• fågelvinge

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

I skollagen står "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" Betyder det att skolan ska göra så våra barn inte längre ska se den traditionella biologiska familjen som en förebild? Vad ska det då bli av samhället? Ska vi förbjuda oss att vara manliga och kvinnliga? Finns ingen som tycker att det är fint att vi är manliga och kvinnliga?

Vissa skolor visar filmer och pratar om sexualiteten på ett sätt som vi som föräldrar inte kanske tycker är lämpligt. Hur ska vi föräldrar kunna vara med och påverka vad vi tycker? Måste vi acceptera om skolan vill att våra barn ska experimentera med det sexuella? barnen har skolplikt och får inte gå ifrån sexualundervisningen.

Rektor/förskolechef har ett särskilt ansvar när det gäller att upprätta, genomföra, följa upp, och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling.  

När kan ett barn säga ifrån att de blir kränkt i skolan då man inte får lämna undervisningen om det känns kränkande? Hur kan vi föräldrar hjälpa barnen om vi inte vet vilken dag sexualundervisningen sker och om vi inte får vara delaktiga med våra synvinklar på sexualiteten som lärs ut?

Har du koll på vad din skola visar för material? RFSU och Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, har tillsammans med flera andra erfarna aktörer inom sex- och samlevnadsundervisning tagit fram ett stödmaterial för i första hand rektorer men också lärare och annan skolpersonal.

Hur man har analsex.... lärs ut till 14 åringar! Information: 
    ">

http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/Metod-och-handledning/Planera/Sex-i-skolan---ett-stodmaterial/

homosex 
    " target="_blank">

Så får du orgasm  
    " target="_blank">

..... och du hittar massor av videos av RFSU i youtube

Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga?? Ska kolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 14:37
    Ok.... Jag har lagt in en del fakta som jag hämtat från filmen på den första länken. Kanske ni ska se den före innan ni svarar.

Jag diskuterar INTE mina barns skola, mina barn har en bra skola.

Jag har inte sagt att skolan visar porrfilmer och porrtidningar som någon påstod...

Jag ser nu att jag lagt ut för många frågor....Men jag tar frågorna en gång till. Det är allmänna frågor och ni måste ju inte svara om ni inte vill:

1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?

5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?

• Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
  • sextiotalist
    Nyfikna72 skrev 2014-03-26 13:40:59 följande:
    Vad är det för barn som är kränkta?
    Det undrar jag också, det fanns sexualundervisning och religionskunskap även när jag gick i skolan, men vi fixade det utan några större trauma.
    Även den muslimska tjejen som gick i min gymnasieklass (och parallellklass på grundskolan) hade inga problem med detta.
  • puss

Du har ju inte fattat. Det finns inte och kommer inte finnas nåt som helst förbud mot att vara manlig eller kvinnlig.

• lykantrophona
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 02:10:08 följande:
    Vilken kompetens har en "sex- eller sexuallärare"?

Jag skulle anse man kan lära sina barn att laga nyttig mat utan att vara hemkunskapslärare, och att kora bil och trafikkunskap utan att vara korskolelärare etc; lika med sund sexualundervisning - det kan man lära sina barn utan att vara "sexuallärare" .
    Den läraren som brukar hålla i sexualundervisningen brukar vara NO-lärare, eftersom sexualkunskapen brukar ingå i biologin. Därmed har nog den läraren bättre koll än den genomsnittliga personen på sådant som anatomi, hygien, hormoner etc. När det gäller sådant som värderingar etc, så brukar lärarna generellt få gå en kort kurs i sexualundervisning. Visst, den kan nog bli bättre. Det är nog just därför som man ibland hyr in en gästföreläsare från RFSU, som ju även håller sina egna studiecirklar, kurser etc.

Ja, man kan lära sitt barn att räkna till 10 utan att vara mattelärare, etc.

Och bara för att barn har sexualkunskap i skolan, hindrar det inte en föräldrer från att tala om sådant med sitt barn. Föräldrar brukar väl ibland ta med sina barn till simhallen eller skidbacken också, trots att idrott som ämne existerar. Problemet är ju att alla föräldrar inte själva besitter kunskapen eller orkar lära sina barn. Därför har vi skolplikt. Så att ett barns kunskap inte beror helt och håller på om föräldern själv tycker det är kul att prata om samhällsfrågor, läsa romaner eller gå och simma.
  • Tom Araya
    Biologilärare på högstadienivå.
    Jag skulle anse man kan lära sina barn att laga nyttig mat utan att vara hemkunskapslärare, och att kora bil och trafikkunskap utan att vara korskolelärare etc; lika med sund sexualundervisning - det kan man lära sina barn utan att vara "sexuallärare" .
    Jag har sett privata handledare/elever som man undrar över...

• Tow2Mater
    lykantrophona skrev 2014-03-27 08:43:39 följande:
     Det är nog just därför som man ibland hyr in en gästföreläsare från RFSU, som ju även håller sina egna studiecirklar, kurser etc.

Ja, man kan lära sitt barn att räkna till 10 utan att vara mattelärare, etc.
    Och där kommer ett problem - RFSU har sin egen agenda. Släpper man in pastorer från Pingstkyrkan som foreläsare på den enstaka timme/timmar som den kristna religionen gås igenom?

(ot, men jag anser man kan lära sitt barn hela grundskolans matte (minst) utan att vara mattelärare...)
  • aynaT

Jag kan svara både som förälder och lärare här. Min dotter är visserligen bara 2,5 år men jag önskar att när det blir dags för sex- och samlevnadsundervisning att undervisningen anpassas efter elevernas frågor och det de vill veta om sex- och samlevnad. Jag tycker också att det är viktigt att man anpassar undervisningen efter åldern på eleverna, för det är trots allt redan i år 1-3 som sex- och samlevnad dyker upp första gången. Alltså inte ge för mycket detaljerad information för tidigt.

1) De skolorna där jag har arbetat på är det inte sex- och samlevnadsundervisning enbart på enstaka, specifika dagar utan man får ibland ta tillfället i akt där det passar; står det mycket om våldtäkter i tidningarna så kan det vara ett bra sätt att ta upp risker med sex. Där jag har arbetat har vi informerat föräldrar vid temaveckor som handlar om sex- och samlevnad men det är omöjligt att informera om allt, som t ex när eleverna ställer spontana frågor.
    2) Jag vet vad som står i styrdokumenten och räknar med att lärarna håller sig till den.
    3) Svårt att svara på med tanke på att dottern är så ung, men jag hoppas att hon mår bra av att få svar på sina frågor.
    4) Vilka signaler? Du får sex- och samlevnadsundervisning att låta som något fult och tabubelagt. Det är inga porrfilmer som visas och inga porrtidningar som delas ut. Jag litar på lärarnas professionalitet.
    5) Ja, det tycker jag, föräldrarna kan ju alltid ringa läraren med synpunkter.
    6) Självklart ska det vara närvaroplikt på sex- och samlevnadsundervisning precis som på alla andra lektioner.

• aynaT
     Med den nya läroplanen så ingår sex- och samlevnad i nästan alla ämnen i grundskolan, vilket i sin tur ju innebär att man inte längre behöver vara "sexuallärare" eller biologilärare för att undervisa i sex- och samlevnad.
  • Tow2Mater
    aynaT skrev 2014-03-27 14:21:49 följande:
     Med den nya läroplanen så ingår sex- och samlevnad i nästan alla ämnen i grundskolan, vilket i sin tur ju innebär att man inte längre behöver vara "sexuallärare" eller biologilärare för att undervisa i sex- och samlevnad.
    Aha. Vilket är inlägget i matte? hur mycket kondomer kostar jämfort med p-piller?
  • aynaT
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:23:18 följande:
    Aha. Vilket är inlägget i matte? hur mycket kondomer kostar jämfort med p-piller?
    Som sagt, nästan alla ämnen.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?