Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
Att bli undervisad i saker man inte vill veta är inte kränkande. Jag ville varken dissekera koögon eller veta vilka hemskheter judarna utsattes för i koncentrationsläger men att jag saknade valfriheten att utesluta dessa moment ur min utbildning kan inte anses vara kränkande. Jag anser att sexualundervisning i skolan är nödvändig, det ska som vid annan undervisning vara närvarokrav och föräldrars samtycke ska inte behövas. Jag har som förälder alla möjligheter att ta reda på information om vad läroplanen innehåller inom olika skolämnen, och eftersom jag är engagerad i mina barns skolgång vet jag att skolan och lärarna är bra - jag har alltså förtroende för att de lär ut de olika ämnena på ett bra sätt. Jag har också god kontakt med mina barn så jag vet hur de uppfattar undervisningen - om barnen inte berättar hemma hur de mår eller uppfattar sexualundervisningen kan knappast skolan belastas för det. För övrigt var kommentaren om analsex helt tagen ur sitt sammanhang; RFSU sa att OM man skulle ha analsex behövde man ha glidmedel (Kom dessutom ihåg att inte alla tonåringar är heterosexuella.). Det vara inte en uppmaning, utan troligen något som tonåringar undrar över? Den ökande tillgängligheten av porr har gjort att barn i allt yngre åldrar vet (eller tror att de vet) mycket om sex. Just därför undervisningen är så viktig, då kan man slå hål på myter, prata om risker, säkerhet, och framför allt om känslor, kärlek och respekt i samband med sex.