Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

    Som arbetande i skolan så är min spontana fråga: TS har du varit med om sexualundervisning i grundskolor (senaste tiden)? Om du har barn i skolan så verkar du inte vara en förälder som är särskilt aktiv i dina barns skolgång. Jag har barn som är på väg in i skolans värld. Som skolans värld ser ut idag så är jag orolig för kränkningar......men verkligen inte av sexualundervisningen med den vinkling du har. 

  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:20:06 följande:
    självkart behöver ingen hålla med mig. Bara för att det finns en lag betyder det ju inte att den är bra. Eller att den utövas på rätt sätt.  Förr hade vi dödsstraff i Sverige också...och den togs bort 1921 ( bra eller dåligt? Det behöver vi inte diskutera nu) ... Så jag vill bara veta vad alla föräldrar tycker om sexualundervisningen och om alla vet vad sitt barn blir undervisad i och om föräldrar vill vara mer delaktig i vad som undervisas i...

    Finns det ingen som håller med mig om att barnen kan bli kränkta och att barnen borde ha sin rättighet att slippa känna sig kränkt (om de känner att det inte känns bra) så märker jag väl det.
    Som tur är finns barn som kan säga ifrån och som har gjort det.
    Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? Jag har haft barn med traumatiska upplevelser i en krigszon? Det finns barn som blir slagna hemma. Det finns barn som har föräldrar som använder droger etc etc. Hur tänker du att vi ska göra? Undvika all form av undervisning som har någon form av känslomässig laddning? Då får vi nog sluta att undervisa våra barn.....helt.

    Att barn kan känna oro inför diverse saker är liksom inget man som lärare är omedveten om eller inte tar hänsyn till. Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .
  • Flickan och kråkan

    Det intressanta med ditt inlägg TS är att kritiken av sexualundervisningen i skolan vanligtvis består i dess icke-varande . Den stora diskussionen på vår skola (högstadie) vad gäller just undervisningen i sex och samlevnad är hur man ska göra den till något riktigt bra med tanke på att de via andra medier numera redan vet mer än allt. Större fokus på framför allt relationsbiten, känslor etc. Samtal kring värderingar, kvinnligt, manligt, förvrängda bilder av "normalitet" osv. 

  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 14:43:06 följande:
    Jag diskuterar inte mina barns skola i denna tråd. Vi har en bra skola. Jag undrar hur föräldrar ser på sexualundervisningen i allmänhet och på sexualundervisningen
    Det gjorde inte jag heller, utan ställde en generell fråga till dig. Du får gärna svara .
  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:28:21 följande:
    Dina frågor: Men vad är det som särskiljer sexualundervisningen just tänker du? 
    Hur skulle du själv bemöta ditt barn när du pratar med honom/henne om sex? Kan det kanske vara så att du har lite tentakler ute kring hur ditt barn reagerar/agerar i samtalet? Kan det kanske vara så att även lärare som är utbildade på att just möta barn pedagogiskt faktiskt också har det .

    Mitt svar: Jag reagerade utifrån den filmen jag har lagt in första länken på. (har du sett den?) och då började jag fundera. Och sedan kom mina frågor som jag tänkte att det var intressant att se hur föräldrar tänkte i det här.

    Mina barn och jag har pratat mycket om det sexuella och vad som är viktigt i livet. Kärlek är viktigt för oss och att sex är något fint som inte går att sälja. Jag har tre barn och de stora barnen har egna familjer och kärlek. Men jag vet andra familjer där det finns problem för barnen inte vet hur de ska hantera sina sexuella känslor. Ett barn där har provat alla olika sexuella varianter och han mår dåligt nu. Han vill inte ha familj och vill bara hitta nya sexkontakter. Kanske jag blev lite orolig för om skolan idag lär ut "fel" signaler till barnen. Men självkart som du säger så är det vi föräldrar som ska ta inlärning och värderingsfrågorna med våra barn. Men jag tänker på alla som inte har föräldrar som kan det. Jag undrar hur olika skolor gör här och vad föräldrar tycker och tänker, det var ju en mer allmän fundering liksom.
    Du svarar fortfarande inte på mina frågor.

    1. Vad är det som särskiljer sexualundervisningen från all annan undervisning? Ska vi undvika alla områden med någon värdeladdning då det alltid kan finnas något barn som känner obehag? 
    2. Tror du inte att professionella pedagoger är medvetna om att barn har känslor och kan reagera olika inför olika känsloladdade ämnen?

    När det gäller personen i fråga som mår dåligt pga sina sexuella erfarenheter så är knappast skolan boven i dramat och den del skolan har ansvar för så skulle jag snarare säga att bristen på undervisning i sex- och samlevnad då varit problemet.
  • Flickan och kråkan
    fågelvinge skrev 2014-03-26 15:59:58 följande:
    1)  Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar.  (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag. Sexualundervisningen ser ju tydligen ut på olika vis i olika skolor... och det är det jag frågar om......Hur det ut i er skola?
    På vissa sexualundervisningar går RFSU in och läraren är inte ens med i undervisningen har jag hört.... Jag har inte svaren... jag ställer frågor för att se hur det ser ut på olika skolor och vad föräldrar tycker.
    2) Jo, jag tror att professionella pedagoger kan hjälpa barnen. Är alla professionella lärare?? Två lärare i min stad blev avstängd förra året pga att de ofredade barn sexuellt.

    1. Ökade problem i samhället = mer undervisning i sex och samlevnad behövs.
    2. Ja, det finns rötägg inom alla yrkeskategorier. Man kan bli sexuellt utnyttjad hos en läkare också...innebär det att vi halt ska sluta att ägna oss åt medicin som verksamhetsområde? Samma som på fråga ett. Problem löses med att barn och ungdomar får goda kunskaper med sig på vägen. 

    Detta är skolans ansvar under år 7-9. Vad i följande finner du skrämmande och kränkande?
    Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:23:18 följande:
    Aha. Vilket är inlägget i matte? hur mycket kondomer kostar jämfort med p-piller?
    Tja, kanske det snarare handlar om att fånga upp händelser och funderingar eleverna tar med in i salen som inte handlar om matematik
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:33:05 följande:
    Samhällskunskap etc forstår jag - det finns ett kulturellt inslag. Och idrott/friskvård och biologi är ju ganska klart. Kanske t o m religionskunskap.

    Men svenska, historia, geografi, musik, slojd, språk, bild, ekonomi/teknik, datorkunskap, hemkunskap, fysik, kemi,? (bara nyfiken vilken roll de kan tas i dessa, jag ser ingen riktig mojlighet...) Matten var ju redan undantagen.

    Du ser inte alls att relationer och sex är relativt vanliga ämnen i sådant som litteratur, konst, musik..... . Könsmönstren som är rätt uppenbara när man kliver in i en slöjdsal eller hemkunskapssal? För att som sagt inte tala om allt det tonåringar alldeles på egen hand tar in i skolsalar utan ämnesanknytning. 
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 14:51:04 följande:
    Eh, nej. Antar jag inte tänker så. Ser mest biologrelaterade, inte sexrelaterade saker i bild och konst. Musik ok, om det omfattar att sjunga sånger om relationer - det handlar val 99% av musiken om. Vad nu det specifikt kan lära barn. Kanske om de ska analysera sångtexter.

    Analysera klassiska kärleksdikter i svenskan kanske...

    (var mer nyfiken på den "nya läroplanen" - dessa saker som kärleksdikter o kärleks/relationssånger har ju varit del av skolans curriculum länge.)


    Men alltså i ärlighetens namn. Du har alltså inte stött på relationer och sexualitet i klassisk och modern litteratur, musik eller konst?! och nej, det handlar verkligen inte enbart om kärleksdikter. 
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 15:05:14 följande:
    Tydligen inte, inget jag reflekterat over. Men minns vi läste dikter ibland i skolan. (dessutom inget jag har intresse for, kanske därfor).
    Kanske för att det inte var så traumatiserande som TS får det att låta . Låter oavsett som att det är bra att man överlåter undervisningen till professionen med tanke på att detta gått dig spårlöst förbi.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 15:12:09 följande:
    Du menar det jobbade inte proffessionella lärare i min skola...? eller vad menar du?
    Nej, jag menar att du med allra största sannolikhet arbetat med sexuellt innehåll i t.ex. litteratur under din skolgång (det går liksom inte att missa ) men det har uppenbarligen inte gett dig trauman för livet om du inte på freudianskt maner förträngt det hela .

    Jag fick en känsla av att du tyckte att en normal förälder skulle kunna lära sitt barn de flesta ämnen upp till högstadienivå (kan ha missuppfattat dig givetvis), och din kännedom om litteratur, konst etc fick mig att dra slutsatsen att det är bra att undervisningen bedrivs av professionen.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 15:29:54 följande:
    Ja, det anser jag i o f. Men det betyder inte att jag inte anser man kanske måste läsa på om vissa saker, eller ta hjälp, om man själv brister i dem om man ska hemundervisa. Eftersom mitt starkaste ämne är just matte, var det just det jag kommenterade på. Men där kommer ju helt andra aspekter in; ska man som forälder hemundervisa, måste man vara kapabel att inse sina eventuella brister och addressera dem på lämpligt vis. Det anser jag varje normal forälder vara kapabel till, om de vill. Vill de inte, är de ju heller inte lämpliga att hemundervisa, vare sig det handlar om matlagning, matte, eller simining. Men detta är ju helt ot.
    Men det var ju inte direkt något litet (eller ens ett) område du verkar sakna basala kunskaper i. Menar inget illa med det (det saknar alla.....ja, alla vi dödliga i alla fall ), men det finns en anledning till universitetsutbildning för dem som undervisar. Det är svårt att ha djupa kunskaper i allt.....och min erfarenhet är att det finns rätt många elever på högstadiet som faktiskt efterfrågar djupa kunskaper. För en elev som eftersträvar att nå de högre kunskapskraven så kan man liksom inte bara läsa på lite innan. Textanalys och förmåga att se sambanden över de olika kunskapsområdena är också oerhört centralt generellt och dessa verkar ha gått dig lika spårlöst förbi.

    Nej, det är inte helt OT då TS uppenbarligen inte verkar ha en susning om vad skolans kunskapskrav, kursinnehåll och mål är. Lite svårt att ha en vettig diskussion då.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 15:55:10 följande:
    Det finns ämnen där elever har djupare kunskaper än lärare. Del av allt är att soka kunskap tillsammans och reflektera over den, inte att bli matad med "kunskap" av en person som besitter den och "lär ut" den. Det sista är en gammaldags syn på lärarrollen. En universitetsutbildning, oavett ämne, ger dig inte främst djupare kunskaper, den ger dig (forhoppningsvis) formågan och kunskapen att kunna ta reda på och tillgodogora dig djupare kunskaper.
    Ja, jag har haft massor med elever som har mer information/faktakunskaper inom många områden än jag. Jag har dock hittills inte stött på någon som haft djupare kunskaper än mig kring hur man arbetar med, tolkar, analyserar, källgranskar, gör ett urval etc ur denna information utifrån mitt kompetensområde. Forskning visar att modellering av lässtrategier exempelvis är oerhört viktigt för utveckling av läsförmågan. Jag har mött många föräldrar genom mina år - många som verkligen är måna och insatta i sina barns skolgång - men några djupare kunskaper kring lässtrategier (som är oerhört basalt) har de inte. Att modellera lässtrategier är inget man lär sig genom att läsa på lite innan. Sedan har vi ju alla andra ämnesområden. 
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 16:22:59 följande:
    Ja, jag tror säkert du har mycket djupa kunskaper som vi andra "vanliga" foräldrar saknar. Men forskning har visat att hemundervisade barn har minst lika bra, ofta bättre, kunskaper som skolundervisade. Dessa specifika djupkunskpar du och andra typiska skollärare besitter kanske spelar en roll inom lärandet i en stor gruppsammansättning utanfor hemmet, men tydligen spelar de en ganska obetydlig roll annars. Det kanske även handlar om just saker som hemskolande foräldrar sätter sig in i, den dag de bestämmer sig for att hemskola. De foräldrar du träffar har inte gjort det, eftersom de inte hemskolar.
    Jag tar inte ställning till hemskolning. Jag har ingen aning om vilka kompetenser alla de föräldrar som hemskolar har. Jag bemötte ditt resonemang kring kunskap. Vissa saker DU skriver får mig att tycka att det verkligen är bra att utbildning bedrivs av professionella.

    Du är säkerligen mer kompetent att undervisa barn i matematik då det är ett ämnesområde som för min del är rätt skralt. Ja, jag kan tveklöst stötta mina barns inlärning i matematik ända upp på gymnasienivå, men det innebär ändå inte att jag har rätt stora brister om jag skulle överta all undervisning av mitt barn i just matematik. Jag har fler skrala områden och det skulle vara svårt att sätta sig in på den nivå som jag anser behövs i alla ämnen.
  • Flickan och kråkan

    Problemet med tråden är ju att några likställer skolans sex- och samlevnadsundervisning med RFSU. Har ni någon som helst kontakt med en svensk skola överhuvudtaget? 

  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 13:26:55 följande:
    www.livochratt.se/rfsu-tvingade-niondeklassar.../
    Detta skulle ju kunna hända oavsett ämne om läraren ifrånsäger sig allt ansvar och inte ens deltar i undervisningen under en gästföreläsning. Det är självklart oprofessionellt. Men utgår du från att det ser ut så generellt pga detta? Jag har jobbat på olika skolor och det vanligaste är ju att man har kontakt med RFSU som en del av sex- och samlevnadsundervisningen. Vi har t.ex. fin kontakt med dem genom att vi under vårt "Kärlekstema" - du efterfrågade väl kärlek - får besök av någon som är homosexuell och som berättar om sina erfarenheter (som du säkert förstår är inte heller fokus på sex då). Och det är suveränt. Och det behövs verkligen, rädslan bland framför allt tonårskillar är rätt betydande skulle jag säga. Kondomer brukar vi också få (skolornas ekonomi är ju inte hundra så det är ju bra). Att få bekantskap med en kondom är väl ändå rätt vettigt?
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 15:24:18 följande:
    Vet ej, men jag gav ett exempel (det finns säkert fler), och eftersom just rfsu gett skolorna en handledning att folja, kan det säkert finnas de som foljer den noga medan andra kanske inte gor det.
    Problemet i exemplet var inte RFSU:s skriftliga handledning till det egna materialet utan att läraren i fråga lämnade över eleverna och undervisningen till lekmän utan att själv närvara. 
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 15:41:13 följande:
    Jaså. Hur skulle hennes närvaro gjort rfsu:s material mindre ensidigt?
    Eh? Hur tänkte du nu? Vad man gör som lärare när man bjuder in en gäst är att man först vet vad gästen kommer att prata om, vilka övningar gästen tänkt göra etc. Man styr därefter upp övningar och innehåll så att den passar de elever man undervisar i den specifika gruppen. Om man anser att gästen gör övertramp på något vis så går man in och stoppar eller styr upp i annan riktning. Om gästen är vinklad så ser man till att väga upp det med annat material vid nästa tillfälle etc. Det är ju samma sak om man bjuder en en representant för ett trossamfund, politisk åskådning, företag etc. också. och man förbereder även eleverna på detta innan. Problemet blir som sagt om man överlåter elever och undervisning åt lekmän. Hur hade du agerat om du undervisat en grupp? Eller du hade kanske helt valt bort alla som inte passade in i din uppfattning om hur världen ska se ut?
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:03:57 följande:
    Väger man upp ett ensidigt material/innehåll med annat material vid nästa tillfälle är det ju bra men enligt exemplet jag gav verkar ju så inte vara fallet i den klassen.

    Jag undervisar inte en barngrupp, det har jag inte rätt kompetens till.
    Men samma sak gäller ju om du undervisar ett eller två barn .

    Om det har gått till som flickan i artikeln beskriver så har läraren varit mycket oprofessionell. Man kan inte överlåta allt ansvar till en gästföreläsare på det viset och inte närvara. Överlåter man ansvaret till lekmän så är just detta en överhängande risk. Innehållet blir knas liksom bemötandet av eleverna.
  • Flickan och kråkan
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:33:24 följande:
    Nej... vid undervisning av ett eller två barn, som är ens egna, kan man lägga till egna värderingar på ett helt annat sätt än man bor gora i en (skol)grupp. (Och nu menar jag inte att man utesluter saker, eller inte foljer kursplaner, etc.) Man kan ocksa styra informationen på ett annat sätt - har man ett barn som man t ex vet kan använda en kondom, behover man inte traggla såna ovningar med det ;)
    Fast nu säger du väl  ändå emot dig själv å det grövsta. Det var ju just ensidighet och personliga värderingar du predikade emot, men är det din egen ensidighet......ja, då är det helt ok?!

    Nej, man måste inte traggla kondomanvändning med ett barn som redan kan det (det behöver man inte i en större grupp heller), men särskilt kränkande är väl eventuell repetition inte heller .

    Vilka värderingar - som uttrycks i läro- och kursplaner - vänder du dig emot, anser du riskerar att kränka barn och anser du är vara negativa för dina eller andras barn?
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?