Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Jag har inte barn, så svaret är nej. Jag antar att den informationen finns tillgänglig i lika hög grad som tidpunkt för Australiens geografi.

2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Jag har inte koll på skolans sexualundervisning av idag.

3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Jag har inte barn, så svaret är nej. Möjligheten finns dock att de kan må dåligt av det som lärs ut, oavsett ämne, men jag betecknar den risken som låg.

4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
    Jag har inte barn, så svaret är VET EJ. Problemet lär i så fall inte begränsa sig till enbart sexualkunskap.

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    Ja.

6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?
    Ja.

Jag kan då tillägga: Självklart kan man ha synpunkter på skolans sexualundervisning och den skall granskas och kvalitetssäkras, dock finns det andra som gör det bättre än föräldrar.
  • Tom Araya
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:45:28 följande:
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

Föräldrar är inte lämpliga att lära sina barn allt, nej. De besitter helt enkelt inte kompetensen.
    Lärare kan också vara mer objektiva än föräldrar.

Har du kompetens nog att vara idrottslärare i åk2, träslöjdslärare i åk6 och kemilärare i åk9?

Sedan är jag tveksam till att just skolan ska lära ut sådana detaljer som hur man använder glidmedel.
  • Tom Araya
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:25:23 följande:
    Svar till lykantrophona.
    Det jag diskuterar är att barnen inte kan välja....  och jag tänker att vi måste få välja precis som du säger.
    Ska muslimer undervisa våra barn i religion också?? Eftersom vi ska få undervisning i skolan om allt? Ja visst, det är jag inte emot.. men då bör också skolan bli frivillig. Jag måste ju få välja vad jag vill stoppa in i min hjärna. Varför inga rättigheter?? bara skyldigheter att lära sig alla saker. Kanske vi ska undervisa i hur man ska göra när man ska använda droger också... många anser ju inte att det är farligt heller.

Har du tittat på den länken med debatten på? Jag vill inte att mina barn ska behöva se de filmerna som kanske visas i skolorna utan att jag vet om det. Det är det jag vill diskutera här. Vi föräldrar tycker olika och om du tycker att det är ok att lära ditt barn analsex och visa film på hur man gör (filmen blir mer som porrfilm) när de är 14 år så är det din åsikt. Tycker alla föräldrar det?

Ska vi låta skolan göra vad de vill med våra barn? Ska vi föräldrar inte få ha åsikter?? Du har ju din åsikt nu här inne och jag uppskattar att du säger vad du tycker. Sedan har vi olika åsikter så som vi alla har. Men ska vi inte få vara med i skolan och säga vad vi tycker också? Och vad tycker barnen? Jag vet barn som blivit utsatta för övergrepp...vad tror du dom känner när de ser dessa filmer i skolan där man då säger att det är naturligt??
    Du vill att skolgång och vilka ämnen man läser är valfri alltså?

Kommer barnen verkligen att välja själva, eller är det föräldrarna som kommer att göra det?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 02:10:08 följande:
    Vilken kompetens har en "sex- eller sexuallärare"?
    Biologilärare på högstadienivå.
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 02:10:08 följande:
    Jag skulle anse man kan lära sina barn att laga nyttig mat utan att vara hemkunskapslärare, och att kora bil och trafikkunskap utan att vara korskolelärare etc; lika med sund sexualundervisning - det kan man lära sina barn utan att vara "sexuallärare" .
    Jag har sett privata handledare/elever som man undrar över...

• Tom Araya
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:59:58 följande:
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag.
    Om du definierade missbruk på samma sätt, oberoende av aktivitet och gjorde en undersökning i divere andra aktiviteter såsom mat, träning mm så skulle du definitivt hitta missbruk på andra håll.
  • Tom Araya
    nanneN skrev 2014-04-04 15:39:36 följande:
    Jag tycker det är i allra högsta grad relevant för ämnet.
    Ser man inget problem med att barn uppfostras med rasistiska värderingar så förstår jag inte hur man kan ha en åsikt om skolans sexualundervisning heller.

Att du haft diskussionen många gånger hjälper inte mig och besvarar inte frågan på något vis, men ett enkelt ja eller nej svar hade säkerligen fört diskussionen vidare.
    Vilka rasistiska värderingar är det du ser problem med?

Enligt vilken logik kan kan/ska/får man inte ha åsikter om vissa problem man anser är viktiga om man inte samtidigt har åsikter om andra problem som andra tycker är viktiga?

Denna tråd har sexualundervisning i skolan som ämne, vill du diskutera barnuppfostran och rasism så föreslår jag att du startar en tråd om det, för det ligger lite väl långt ifrån ämnet i denna tråd.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?