• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • lykantrophona

Varför behandla sexualundervisning som annorlunda från något annat man tar upp under biologitimmarna?

"Vet du som förälder vilken dag ditt barn har ekologi i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i ekologiundervisningen?

Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på ekologigenomgångarna? Vad tycker ni?"

Sex är en del av livet. Grundskolan ska förbereda barn och ungdomar, inte bara för vidare studier eller jobb, utan för livet i allmänhet. Det är därför vi har saker som hemkunskap, slöjd, prat om värderingar, demokrati, osv. I och med att det inte finns någon obligatorisk sexualundervisning efter högstadiet, så måste man klämma in det som är nödvändigt där. Ja, inte fick jag lära mig hur man hade analsex i högstadiet (jag är ändå ganska ung), men om någon hade frågat så förtjänar de ju ett bra svar, eller hur?

Att motverka traditonella könsroller kan handla om att uppmuntra till eget tänkande och fritt val. Att tjejer inte behöver "ligga och ta emot". Att killar inte behöver bevisa sig själv genom hur många de har sex med. Att det är okej att inte vilja bli ihop med någon. Att tjejer inte är antingen horor eller madonnor. Att man inte måste vara på ett visst sätt bara för att man har vissa könsorgan. Osv.

• fågelvinge

Svar till lykantrophona.
    Det jag diskuterar är att barnen inte kan välja....  och jag tänker att vi måste få välja precis som du säger.
    Ska muslimer undervisa våra barn i religion också?? Eftersom vi ska få undervisning i skolan om allt? Ja visst, det är jag inte emot.. men då bör också skolan bli frivillig. Jag måste ju få välja vad jag vill stoppa in i min hjärna. Varför inga rättigheter?? bara skyldigheter att lära sig alla saker. Kanske vi ska undervisa i hur man ska göra när man ska använda droger också... många anser ju inte att det är farligt heller.

Har du tittat på den länken med debatten på? Jag vill inte att mina barn ska behöva se de filmerna som kanske visas i skolorna utan att jag vet om det. Det är det jag vill diskutera här. Vi föräldrar tycker olika och om du tycker att det är ok att lära ditt barn analsex och visa film på hur man gör (filmen blir mer som porrfilm) när de är 14 år så är det din åsikt. Tycker alla föräldrar det?

Ska vi låta skolan göra vad de vill med våra barn? Ska vi föräldrar inte få ha åsikter?? Du har ju din åsikt nu här inne och jag uppskattar att du säger vad du tycker. Sedan har vi olika åsikter så som vi alla har. Men ska vi inte få vara med i skolan och säga vad vi tycker också? Och vad tycker barnen? Jag vet barn som blivit utsatta för övergrepp...vad tror du dom känner när de ser dessa filmer i skolan där man då säger att det är naturligt??

• cirkusmusen
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:25:23 följande:
    Svar till lykantrophona.
    Det jag diskuterar är att barnen inte kan välja....  och jag tänker att vi måste få välja precis som du säger.
    Ska muslimer undervisa våra barn i religion också?? Eftersom vi ska få undervisning i skolan om allt? Ja visst, det är jag inte emot.. men då bör också skolan bli frivillig. Jag måste ju få välja vad jag vill stoppa in i min hjärna. Varför inga rättigheter?? bara skyldigheter att lära sig alla saker. Kanske vi ska undervisa i hur man ska göra när man ska använda droger också... många anser ju inte att det är farligt heller.

Har du tittat på den länken med debatten på? Jag vill inte att mina barn ska behöva se de filmerna som kanske visas i skolorna utan att jag vet om det. Det är det jag vill diskutera här. Vi föräldrar tycker olika och om du tycker att det är ok att lära ditt barn analsex och visa film på hur man gör (filmen blir mer som porrfilm) när de är 14 år så är det din åsikt. Tycker alla föräldrar det?

Ska vi låta skolan göra vad de vill med våra barn? Ska vi föräldrar inte få ha åsikter?? Du har ju din åsikt nu här inne och jag uppskattar att du säger vad du tycker. Sedan har vi olika åsikter så som vi alla har. Men ska vi inte få vara med i skolan och säga vad vi tycker också? Och vad tycker barnen? Jag vet barn som blivit utsatta för övergrepp...vad tror du dom känner när de ser dessa filmer i skolan där man då säger att det är naturligt??

Vem har sagt att du inte får säga vad du tycker till skolan?

Skolan måste sammarbeta med föräldrar, det står också i skollagen. Har du tagit upp detta med dina barns lärare? 

• Natulcien

Att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter betyder inte att det är förbjudet med manligt och kvinnligt.
    Det betyder att kvinnlig inte ska behöva vara synonymt med 'sexig, smal, undergiven' t.ex. och att manligt inte ska vara synonymt med 'tuff, stark, dominant'. Det betyder att det är okej med gråtande män och kvinnliga officerare. Det betyder valfrihet istället för könsbundna stereotyper.

Och vad gäller sexualundervisning så är det ju en viktig del av ungdomars utbildning och väg ut i livet.
    De där filmerna som du länkar till är knappast "det värsta" som en 14-åring kan hitta på nätet och du är rädd för sexualupplysning... Det är väl bättre att de lär sig att glidmedel kan vara bra om man vill ha analsex än att de hittar porrfilmer på nätet som idealiserar analsex och får det att framstå som något som "riktiga män" måste ha och "riktiga kvinnor" älskar...? Eller?

Sen har jag full förståelse för att sexualundervisningen kan vara ett känsligt kapitel för elever som kommer från en kultur där sex inte är lika exploaterat och öppet som här i Sverige, utan ses som något man håller inom hemmets väggar. Men i de fallen får man väl föra en dialog med skolan och komma fram till en rimlig väg att gå.

• Madmoiselle

Nej,barnen kan inte välja, varesig det här eller om de ska lära sig använda en symaskin på slöjden eller lära sig landskapen i geografin. Grejen med skolan är att alla ska få samma kunskap. Grundskolan ska vara en kunskapsplattform med information som barnen behöver senare i vuxenlivet, sex och samlevnad är en av dessa kunskaper. Det handlar om dina barns rättigheter, inte om dina rättigheter.

• fågelvinge

ps...jag håller med dig om att den undervisningen du beskriver skulle vara bra för barnen. Du fick antagligen en vettig sexualundervisning då du gick i skolan. Och det finns skolor som har vettig undervisning fortfarande.
    Men hur vet jag att mitt barn får en vettig undervisning om skolan inte informerar?

• Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:25:23 följande:
    Svar till lykantrophona.

Angående att en muslim skulle undervisa i religion så kan jag inte se något hinder till det.
    Ämnet religion ska ju behandla alla religioner på ett så objektivt sätt som möjligt, så om den som undervisar är kristen, muslim, ateist eller zen-buddist har ingen betydelse.

Och självklart får du ha åsikter. Jag tror faktiskt att de flesta skolor efterlyser en närmare dialog med föräldrar.
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:35:58 följande:
    ps...jag håller med dig om att den undervisningen du beskriver skulle vara bra för barnen. Du fick antagligen en vettig sexualundervisning då du gick i skolan. Och det finns skolor som har vettig undervisning fortfarande.
    Men hur vet jag att mitt barn får en vettig undervisning om skolan inte informerar?
    Kontakta skolan och begär ut kursplanen i ämnet. Borde inte vara några som helst problem.
  • fågelvinge
    cirkusmusen skrev 2014-03-26 13:28:21 följande:

Vem har sagt att du inte får säga vad du tycker till skolan?

Skolan måste sammarbeta med föräldrar, det står också i skollagen. Har du tagit upp detta med dina barns lärare? 

Jag diskuterar om skolor i allmänhet , inte mina barns skola. Jag undrar om föräldrar vet hur sexualundervisningen ser ut i deras skola.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?