• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 15:33:00 följande:
    Problemet i exemplet var inte RFSU:s skriftliga handledning till det egna materialet utan att läraren i fråga lämnade över eleverna och undervisningen till lekmän utan att själv närvara. 
    Jaså. Hur skulle hennes närvaro gjort rfsu:s material mindre ensidigt?
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 15:41:13 följande:
    Jaså. Hur skulle hennes närvaro gjort rfsu:s material mindre ensidigt?
    Eh? Hur tänkte du nu? Vad man gör som lärare när man bjuder in en gäst är att man först vet vad gästen kommer att prata om, vilka övningar gästen tänkt göra etc. Man styr därefter upp övningar och innehåll så att den passar de elever man undervisar i den specifika gruppen. Om man anser att gästen gör övertramp på något vis så går man in och stoppar eller styr upp i annan riktning. Om gästen är vinklad så ser man till att väga upp det med annat material vid nästa tillfälle etc. Det är ju samma sak om man bjuder en en representant för ett trossamfund, politisk åskådning, företag etc. också. och man förbereder även eleverna på detta innan. Problemet blir som sagt om man överlåter elever och undervisning åt lekmän. Hur hade du agerat om du undervisat en grupp? Eller du hade kanske helt valt bort alla som inte passade in i din uppfattning om hur världen ska se ut?
  • Tow2Mater

Väger man upp ett ensidigt material/innehåll med annat material vid nästa tillfälle är det ju bra men enligt exemplet jag gav verkar ju så inte vara fallet i den klassen.

Jag undervisar inte en barngrupp, det har jag inte rätt kompetens till.

• Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:03:57 följande:
    Väger man upp ett ensidigt material/innehåll med annat material vid nästa tillfälle är det ju bra men enligt exemplet jag gav verkar ju så inte vara fallet i den klassen.

Jag undervisar inte en barngrupp, det har jag inte rätt kompetens till.
    Men samma sak gäller ju om du undervisar ett eller två barn .

Om det har gått till som flickan i artikeln beskriver så har läraren varit mycket oprofessionell. Man kan inte överlåta allt ansvar till en gästföreläsare på det viset och inte närvara. Överlåter man ansvaret till lekmän så är just detta en överhängande risk. Innehållet blir knas liksom bemötandet av eleverna.
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-28 16:11:52 följande:
    Men samma sak gäller ju om du undervisar ett eller två barn .
    Nej... vid undervisning av ett eller två barn, som är ens egna, kan man lägga till egna värderingar på ett helt annat sätt än man bor gora i en (skol)grupp. (Och nu menar jag inte att man utesluter saker, eller inte foljer kursplaner, etc.) Man kan ocksa styra informationen på ett annat sätt - har man ett barn som man t ex vet kan använda en kondom, behover man inte traggla såna ovningar med det ;)
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:33:24 följande:
    Nej... vid undervisning av ett eller två barn, som är ens egna, kan man lägga till egna värderingar på ett helt annat sätt än man bor gora i en (skol)grupp. (Och nu menar jag inte att man utesluter saker, eller inte foljer kursplaner, etc.) Man kan ocksa styra informationen på ett annat sätt - har man ett barn som man t ex vet kan använda en kondom, behover man inte traggla såna ovningar med det ;)
    Då är väl den brinnande frågan om egna värderingar hör hemma i en utbildning överhuvudtaget?

Så fort du börjar lämpa över dina egna värderingar och åsikter på någon så är det inte så mycket utbildning som uppfostran.
  • Tow2Mater
    nanneN skrev 2014-03-28 17:39:45 följande:
    Då är väl den brinnande frågan om egna värderingar hör hemma i en utbildning överhuvudtaget?

Så fort du börjar lämpa över dina egna värderingar och åsikter på någon så är det inte så mycket utbildning som uppfostran.
    Men det är ju det som är det fina, som forälder kan man kombinera de två till sina barn. Menar du att i allt du lär dina barn lägger du aldrig in några egna värderingar i det?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 17:54:40 följande:
    Men det är ju det som är det fina, som forälder kan man kombinera de två till sina barn. Menar du att i allt du lär dina barn lägger du aldrig in några egna värderingar i det?
    Absolut inte, men jag kallar det inte heller undervisning.

Och om ens egna åsikter och värderingar inte är sunda, är det fortfarande "det fina" att man passar dom vidare till sina barn? Vem avgör vilka åsikter och värderingar som är dom korrekta?
  • Tow2Mater
    nanneN skrev 2014-03-28 18:56:16 följande:
    Absolut inte, men jag kallar det inte heller undervisning.

Och om ens egna åsikter och värderingar inte är sunda, är det fortfarande "det fina" att man passar dom vidare till sina barn? Vem avgör vilka åsikter och värderingar som är dom korrekta?
    Nej, jag vet man inte får hemundervisa sin abarn i Sverige, men i andra länder får man det.

• Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:33:24 följande:
    Fast nu säger du väl  ändå emot dig själv å det grövsta. Det var ju just ensidighet och personliga värderingar du predikade emot, men är det din egen ensidighet......ja, då är det helt ok?!

Nej, man måste inte traggla kondomanvändning med ett barn som redan kan det (det behöver man inte i en större grupp heller), men särskilt kränkande är väl eventuell repetition inte heller .

Vilka värderingar - som uttrycks i läro- och kursplaner - vänder du dig emot, anser du riskerar att kränka barn och anser du är vara negativa för dina eller andras barn?
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?