fågelvinge skrev 2014-03-26 15:59:58 följande:
1) Det som särskiljer sexualundervisningen är att vi har ett ökat sexmissbruk i samhället...googla gärna på sexmissbruk om du vill veta vad jag menar. (nu säger jag inte att det beror på undervisningen i skolan) men man får inte sy missbruk, eller matlagningsmissbruk, eller träslöjds missbruk.. så det finns lite skillnad på ämnena tänker jag. Sexualundervisningen ser ju tydligen ut på olika vis i olika skolor... och det är det jag frågar om......Hur det ut i er skola?
På vissa sexualundervisningar går RFSU in och läraren är inte ens med i undervisningen har jag hört.... Jag har inte svaren... jag ställer frågor för att se hur det ser ut på olika skolor och vad föräldrar tycker.
2) Jo, jag tror att professionella pedagoger kan hjälpa barnen. Är alla professionella lärare?? Två lärare i min stad blev avstängd förra året pga att de ofredade barn sexuellt.
1. Ökade problem i samhället = mer undervisning i sex och samlevnad behövs.
2. Ja, det finns rötägg inom alla yrkeskategorier. Man kan bli sexuellt utnyttjad hos en läkare också...innebär det att vi halt ska sluta att ägna oss åt medicin som verksamhetsområde? Samma som på fråga ett. Problem löses med att barn och ungdomar får goda kunskaper med sig på vägen.
Detta är skolans ansvar under år 7-9. Vad i följande finner du skrämmande och kränkande?
Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.