har rättighet att säga ifrån, att alla ska bli respekterade, att man ska säga ifrån när något känns olustigt eller fel..... får barnen säga ifrån i skolan???
  • fågelvinge
    lykantrophona skrev 2014-03-26 13:41:58 följande:
    Det är fritt fram att debattera. Ingen försöker censurera dig. Ditt inlägg står ju här, och om du nu har synpunkter på undervisningen i skolan är det väl bara att mejla dem eller något. Däremot är inte folk skyldiga att hålla med dig, och så länge som folk håller sig till skollagen och läroplanen bryr jag mig inte om muslimer lär ut religionskunskap eller inte...
    självkart behöver ingen hålla med mig. Bara för att det finns en lag betyder det ju inte att den är bra. Eller att den utövas på rätt sätt.  Förr hade vi dödsstraff i Sverige också...och den togs bort 1921 ( bra eller dåligt? Det behöver vi inte diskutera nu) ... Så jag vill bara veta vad alla föräldrar tycker om sexualundervisningen och om alla vet vad sitt barn blir undervisad i och om föräldrar vill vara mer delaktig i vad som undervisas i...

Finns det ingen som håller med mig om att barnen kan bli kränkta och att barnen borde ha sin rättighet att slippa känna sig kränkt (om de känner att det inte känns bra) så märker jag väl det.
    Som tur är finns barn som kan säga ifrån och som har gjort det.
  • fågelvinge
    cirkusmusen skrev 2014-03-26 14:27:42 följande:
    Då är det de föräldrarnas ansvar, inte ditt. Bara för att du tycker en sak tycker inte alla samma sak.
    Jag undrar hur andra tycker
  • fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 14:30:36 följande:
    Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? Jag har haft barn med traumatiska upplevelser i en krigszon? Det finns barn som blir slagna hemma. Det finns barn som har föräldrar som använder droger etc etc. Hur tänker du att vi ska göra? Undvika all form av undervisning som har någon form av känslomässig laddning? Då får vi nog sluta att undervisa våra barn.....helt.

Att barn kan känna oro inför diverse saker är liksom inget man som lärare är omedveten om eller inte tar hänsyn till. Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .
    Jag diskuterar inte mina barns skola i denna tråd. Vi har en bra skola. Jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen i allmänhet och på sexualundervisningen
  • fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 14:48:00 följande:
    Det gjorde inte jag heller, utan ställde en generell fråga till dig. Du får gärna svara .
    Dina frågor: Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? 
    Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .

Mitt svar: Jag reagerade utifrån den filmen jag har lagt in första länken på. (har du sett den?) och då började jag fundera. Och sedan kom mina frågor som jag tänkte att det var intressant att se hur föräldrar tänkte i det här.

Mina barn och jag har pratat mycket om det sexuella och vad som är viktigt i livet. Kärlek är viktigt för oss och att sex är något fint som inte går att sälja. Jag har tre barn och de stora barnen har egna familjer och kärlek. Men jag vet andra familjer där det finns problem för barnen inte vet hur de ska hantera sina sexuella känslor. Ett barn där har provat alla olika sexuella varianter och han mår dåligt nu. Han vill inte ha familj och vill bara hitta nya sexkontakter. Kanske jag blev lite orolig för om skolan idag lär ut "fel" signaler till barnen. Men självkart som du säger så är det vi föräldrar som ska ta inlärning och värderingsfrågorna med våra barn. Men jag tänker på alla som inte har föräldrar som kan det. Jag undrar hur olika skolor gör här och vad föräldrar tycker och tänker, det var ju en mer allmän fundering liksom.
  • fågelvinge
    Lucius Vorenus skrev 2014-03-26 15:00:26 följande:
    Tror du att det inte finns muslimer som undervisar i religionskunskap idag?
    Du missade mina frågor va?
  • fågelvinge
    Ragnar skrev 2014-03-26 15:21:50 följande:
    Jag tycker det är bra att det finns sexualundervisning i skolan. De barn vars föräldrar kritiserar denmest är nog de barn som mest behöver den.
    Kan inte se hur mina barn skulle kunna bli kränkta av sexualundervisning. Att ta upp att tex. kärnfamiljen inte är det enda riktiga är ju bara bra. Då behöver alla de barn som inte lever i en kärnfamilj känna sig onormala. Jag tror det finns andra saker som gör att ett samhälle förfaller än att inte bejaka det traditionella manliga och kvinnliga. Trångsynthet tex. det tror jag är betydligt farligare.
    Jag tror även att föräldrarnas inställning påverkar barnen mer än man tror. Tror inte barn påverkas nämnvärt av sexualundervisningen i skolan, men det är i alla fall bra att de får informationen och redskap för att ha möjlighet att skapa sig en egen inställning.
    Jag tycker också att man ska ge en undervisning på ett bra sätt och förklara att vi alla är och tycker olika.
    Själv är jag en kvinna som kör långtradare. Och jag gillar kvinnliga män. Men jag ser också familjen som en bas för trygghet och kärlek. Jag har en långhårig man och för min del så får saker vara manliga eller kvinnliga men att vi får välja vad vi själva vill vara.

Tittade du på första länken jag lagt in?
    " rel="nofollow" target="_blank">

Det var den jag såg först och sedan kom lite många tankar i mitt huvud. och..ja, ..det blev väldigt virrigt skrivet...
    Frågorna är allmänna och handlar inte om mig eller mina barn...Det här var mina frågor....men du måste inte svara på dom:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
    5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?
  • fågelvinge
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-26 15:39:37 följande:
    Du svarar fortfarande inte på mina frågor.

1. Vad är det som särskiljer sexualundervisningen från all annan undervisning? Ska vi undvika alla områden med någon värdeladdning då det alltid kan finnas något barn som känner obehag? 
    2. Tror du inte att professionella pedagoger är medvetna om att barn har känslor och kan reagera olika inför olika känsloladdade ämnen?

När det gäller personen i fråga som mår dåligt pga sina sexuella erfarenheter så är knappast skolan boven i dramat och den del skolan har ansvar för så skulle jag snarare säga att bristen på undervisning i sex- och samlevnad då varit problemet.
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag. Sexualundervisningen ser ju tydligen ut på olika vis i olika skolor... och det är det jag frågar om......Hur det ut i er skola?
    På vissa sexualundervisningar går RFSU in och läraren är inte ens med i undervisningen har jag hört.... Jag har inte svaren... jag ställer frågor för att se hur det ser ut på olika skolor och vad föräldrar tycker.
    2) Jo, jag tror att professionella pedagoger kan hjälpa barnen. Är alla professionella lärare?? Två lärare i min stad blev avstängd förra året pga att de ofredade barn sexuellt.

• fågelvinge
    nanneN skrev 2014-03-26 15:50:15 följande:
    Nej, men jag har å andra sidan aldrig frågat heller.
    Jag vet ärligt talat inte när dom har svenska, matte, religion eller hemkunskap heller.

Inte på detaljnivå, nej.
    Men jag vet heller inte exakt vad dom lär sig i dom andra ämnena.

Jag har inte frågat, men jag ser ingen anledning till varför mitt barn skulle må dåligt av utbildning. Hade jag haft minsta lilla anledning att misstänka att mitt barn mår dåligt, så hade jag givetvis frågat.

Om vi är oroliga så kan vi ju faktiskt fråga?

Ja. Annars finns risken att personer som du totalt fuckar upp mitt barns sexliv, och det kommer jag aldrig att acceptera!

Det ska vara precis samma regler som för all annan undervisning.
    Det handlar om utbildning, sen spelar det ingen roll om ämnet är sex, religion eller matte.

Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???  Eller är det fel??? Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??  Mångifte kanske är bra?? Är det okey om skolan undervisar så??
  • fågelvinge
    nanneN skrev 2014-03-26 15:54:28 följande:
    Du påstår i rubriken att sexualundervisningen kränker barnen.
    Du får gärna utveckla och förklara vad du anser är så kränkande, eftersom du ännu inte pekat ut någonting som borde kunna uppfattas som kränkande.
    Kränkande är när någon känner sig kränkt och inte får lämna rummet
  • fågelvinge
    Marten skrev 2014-03-26 15:57:30 följande:
    Oerhort viktigt med en OPARTISK sexualundervisning i skolan dar man lyfter fram alla perspektiv pa sexuallitet, att det ar otrevligt med AIDS, att kondom ar bra, att nej ar nej, hur kroppen funkar, att tjejjer far mens och killar nattlig sadesavgang. Att det vaxer har pa kroppen (eftersom ta mig fan alla brudar ar slatrakade idag), att man inte maste ha guldringar i muttan.....osv

OERHORT VIKTIGT
    Helt rätt...skolan borde ta fram alla perspektiv... även rätten att inte ha sex...rätten att Gifta sig innan äktenskap och rätten att ha fler fruar än en och rätten att vara omskuren och ..ja det finns ju hur mycket som helst att lära ut...
    Mina frågor är fortfarande frågor..... HUR SER DET UT I DINA BARNS SKOLA?
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?