Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

Att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter betyder inte att det är förbjudet med manligt och kvinnligt.
    Det betyder att kvinnlig inte ska behöva vara synonymt med 'sexig, smal, undergiven' t.ex. och att manligt inte ska vara synonymt med 'tuff, stark, dominant'. Det betyder att det är okej med gråtande män och kvinnliga officerare. Det betyder valfrihet istället för könsbundna stereotyper.

Och vad gäller sexualundervisning så är det ju en viktig del av ungdomars utbildning och väg ut i livet.
    De där filmerna som du länkar till är knappast "det värsta" som en 14-åring kan hitta på nätet och du är rädd för sexualupplysning... Det är väl bättre att de lär sig att glidmedel kan vara bra om man vill ha analsex än att de hittar porrfilmer på nätet som idealiserar analsex och får det att framstå som något som "riktiga män" måste ha och "riktiga kvinnor" älskar...? Eller?

Sen har jag full förståelse för att sexualundervisningen kan vara ett känsligt kapitel för elever som kommer från en kultur där sex inte är lika exploaterat och öppet som här i Sverige, utan ses som något man håller inom hemmets väggar. Men i de fallen får man väl föra en dialog med skolan och komma fram till en rimlig väg att gå.

• Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:25:23 följande:
    Svar till lykantrophona.
    Det jag diskuterar är att barnen inte kan välja....  och jag tänker att vi måste få välja precis som du säger.
    Ska muslimer undervisa våra barn i religion också?? Eftersom vi ska få undervisning i skolan om allt? Ja visst, det är jag inte emot.. men då bör också skolan bli frivillig. Jag måste ju få välja vad jag vill stoppa in i min hjärna. Varför inga rättigheter?? bara skyldigheter att lära sig alla saker. Kanske vi ska undervisa i hur man ska göra när man ska använda droger också... många anser ju inte att det är farligt heller.

Har du tittat på den länken med debatten på? Jag vill inte att mina barn ska behöva se de filmerna som kanske visas i skolorna utan att jag vet om det. Det är det jag vill diskutera här. Vi föräldrar tycker olika och om du tycker att det är ok att lära ditt barn analsex och visa film på hur man gör (filmen blir mer som porrfilm) när de är 14 år så är det din åsikt. Tycker alla föräldrar det?

Ska vi låta skolan göra vad de vill med våra barn? Ska vi föräldrar inte få ha åsikter?? Du har ju din åsikt nu här inne och jag uppskattar att du säger vad du tycker. Sedan har vi olika åsikter så som vi alla har. Men ska vi inte få vara med i skolan och säga vad vi tycker också? Och vad tycker barnen? Jag vet barn som blivit utsatta för övergrepp...vad tror du dom känner när de ser dessa filmer i skolan där man då säger att det är naturligt??
    Angående att en muslim skulle undervisa i religion så kan jag inte se något hinder till det.
    Ämnet religion ska ju behandla alla religioner på ett så objektivt sätt som möjligt, så om den som undervisar är kristen, muslim, ateist eller zen-buddist har ingen betydelse.

Och självklart får du ha åsikter. Jag tror faktiskt att de flesta skolor efterlyser en närmare dialog med föräldrar.
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:35:58 följande:
    ps...jag håller med dig om att den undervisningen du beskriver skulle vara bra för barnen. Du fick antagligen en vettig sexualundervisning då du gick i skolan. Och det finns skolor som har vettig undervisning fortfarande.
    Men hur vet jag att mitt barn får en vettig undervisning om skolan inte informerar?
    Kontakta skolan och begär ut kursplanen i ämnet. Borde inte vara några som helst problem.
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:45:28 följande:
    Vem ska lära barnen att använda glidmedel??? Skolan??..kan inte föräldrarna lära barnen det?? Är vi föräldrar så odugliga? Måste barn titta på porrfilm??? Det gör inte vi i våran familj trots att vi inte kommer från annan kultur. Jag har redan pratat med min skola om detta. Jag skriver här för att se hur det ser ut på andra skolor och hur andra föräldrar ser på saken

Det ena utesluter väl inte det andra. Självklart ska du prata om sex med ditt barn. Vem har sagt att du är oduglig?
    Men det betyder ju inte att skolan inte ska göra det också. Det finns ju barn vars föräldrar inte vill prata om sex, och då är det ju bra att skolan tar den biten.
    Och vem har sagt att barn måste titta på porrfilm? Jag skrev bara att 14-åringar kanske råkar googla fram en porrfilm på nätet. Och om de bara får sin upplysning om sex via det de själva hittar på nätet, i form av filmer, bilder, serier etc. som kanske är våldsamt eller könsstereotypt, så är det ju nödvändigt att det finns en skola kan ge en mer jämställd, human och ojektiv sexualupplysning.
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 13:58:28 följande:
    Jag har en bra skola så jag klagar inte på min skola... Jag undrar hur det ser ut på andra skolor , om föräldrarna vet vad barnen undervisas om....och jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen om den ger fel signaler till barnen om sex och kärlek. och jag undrar hur föräldrar ser på det att barnen känner sig kränkt att se vissa filmer tex. ska man tvinga barnen till det i skolan? Barnen kanske har utsatts för övergrepp. Ska inte barnen få slippa bli utsatt genom bilder de inte vill se?  Föräldrarna kanske vill lära barnen mer om kärlek än om sex, och då undrar jag vad andra anser om det. ska föräldrarna inte ha något att säga till om?
    Nu har ju jag bara en 3,5-åring så sexualundervisning är ju inte aktuellt än...
    Men när det blir dags så kommer vi föräldrar att prata med honom om detta. Och jag kommer förhoppningsvis att ha en så pass bra kommunikation med både sonen och skolan att jag har viss koll på vad undervisningen går ut på och syftar till.

Kan du specificera det där med kränktheten mer? Vem är kränkt, och av vad?
    Om ett barn har utsatts för övergrepp så får man ju hoppas att föräldarna kommunicerar det till skolan så att de kan vidta åtgärder..? Jag tycker att en öppen kommunikation mellan skola och föräldrar är jätteviktig.
  • Natulcien
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:05:22 följande:
     Barn som har varit utsatta för övergrepp blir kränkta. Barn som inte vill se film som liknar porrfilm och barn som inte vill lära sig alla olika ställningar innan de ens har börjat tänka på sex kan bli kränkta. Barn som har fått en uppfostran om att kärlek och sex är något fint och att man inte ska titta på porrfilm eller läsa porrtidningar kan bli kränkta. Man pratar om att alla har rättighet att säga ifrån, att alla ska bli respekterade, att man ska säga ifrån när något känns olustigt eller fel..... får barnen säga ifrån i skolan???
    Om ett barn har varit utsatt för övergepp så är knappast sexualundervisning det största problemet...? Jag har svårt att förstå hur du tänker här.
    Och vilken skola använder porrfilm och porrtidningar?? Det är väl snarare sånt som ungdomar själva söker reda på, och då finns ju skolan snarare där som en motvikt till skeva könsstereotyper...

Och självklart får, och ska, alla barn och vuxna ha åsikter på skolan och säga ifrån om något känns fel. Du skriver att du har en bra skola (går du själv i skolan, eller har du barn i skolan?), men det verkar inte så utifrån det du skriver..? Det verkar snarare som om du inte har någon kontakt med skolvärlden alls..?
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?