Inlägg från: nanneN |Visa alla inlägg
  • nanneN

Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?

fågelvinge skrev 2014-03-26 11:26:23 följande:
    1)Vet du som förälder vilken dag ditt barn har sexualundervisning i sin skola?
    Nej, men jag har å andra sidan aldrig frågat heller.
    Jag vet ärligt talat inte när dom har svenska, matte, religion eller hemkunskap heller.
    2)Vet du vad som ditt barn kommer att lära sig i sexualundervisningen?
    Inte på detaljnivå, nej.
    Men jag vet heller inte exakt vad dom lär sig i dom andra ämnena.
    3)Vet du om ditt barn mår bra eller dåligt av det som lärs ut?
    Jag har inte frågat, men jag ser ingen anledning till varför mitt barn skulle må dåligt av utbildning. Hade jag haft minsta lilla anledning att misstänka att mitt barn mår dåligt, så hade jag givetvis frågat.
    4)Hur kan vi föräldrar veta vad våra barn får för signaler i skolan om barnen inget berättar när de kommer hem?
    Om vi är oroliga så kan vi ju faktiskt fråga?
    5)Ska skolan få undervisa barnen helt fritt i sexualkunskap utan föräldrarnas samtycke och utan att vi får vara delaktiga??
    Ja. Annars finns risken att personer som du totalt fuckar upp mitt barns sexliv, och det kommer jag aldrig att acceptera!
    6)Ska skolan få tvinga våra barn till närvaroplikt på sexualundervisningen?
    Det ska vara precis samma regler som för all annan undervisning.
    Det handlar om utbildning, sen spelar det ingen roll om ämnet är sex, religion eller matte.

• nanneN

Du påstår i rubriken att sexualundervisningen kränker barnen.
    Du får gärna utveckla och förklara vad du anser är så kränkande, eftersom du ännu inte pekat ut någonting som borde kunna uppfattas som kränkande.

• nanneN
    fågelvinge skrev 2014-03-26 16:04:43 följande:
    Ska vi införa undervisning i att man ska vara gift innan man har samlag också???
    Nej, det tycker jag inte. Sex innan giftermål anser jag helt och hållet vara upp till var och en att bestämma själva. Undervisningen ska givetvis upplysa om att det är ett alternativ för dom som föredrar det, men den ska inte på något vis förespråka eller försköna ett val över något annat.
    Skolans uppgift är att lära ut fakta, inte åsikter.
    Eller är det fel???
    Som sagt, rätt eller fel är upp till var och en.
    För min del är det fel, jag älskar sex men är inte gift. Däremot finns det många som inte vill ha sex innan äktenskapet, så för dom är det säkert rätt.
    Hur kan det ena vara fel och det andra rätt??
    Eftersom alla är olika. Det som är rätt för en person kan vara väldigt fel för en annan.
    Ett påstående kan alltså mycket väl vara både rätt och fel, helt beroende på vem du frågar.
    Du verkar tycka att sexualundervisning är väldigt fel, medans jag tycker att det är helt otroligt rätt och gärna skulle se mycket mer av det i skolan. Så beroende på vem av oss du frågar så kommer du att få olika svar på vad som är rätt och fel.
    Mångifte kanske är bra??
    Det är inte min grej, men det finns många som tycker det är bra.
    I Sverige är det dock olagligt, så här skulle jag undvika det. Och jag är rätt säker på att ungarna i skolan blir upplysta om att det är olagligt.
    Är det okey om skolan undervisar så??

Undervisar hur? Du har bara rabblat massa osammanhängande frågor så jag vet inte riktigt vad det är du ber mig ta ställning till här.

• nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 01:35:03 följande:
    Så vad tycker du om att, i sitt material riktat till skolor, RFSU inte nämner det positiva med att koppla samman sex med kärlek och trohet?
    Jag tycker det är helt rätt.
    Sex och kärlek *är* inte sammankopplade för alla. Det är säkerligen så för dig, men det gör det inte till en absolut sanning som måste påtvingas alla andra.

RFSU's uppgift är att informera om sex, inget annat.
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 16:33:24 följande:
    Nej... vid undervisning av ett eller två barn, som är ens egna, kan man lägga till egna värderingar på ett helt annat sätt än man bor gora i en (skol)grupp. (Och nu menar jag inte att man utesluter saker, eller inte foljer kursplaner, etc.) Man kan ocksa styra informationen på ett annat sätt - har man ett barn som man t ex vet kan använda en kondom, behover man inte traggla såna ovningar med det ;)
    Då är väl den brinnande frågan om egna värderingar hör hemma i en utbildning överhuvudtaget?

Så fort du börjar lämpa över dina egna värderingar och åsikter på någon så är det inte så mycket utbildning som uppfostran.
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 17:54:40 följande:
    Men det är ju det som är det fina, som forälder kan man kombinera de två till sina barn. Menar du att i allt du lär dina barn lägger du aldrig in några egna värderingar i det?
    Absolut inte, men jag kallar det inte heller undervisning.

Och om ens egna åsikter och värderingar inte är sunda, är det fortfarande "det fina" att man passar dom vidare till sina barn? Vem avgör vilka åsikter och värderingar som är dom korrekta?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 19:02:38 följande:
    Nej, jag vet man inte får hemundervisa sin abarn i Sverige, men i andra länder får man det.

Det där besvarade inte på något sätt min frågeställning.
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-03-31 15:04:17 följande:
    Svar: Ja, det fina ä ratt man kan ge sina barn sina egna åsikter och värderingar om man vill! Det är nåt som i minimal utsträckning bor regleras av staten.
    Här har vi nog anledningen till att vi inte kommer överens.

Jag anser att en skrämmande stor andel föräldrar i dag inte borde tillåtas att uppfostra barn överhuvudtaget, och att det finns extremt många åsikter och värderingar därute som inte borde föras vidare utan gärna får dö ut så snabbt som möjligt.

Jag är vanligtvis starkt emot att staten ska lägga sig i något överhuvudtaget, men just när det gäller utbildning så ser jag gärna att staten drämmer till med stora järnnäven och räddar våra barn innan ännu fler generationer går förlorade.
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-04-01 13:52:33 följande:
    Då har vi totalt motsatta uppfattningar, ja.
    Så du ser inget problem med att barn uppfostras som exempelvis nazister eller med extrema religiösa övertygelser?
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-04-01 18:39:55 följande:
    Tycker vi lämnar diskussioner om uppfostran generellt därhän. Helt OT for denna tråd. Har redan glidit iväg.
    Blev frågan lite jobbig att svara på måhända? ;)
  • nanneN
    Tow2Mater skrev 2014-04-03 16:42:45 följande:
    Nej. Jag har haft den diskussionen många ggr. Men denna tråd är inte den rätta for det. Kan vi  sluta nu, eller återgå till ämnet?
    Jag tycker det är i allra högsta grad relevant för ämnet.
    Ser man inget problem med att barn uppfostras med rasistiska värderingar så förstår jag inte hur man kan ha en åsikt om skolans sexualundervisning heller.

Att du haft diskussionen många gånger hjälper inte mig och besvarar inte frågan på något vis, men ett enkelt ja eller nej svar hade säkerligen fört diskussionen vidare.
Svar på tråden Sexualundervisning som kränker barnen, är det rätt?