• fågelvinge

    Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

    Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

    I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

    Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

    Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

    När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

    Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

    Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">



    http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/
      

    homosex 
    " target="_blank">



    Så får du orgasm  
    " target="_blank">



    ..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

    Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

    Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

    Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

    Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

    1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

    5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

  • Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • Tow2Mater

    Från RFSU lärarhandledning” Sexualkunskap”:

    "Varje lektion ska ha ett tydligt hbt-perspektiv. Eventuella homo-, bi- och transelever ska känna igen sig. En lämplig lektionsförberedelse enligt lärarhandledningen ”Sexualkunskap” är därför att lärarlaget först arrangerar en egen dragshow inför varandra. I varje klass finns emellertid också elever som ser sex som något exklusivt. De vill vänta med sex tills de hittat någon som de vill dela sitt liv med. Att också inkludera och uppmuntra dessa elever är emellertid inget man lyfter fram.


    Som på många andra områden är RFSU helt värdeneutral när det gäller otrohet. Trots att otrohet leder till konflikter och separationer som gör att många barn mår psykiskt dåligt och förlorar kontakten med en av föräldrarna. RFSU utelämnar inte bara barnperspektivet. Även folkhälsoperspektivet saknas. Man säger inget om vad trygga, stabila kärleksrelationer betyder för folkhälsan och samhällsekonomin."
    www.gp.se/nyheter/debatt/1.1040561-avskaffa-rfsu-s-sexmonopol-i-skolan

  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 15:55:10 följande:
    Det finns ämnen där elever har djupare kunskaper än lärare. Del av allt är att soka kunskap tillsammans och reflektera over den, inte att bli matad med "kunskap" av en person som besitter den och "lär ut" den. Det sista är en gammaldags syn på lärarrollen. En universitetsutbildning, oavett ämne, ger dig inte främst djupare kunskaper, den ger dig (forhoppningsvis) formågan och kunskapen att kunna ta reda på och tillgodogora dig djupare kunskaper.
    Ja, jag har haft massor med elever som har mer information/faktakunskaper inom många områden än jag. Jag har dock hittills inte stött på någon som haft djupare kunskaper än mig kring hur man arbetar med, tolkar, analyserar, källgranskar, gör ett urval etc ur denna information utifrån mitt kompetensområde. Forskning visar att modellering av lässtrategier exempelvis är oerhört viktigt för utveckling av läsförmågan. Jag har mött många föräldrar genom mina år - många som verkligen är måna och insatta i sina barns skolgång - men några djupare kunskaper kring lässtrategier (som är oerhört basalt) har de inte. Att modellera lässtrategier är inget man lär sig genom att läsa på lite innan. Sedan har vi ju alla andra ämnesområden. 
  • Tow2Mater
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-27 16:15:04 följande:
    Ja, jag har haft massor med elever som har mer information/faktakunskaper inom många områden än jag. Jag har dock hittills inte stött på någon som haft djupare kunskaper än mig kring hur man arbetar med, tolkar, analyserar, källgranskar, gör ett urval etc ur denna information utifrån mitt kompetensområde. Forskning visar att modellering av lässtrategier exempelvis är oerhört viktigt för utveckling av läsförmågan. Jag har mött många föräldrar genom mina år - många som verkligen är måna och insatta i sina barns skolgång - men några djupare kunskaper kring lässtrategier (som är oerhört basalt) har de inte. Att modellera lässtrategier är inget man lär sig genom att läsa på lite innan. Sedan har vi ju alla andra ämnesområden. 
    Ja, jag tror säkert du har mycket djupa kunskaper som vi andra "vanliga" foräldrar saknar. Men forskning har visat att hemundervisade barn har minst lika bra, ofta bättre, kunskaper som skolundervisade. Dessa specifika djupkunskpar du och andra typiska skollärare besitter kanske spelar en roll inom lärandet i en stor gruppsammansättning utanfor hemmet, men tydligen spelar de en ganska obetydlig roll annars. Det kanske även handlar om just saker som hemskolande foräldrar sätter sig in i, den dag de bestämmer sig for att hemskola. De foräldrar du träffar har inte gjort det, eftersom de inte hemskolar.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 16:22:59 följande:
    Ja, jag tror säkert du har mycket djupa kunskaper som vi andra "vanliga" foräldrar saknar. Men forskning har visat att hemundervisade barn har minst lika bra, ofta bättre, kunskaper som skolundervisade. Dessa specifika djupkunskpar du och andra typiska skollärare besitter kanske spelar en roll inom lärandet i en stor gruppsammansättning utanfor hemmet, men tydligen spelar de en ganska obetydlig roll annars. Det kanske även handlar om just saker som hemskolande foräldrar sätter sig in i, den dag de bestämmer sig for att hemskola. De foräldrar du träffar har inte gjort det, eftersom de inte hemskolar.
    Jag tar inte ställning till hemskolning. Jag har ingen aning om vilka kompetenser alla de föräldrar som hemskolar har. Jag bemötte ditt resonemang kring kunskap. Vissa saker DU skriver får mig att tycka att det verkligen är bra att utbildning bedrivs av professionella.

    Du är säkerligen mer kompetent att undervisa barn i matematik då det är ett ämnesområde som för min del är rätt skralt. Ja, jag kan tveklöst stötta mina barns inlärning i matematik ända upp på gymnasienivå, men det innebär ändå inte att jag har rätt stora brister om jag skulle överta all undervisning av mitt barn i just matematik. Jag har fler skrala områden och det skulle vara svårt att sätta sig in på den nivå som jag anser behövs i alla ämnen.
  • Tom Araya
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:59:58 följande:
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag.
    Om du definierade missbruk på samma sätt, oberoende av aktivitet och gjorde en undersökning i divere andra aktiviteter såsom mat, träning mm så skulle du definitivt hitta missbruk på andra håll.
  • No Logo

    Att bli undervisad i saker man inte vill veta är inte kränkande. Jag ville varken dissekera koögon eller veta vilka hemskheter judarna utsattes för i koncentrationsläger men att jag saknade valfriheten att utesluta dessa moment ur min utbildning kan inte anses vara kränkande. Jag anser att sexualundervisning i skolan är nödvändig, det ska som vid annan undervisning vara närvarokrav och föräldrars samtycke ska inte behövas. Jag har som förälder alla möjligheter att ta reda på information om vad läroplanen innehåller inom olika skolämnen, och eftersom jag är engagerad i mina barns skolgång vet jag att skolan och lärarna är bra - jag har alltså förtroende för att de lär ut de olika ämnena på ett bra sätt. Jag har också god kontakt med mina barn så jag vet hur de uppfattar undervisningen - om barnen inte berättar hemma hur de mår eller uppfattar sexualundervisningen kan knappast skolan belastas för det. För övrigt var kommentaren om analsex helt tagen ur sitt sammanhang; RFSU sa att OM man skulle ha analsex behövde man ha glidmedel (Kom dessutom ihåg att inte alla tonåringar är heterosexuella.). Det vara inte en uppmaning, utan troligen något som tonåringar undrar över? Den ökande tillgängligheten av porr har gjort att barn i allt yngre åldrar vet (eller tror att de vet) mycket om sex. Just därför undervisningen är så viktig, då kan man slå hål på myter, prata om risker, säkerhet, och framför allt om känslor, kärlek och respekt i samband med sex.

  • Tow2Mater
    No Logo skrev 2014-03-27 22:40:52 följande:
     RFSU sa att OM man skulle ha analsex behövde man ha glidmedel (Kom dessutom ihåg att inte alla tonåringar är heterosexuella.). Det vara inte en uppmaning, utan troligen något som tonåringar undrar över? Den ökande tillgängligheten av porr har gjort att barn i allt yngre åldrar vet (eller tror att de vet) mycket om sex. Just därför undervisningen är så viktig, då kan man slå hål på myter, prata om risker, säkerhet, och framför allt om känslor, kärlek och respekt i samband med sex.
    Så vad tycker du om att, i sitt material riktat till skolor, RFSU inte nämner det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet?
  • No Logo

    #98: Jag har inte gått igenom allt RFSUs material, men stämmer det så är det en brist (hos RFSU) men min inställning till detta kunde du nog utläsa ur mitt förra inlägg. Det gör inte att jag tappar förtroende varken för mitt barns skola eller lärare. Skolornas sexualundervisning är ju mycket mer än RFSUs material och ev gästföreläsare.

Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?