Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?
Jag bor inte i Sverige så jag vet inte om mitt barn kommer att ha någon sexualundervisning alls (dessutom är det några år kvar). Än mindre vet jag hur en eventuell sådan undervisning kommer att vara uppbyggd. Men vad jag undrar är, Varför är föräldrar så rädda för sex? Det kan väl inte finnas en enda femtonåring (för visst är det i nian den undervisningen sker?) som inte vet vad sex är eller som mår dåligt av att en lärare berättar för klassen vilka preventivmedel som finns?
Jag tycker att det skall vara obligatorisk närvaro även på sexualkunskapen i skolan. När jag gick i skolan var den en obligatorisk del av biologin och det var prov på kursen i slutet av terminen. Informationen var saklig utan personliga värderingar. Den information som gavs var bland annat vilka olika preventivmedel som finns, vad som kan hända om man inte skyddar sig, vilka olika sexualiteter som finns och annan information som kan vara bra att veta. Jag tycker det är viktig information och jag vet att det finns många föräldrar som inte berättar någonting om detta för sina barn av olika anledningar och därför tycker jag det är ännu viktigare att skolan gör detta. De flesta människor kommer att ha sex förr eller senare och då är det ju skönt att de som hade dåliga föräldrar ändå vet hur man skyddar sig. Jag tycker det är viktigt att föräldrar inte får bestämma VAD barnen skall få lära sig, då detta missgynnar elever med väldigt religiösa föräldrar eller föräldrar som av annan anledning inte vill att deras barn skall veta saker som normala människor känner till.