• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Pernilla0414

Jag är i v.31 (30+5) och kör på rätt hårt när jag tränar. Är alltid dyngsur av svett, (kläderna går att vrida ur) ;) alltid haft svårt att köra i halvtempo, vare sig jag är gravid, lite förkyld eller ha en skada. Dock var det första gången igår som jag fick avbryta i en låt på bodypump (knäböj) då det värkte för mkt i korsryggen. Hade gått på stan flera timmar precis innan så den var troligen överbelastad haha. Ha en stor mage nu så här svankas det mycket :/ men räckte med avbryta i den låten och vila i en minut sedan körde jag vidare ;D

Sön:promenade halv mil

Mån:bodycombat 60min

Tis: pump 60min

Ons: pump 45 min

Och imorgon instruerar jag i indoorwalking-pass :D kul att kunna göra det än. Hoppas kunna hålla i pass några veckor till :)

Älskar träning !! Snart är jag fit-for-fight för min förlossning :D

• Ljuvalivet

Är i v 37 nu och kör ca 3-4 gympass i veckan plus hundpromenader dagligen.

Kör rätt tungt. Tar i lagom mycket så jag inte behöver krysta liksom för att få upp eller ber en vikt :)

Tar samma vikter som innan graviditeten och längtar såååå tills bebis är ute och bålen är upptränad igen för då jäklar ska jag lasta på tyngre igen ????

• glader

Heja er, kanonbra!

Jag kände mig SÅ stark idag, körde ett riktigt bra axelpass imorse med 4 olika övningar och sedan 20 minuter tuff cardio på det, kändes superbt!

Mår strålande men har dock fått extremt ont i skinkorna så promenader är uteslutet, dock funkar cykel och en del crosstrainer.

• Pernilla0414

Är i vecka 33 imorgon och nu börja min kropp säga stopp :((( snyft!!! Känner av foglossning.. Änsålänge är smärtan "hanterbar" men är rädd att förvärra med hård träning. Så knäböj är inte alls sköna, då känner jag det som mest i blygdben och svank. (Få plocka bort vikt på den övningen) Men indoorwalking fungerar än, höll pass imorse :)) (nästa sista för detta år)

Annars är det pump då 2 ggr i veckan och indoorwalking 1-2 ggr/veckan.

Kilona ökar i rask takt, illamåendet har ökat, halsbränna om kvällar, svårt att andas på natten pga han ligger på tvären, får knappt i mina svullna fötter i foppatofflor. Ja , jag känner mig mer gravid än någonSin nu;)

Gnäll gnäll, bita ihop de sista veckorna :)

Hoppas ni mår bra och kan träna o hålla igång ;)

• glader
    Pernilla0414 skrev 2014-08-15 15:38:59 följande:

Är i vecka 33 imorgon och nu börja min kropp säga stopp :((( snyft!!! Känner av foglossning.. Änsålänge är smärtan "hanterbar" men är rädd att förvärra med hård träning. Så knäböj är inte alls sköna, då känner jag det som mest i blygdben och svank. (Få plocka bort vikt på den övningen) Men indoorwalking fungerar än, höll pass imorse :)) (nästa sista för detta år)

Annars är det pump då 2 ggr i veckan och indoorwalking 1-2 ggr/veckan.

Kilona ökar i rask takt, illamåendet har ökat, halsbränna om kvällar, svårt att andas på natten pga han ligger på tvären, får knappt i mina svullna fötter i foppatofflor. Ja , jag känner mig mer gravid än någonSin nu;)

Gnäll gnäll, bita ihop de sista veckorna :)

Hoppas ni mår bra och kan träna o hålla igång ;)

Håll ut Pernilla, inte långt kvar ju!! Och att du kunnat träna så mycket så här länge är ju fantastiskt! Och du håller ju fortfarande igång väldigt bra...

Jag är bara i vecka 27 men slutade med knäböj och utfall för flera veckor sedan när en kompis till mig som är sjukgymnast skrämde upp mig ordentligt och sa att man riskerade en massa otäcka saker efter förlossningen om man kört på för hårt. Men benövningar där man står ihop med benen är tydligen okej så det kör jag

Idag blev det 1 timme ben/rumpa för mig + 20 minuter cardio, känner mig sjukt duktig! Kan dock inte gå alls långt längre pga överansträngning/felbelastning i skinkorna, löpning och magövningar är ju uteslutet men lite finns det kvar man kan göra!

• Fefferoni

Är det någon som vet om det är ok att träna Qigong under graviditet? Att googla verkar ge lite dubbla budskap kring detta. 

• BIX

Hej, inspirerande att se alla träningsglada och aktiva! Jag är nyss gravid och bara i v. 6 ännu, men hoppar in här med lite frågor trots att det är en följas-åt tråd och ni verkar nära slutet av graviditeten.. Jag brukar träna Nordic Military Training ett par ggr i veckan vilket jag hoppas kunna fortsätta med till vecka 17 eller så. Det kan vara ganska tufft och det är inte alltid man har möjlighet att sätta tempo el intensitet själv.. tror att crossfit ligger ganska nära som referenspunkt. Det är visserligen inga sparkar eller slag, men kampsportsinspirerade övningar och en del ålning/hasning på magen vilket jag kan tänka mig blir obekvämt. Någon som har erfarenhet av att träna liknande (hög intensitet och mycket explosivitet)?

Utöver det cykling och löpning, och det vill jag också fortsätta med så länge det känns ok. Då och då brukar jag också vara i skogen med mountainbike men vet inte om jag är så sugen på det. Är det egentligen någon fara om man flyger av cykeln ofta tidigt i graviditeten? När ska man börja akta sig för sådant? Framöver kommer jag kanske prova yoga och vattengymnastik, verkar poppis bland många gravida.

• glader
    BIX skrev 2014-08-18 21:04:48 följande:

Hej, inspirerande att se alla träningsglada och aktiva! Jag är nyss gravid och bara i v. 6 ännu, men hoppar in här med lite frågor trots att det är en följas-åt tråd och ni verkar nära slutet av graviditeten.. Jag brukar träna Nordic Military Training ett par ggr i veckan vilket jag hoppas kunna fortsätta med till vecka 17 eller så. Det kan vara ganska tufft och det är inte alltid man har möjlighet att sätta tempo el intensitet själv.. tror att crossfit ligger ganska nära som referenspunkt. Det är visserligen inga sparkar eller slag, men kampsportsinspirerade övningar och en del ålning/hasning på magen vilket jag kan tänka mig blir obekvämt. Någon som har erfarenhet av att träna liknande (hög intensitet och mycket explosivitet)?

Utöver det cykling och löpning, och det vill jag också fortsätta med så länge det känns ok. Då och då brukar jag också vara i skogen med mountainbike men vet inte om jag är så sugen på det. Är det egentligen någon fara om man flyger av cykeln ofta tidigt i graviditeten? När ska man börja akta sig för sådant? Framöver kommer jag kanske prova yoga och vattengymnastik, verkar poppis bland många gravida.

Låter kul BIX!
    Skönt att du mår bra. Generellt tycker jag man ska gå på vad som känns okej, kroppen är ganska informativ om man lyssnar på den. Är man van att lyssna till sin kropp känner man nog ganska fort vad som är ofarligt och inte. Min BM har bara sagt att man ska undvika sådant som är för mycket stötar och hopp, typ ridning och altför mycket skuttande Missfallsrisken är ju trots allt större fram till vecka 12-13 så då tog jag det lugnt, mådde även illa så det var inte så svårt, haha!
    Löpning fick jag sluta med ganska tidigt, känns bara "fel" och obekvämt, svårt att förklara...

Jag är nu i vecka 28 men tränar mycket fortfarande, dock mest styrketräning, yoga och crosstrainer. Cykling har nu börjat bli svårt eftersom benen stöter i magen hela tiden

• Sezzie

Hej nu kommer jag tillbaka hit till tråden! Har mått så jäkla dåligt från ca vecka 7-14 så har då inte alls tränat. Känt mig så dålig & värdelös & lat! Nu äntligen har jag börjat må bättre & kommit till gymmet. Förvånad över min energi. Kört crosstraining & igår intervallöpning. Kändes fantastiskt. Hoppas köra en timme spinning idag :) skönt att börja må bra nu när höstschemat kommer igång 1:e september. Är i vecka 15 :)

• Lindelou

Vilken underbar tråd!!! Solig

Så skönt att se hur ni alla vågar testa och lyssnar på era kroppar i en positiv anda som är För Träning! Jag är förstagångsgravid, van vid träning men ett blåbär när det gäller gravidträning. Är v 24 och kom hem från en fjällvandring i norge för en vecka sedan. Visst, det gjorde ont, det gjorde så ont att jag inte kände blåsorna på fötterna jag fått, men ändå inte så ont som jag är van vid vid stenhård träning. 

Jag fungerar så, precis som många av er säkert, att det ska "kännas" när jag tränar, och jag går i gång på det, så min smärttröskel är inget pålitligt instrument....

När jag kom hem och blev beordrad gravidmassage sa dock denna (mycket kunniga) (www.carriercarrier.se/gravidmassage/) något som är bra för sådana som mig. 
    Det finns en gravidsmärttröskel som säger att om du har ont 90 minuter efter genomförd fysisk aktivitet påverkar det kroppen negativt. Då är det bara att anpassa intensitet eller längd eller avstånd tills du är smärtfri inom denna tid. 

Han berättade också apropå magövningar att om vi pressar på efter magmuskeldelning finns det då inget som håller paketet på plats förutom ligamenten som mest håller emot, vilket kan bidra till att livmodern och moderkaka "rubbas" och om vi har riktig otur, moderkaksavlossning som inte alls är bra.
    Så enligt honom, väldigt onödigt att riskera detta genom att köra på med magen.

Blev också diagnostiserad med gravidichias men den kan bli avhjälpt med massage och jämna höfter vid sömn. Så inga jättebesvär hittills fysiskt.

Det enda som stoppat mig, ibland till rörelse på ett helt dygn är en enorm trötthet som kommer i perioder. Jag kan sova hur mycket som helst, blir livrädd att nu "är det kört" varje gång men så vaknar jag upp efter tre dagar, pigg, stark (nåja, det starkaste man kan känna sig som gravid) och redo för ett aktivt liv. Nu försöker jag följa med och inte kämpa emot dessa perioder, verkar komma snabbare ur dem då...

Ska utmana mig själv med gravidpilates, simning och yoga med start om en vecka. Något jag inte har anlag för och därför en härlig utmaning (jag försöker få det kännas så i alla fall, och inte tråkigt som mitt vanliga jag tyckerTungan ute) om en vecka. 

Men först en tur till dalarna och lite riktig naturvandring innan stocholmshösten tar över!

Långnt jag vet, men jag blir så inspirerad av er!
    Lycka till med er träning allihop!

• Pernilla0414
    Lindelou skrev 2014-08-19 11:15:41 följande:

Vilken underbar tråd!!! Solig

Så skönt att se hur ni alla vågar testa och lyssnar på era kroppar i en positiv anda som är För Träning! Jag är förstagångsgravid, van vid träning men ett blåbär när det gäller gravidträning. Är v 24 och kom hem från en fjällvandring i norge för en vecka sedan. Visst, det gjorde ont, det gjorde så ont att jag inte kände blåsorna på fötterna jag fått, men ändå inte så ont som jag är van vid vid stenhård träning. 

Jag fungerar så, precis som många av er säkert, att det ska "kännas" när jag tränar, och jag går i gång på det, så min smärttröskel är inget pålitligt instrument....

När jag kom hem och blev beordrad gravidmassage sa dock denna (mycket kunniga) (www.carriercarrier.se/gravidmassage/) något som är bra för sådana som mig. 
    Det finns en gravidsmärttröskel som säger att om du har ont 90 minuter efter genomförd fysisk aktivitet påverkar det kroppen negativt. Då är det bara att anpassa intensitet eller längd eller avstånd tills du är smärtfri inom denna tid. 

Han berättade också apropå magövningar att om vi pressar på efter magmuskeldelning finns det då inget som håller paketet på plats förutom ligamenten som mest håller emot, vilket kan bidra till att livmodern och moderkaka "rubbas" och om vi har riktig otur, moderkaksavlossning som inte alls är bra.
    Så enligt honom, väldigt onödigt att riskera detta genom att köra på med magen.

Blev också diagnostiserad med gravidichias men den kan bli avhjälpt med massage och jämna höfter vid sömn. Så inga jättebesvär hittills fysiskt.

Det enda som stoppat mig, ibland till rörelse på ett helt dygn är en enorm trötthet som kommer i perioder. Jag kan sova hur mycket som helst, blir livrädd att nu "är det kört" varje gång men så vaknar jag upp efter tre dagar, pigg, stark (nåja, det starkaste man kan känna sig som gravid) och redo för ett aktivt liv. Nu försöker jag följa med och inte kämpa emot dessa perioder, verkar komma snabbare ur dem då...

Ska utmana mig själv med gravidpilates, simning och yoga med start om en vecka. Något jag inte har anlag för och därför en härlig utmaning (jag försöker få det kännas så i alla fall, och inte tråkigt som mitt vanliga jag tyckerTungan ute) om en vecka. 

Men först en tur till dalarna och lite riktig naturvandring innan stocholmshösten tar över!

Långnt jag vet, men jag blir så inspirerad av er!
    Lycka till med er träning allihop!

Haha kul kommentar, inbilla sig att det är en utmaning, känner igen mig där. Pilates o yoga är liksom inget för mig heller.

Träning för mig är då svetten öser ner, ögonen lyser av adrenalin och aggressivitet. Jag älskar att ta ut mig till mitt Max +lite till.

Känner också igen mig i det mesta du skriver, jag tycker med att det är svårt att lyssna helt och hållet på min kropp. Har alltid varit en sån "lite smärta har ingen dött av" "det ska kännas när man tränar"

Därför känner jag att jag ibland är lite dum mot mig själv. Är i vecka 33 och kör än bodycombat som innefattar väldiga rotationer med kropp när man slåss(uppercut, krokar, raka slag) och massa olika kickar) magen är stor nu och det känns i ligamenten.

Tack för att du delade med dig av infon du fått av läkaren.

Kör på med pumpen men en fråga jag har som kanske någon ha svar på:

Är det någon fara att göra utfall och knäböj som höggravid? Isf varför??

Indoorwalking är väl den skonsammaste träningen jag kör, dock kan det även kännas i ligamenten där med. De första 10 minuterna kan göra lite ont men sen släpper det(känns precis som han lägger sig tillrätta i magen för träningsdags) sedan känns det som jag kan köra på hur hårt o hur länge som helst.

Ni som tränar när ni är långt gångna, visst kan det kännas lite grann? Eller avslutar ni alltid träning så fort ni känner minsta lilla?
  • Lolanthe
    Sezzie skrev 2014-08-19 10:34:59 följande:

Hej nu kommer jag tillbaka hit till tråden! Har mått så jäkla dåligt från ca vecka 7-14 så har då inte alls tränat. Känt mig så dålig & värdelös & lat! Nu äntligen har jag börjat må bättre & kommit till gymmet. Förvånad över min energi. Kört crosstraining & igår intervallöpning. Kändes fantastiskt. Hoppas köra en timme spinning idag :) skönt att börja må bra nu när höstschemat kommer igång 1:e september. Är i vecka 15 :)

Välkommen tillbaka! Vad härligt att du mår bättre :))

Jag är i vecka 18, har mått bra hittills och tränar också crosstraining (pass, på sats, inte själva sporten) och lite andra pass. Var bor du? Jag bor i Sthlm :)
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?