• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-04-01 18:39:55 följande:
    Tycker vi lämnar diskussioner om uppfostran generellt därhän. Helt OT for denna tråd. Har redan glidit iväg.
    Blev frågan lite jobbig att svara på måhända? ;)
  • Tow2Mater
    nanneN skrev 2014-04-03 13:58:53 följande:
    Blev frågan lite jobbig att svara på måhända? ;)
    Nej. Jag har haft den diskussionen många ggr. Men denna tråd är inte den rätta for det. Kan vi  sluta nu, eller återgå till ämnet?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-04-03 16:42:45 följande:
    Nej. Jag har haft den diskussionen många ggr. Men denna tråd är inte den rätta for det. Kan vi  sluta nu, eller återgå till ämnet?
    Jag tycker det är i allra högsta grad relevant för ämnet.
    Ser man inget problem med att barn uppfostras med rasistiska värderingar så förstår jag inte hur man kan ha en åsikt om skolans sexualundervisning heller.

Att du haft diskussionen många gånger hjälper inte mig och besvarar inte frågan på något vis, men ett enkelt ja eller nej svar hade säkerligen fört diskussionen vidare.
  • Tom Araya
    nanneN skrev 2014-04-04 15:39:36 följande:
    Jag tycker det är i allra högsta grad relevant för ämnet.
    Ser man inget problem med att barn uppfostras med rasistiska värderingar så förstår jag inte hur man kan ha en åsikt om skolans sexualundervisning heller.

Att du haft diskussionen många gånger hjälper inte mig och besvarar inte frågan på något vis, men ett enkelt ja eller nej svar hade säkerligen fört diskussionen vidare.
    Vilka rasistiska värderingar är det du ser problem med?

Enligt vilken logik kan kan/ska/får man inte ha åsikter om vissa problem man anser är viktiga om man inte samtidigt har åsikter om andra problem som andra tycker är viktiga?

Denna tråd har sexualundervisning i skolan som ämne, vill du diskutera barnuppfostran och rasism så föreslår jag att du startar en tråd om det, för det ligger lite väl långt ifrån ämnet i denna tråd.
  • Haskel

Jag har inte läst hela tråden.

Men jag reagerar enbart på en sak gällande sexualundervisningen.
    Jag läste igenom kursmaterialet som mina barn använder i ämnet. Det jag reagerar på, är att det, i det närmaste, inte skrivs en mening utan att nämnas homosexualitet. Det är som om de inte törs skriva något, utan att homosexuella kan känna sig utanför.
    Homosexualitet må vara vanligt, 5-10%, men sex och reproduktion är väl ändå generellt något mellan man och kvinna.
    Självklart ska homosexualitet tas med, men då är det väl bättre att nämna det i ett kapatitel för sig.

I mina barns böcker fanns också ett kaptitel som handlade enbart om homosexualitet, men dessutom skulle det ständigt nämnas i samtliga andra kapitel, på ett eller annat sätt.

Jag har inget emot homosexuella, men jag är fruktansvärt trött på att allt för ofta påminnas om att det existerar.
    JAG VET FÖR FAAN ATT DET EXISTERAR!!! Vad vill dom att jag ska jag göra åt saken?

• Fru Tant

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Ja, jag vet ungefär vad som lärs ut när i skolan.
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Ja, på ett ungefär.
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Kunskap mår man bra av.
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
    Skolan ger i allmänhet bra signaler.
    5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    Vi får inte delta i något ämne.
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?
    Ja, vi har skolplikt i Sverige.

Vad är det som får dig att tro att du vet bättre?

Du har lagt in två klipp, varav de två från RSFU är likadana såvitt jag kan se. RFSU-klippet beskriver olika sätt att ha sex på, som inte nödvändigtvis innebär samlag. Jag minns att jag och andra var mycket fixerade på KiF-sex, utan att egentligen tänka längre. Det är en alldeles underbar liten film som förhoppningsvis får ungdomar att tänka till och tänka mera.

I intervjun med den extremkonservative Poirrer hör man att han hakat upp sig på analsex. För de som var tonåringar på 60-talet har jag hört att debatten var ungefär likadan då, fast då gällde det oralsex. Det han gör är bara att kroka tag i något han tror upprör, för att kunna försöka avveckla sexualundervisningen. Och det RFSU gör är egentligen bara att förklara hur det går till. Vad är problemet?

Minns själv i tonåren då jag egentligen hade tre alternativ. P-piller, kondom och suga. Kondom var inte så kul men nödvändigt förstås, p-piller klarade jag av att ta en månad, och suga (och bli slickad) var förstås roligt men räckte inte i längden. Om jag då kände till analsex som ytterligare ett alternativ hade det blivit roligare.

• lillefröe

Minns själv i tonåren då jag egentligen hade tre alternativ. P-piller, kondom och suga. Kondom var inte så kul men nödvändigt förstås, p-piller klarade jag av att ta en månad, och suga (och bli slickad) var förstås roligt men räckte inte i längden. Om jag då kände till analsex som ytterligare ett alternativ hade det blivit roligare.

Du hade ju fortfarande behövt kondom? 
  • Fru Tant
    lillefröe skrev 2015-12-12 13:03:23 följande:
    Du hade ju fortfarande behövt kondom? 
    Man behöver inte kondom för analsex.
  • Lambda

Jag har faktiskt inte en aning om vad som lärs ut eller sägs under sexualundervisningen.

Men. Grunderna kan läras ut. Så här är en man eller kvinna skapt, så här går det till att bli gravid, sjukdomar och skydd mot dessa, att man alltid har valmöjlighet- rätten att säga nej, belysa olika sexuella läggningar.

Vad jag inte förstår är varför ställningar skall läras ut? Ser att analsex nämns i tråden. Inte kan väl barnen få lära sig detta?

• MadHatter

Ja Jag vet vad mott barn kommer att lära sig i skolan och när. Dels kan jag läsa läroplan och kursplaner och dels får vi föräldrar bra info om vad barnen lär sig i skolan och har också möjligheter att se kommande läxor och prov. Det gäller alla ämnen.

Om barnet blir kränkt av undervisningen har läraren begått ett tjänstefel och det tror jagvatt jag skulle få kännedom om. Tror att mitt barn skulle informera mig om det. Det gäller också alla ämnen.

• elyse

Jag kommer nog att kika i dotterns biologi-bok. Skolans val av litteratur brukar skvallra om förhållningssättet man har. Om skolan bjuder in RFSU eller RFSL kommer jag nog inte veta i förväg.

• lillefröe
    Fru Tant skrev 2015-12-13 08:57:52 följande:
    Man behöver inte kondom för analsex.

nä klart man inte behöver. Om man tycker att könssjukdomar är roliga. 

*facepalm* 

• Fru Tant
    lillefröe skrev 2015-12-13 16:40:21 följande:

nä klart man inte behöver. Om man tycker att könssjukdomar är roliga. 

Varför skrev du inte att jag behövde kondom ifall jag tog p-piller? Någon skillnad är det faktiskt inte.

Annars var jag väldigt noga med kondom, Inte för att jag var rädd för några könssjukdomar, utan för skräcken att bli med barn. Tog slut med mer än en pojkvän för att jag vägrade p-piller.

Visst hade möjligheten med analsex varit bra då, men det märkliga var att jag inte alls tänkte utanför ramen p-piller/kondom kombinerat med traditionellt KiF-sex. Så nog går det lite framåt i sexualundervisningen trots allt.
  • Fru Tant
    MadHatter skrev 2015-12-13 09:49:31 följande:

Ja Jag vet vad mott barn kommer att lära sig i skolan och när. Dels kan jag läsa läroplan och kursplaner och dels får vi föräldrar bra info om vad barnen lär sig i skolan och har också möjligheter att se kommande läxor och prov. Det gäller alla ämnen.

Om barnet blir kränkt av undervisningen har läraren begått ett tjänstefel och det tror jagvatt jag skulle få kännedom om. Tror att mitt barn skulle informera mig om det. Det gäller också alla ämnen.

Nu finns i och för sig inte tjänstefel längre. Men om vi nu ska tala om fel så.

Det är inte nödvändigtvis fel om en elev blir kränkt, eller ens om läraren kränker en elev. Sug på den du!
  • Fru Tant
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 01:35:03 följande:
    Så vad tycker du om att, i sitt material riktat till skolor, RFSU inte nämner det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet?
    Stopp ett tag här! RFSU talar visst om kärlek. De talar OCKSÅ om sex utan kärlek. de är alltså värdeneutrala här.

Nu kommer du och för fram dina värderingar. Räckte det inte med biologin, som den där Poirrer förespråkade?

Jag tänkte skriva lite raljerande om hur musikundervisningen kan kränka barn genom att spela hip hop och jazz. Men jag hittade en annan text som gör samma sak, fast om samhällskunskap.
    kaffekoppblog.wordpress.com/2015/12/09/sexualundervisning-for-barn/
  • Tow2Mater

Jag tänkte skriva lite raljerande om hur musikundervisningen kan kränka barn genom att spela hip hop och jazz. Men jag hittade en annan text som gör samma sak, fast om samhällskunskap.
    kaffekoppblog.wordpress.com/2015/12/09/sexualundervisning-for-barn/
    "Alltså bör skolan med auktoritet verka för politisk neutralitet före 18."
    Japp, det tycker jag nog. Skolan borde vara "politiskt neutral" men är det tyvärr inte.
  • Fru Tant
    Tow2Mater skrev 2015-12-17 02:59:18 följande:
    "Alltså bör skolan med auktoritet verka för politisk neutralitet före 18."
    Japp, det tycker jag nog. Skolan borde vara "politiskt neutral" men är det tyvärr inte.
    Det ska skolan verkligen inte. Det står för övrigt i skollagen, att skolan ska verka för demokratisk bildning och människors lika värde, eller hur det nu är formulerat.
  • Fjonken

Jag tycker föräldrar i regel har alldeles för mycket synpunkter på skola och lärare nuförtiden. Det är inte rimligt med alla krav som ställs. Allt snack om att "bli kränkt" har gått för långt. Allt är inte perfekt i världen. Det måste barn också lära sig att hantera. Känns som om det daltats alldeles för mycket med den generation som är född på 80/90-talen. 

• Fjonken
    Fru Tant skrev 2015-12-13 20:02:48 följande:
    Nu finns i och för sig inte tjänstefel längre. Men om vi nu ska tala om fel så.

Det är inte nödvändigtvis fel om en elev blir kränkt, eller ens om läraren kränker en elev. Sug på den du!
    Exakt. Elever måste kunna tåla att bli "kränkt" ibland. Det är en del av att växa upp. Att hantera motgångar.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?